Gå til innhold

Ta med baby til syden. tips råd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

24 mai reiser vi til syden sammen med vår datter som da er 9 mnd. Jeg trenger sterkt tips og råd fra dere som har opplved denne erfaringen. Vi skal reise til Rhodos så det er ikke for varmt når vi skal nedover, tenker der er bra for tulla vår :)

Håper jeg får mange tips og råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi kom netopp hjem fra Florida med en gutt på 8 mnd. Det gikk kjempe fint, men jeg hadde tatt forhåndsregler.

1. Ta med grøt fra Norge til HELE oppholdet.

2. ta med mme og flasker fra norge til hele oppholdet (hvis du ikke ammer) gikk helt fint å ha med dette på flyet også, både flasker ,vann etc. Noenganger måtte jeg bare kjøpe nytt vann på flaske etter sikkerhetskontrollen.

3. kok vannet du bruker der nede, og kok flaskene hver dag.

4. Jeg kjøpte middagsmat i utlandet, fungerte fint. Men det går også ann å ta med seg hjemmenifra.

5. ang grøt, lurt med de ferdig blannede grøtene når man er ute. jeg skulle hatt med mange flere av dem på min tur!

6. Smøret småen med høy faktor hver 3 time

7. Ta med bleier for hele turen hjemmenifra. Bleiene i utlandet er både svinedyre og tilført parfyme.

8. vi gikk til innkjøp av en liten paraplytrille, og det var verdt de 600 kr! Skal bruke den igjen til sommeren i Norge.

9. Gikk fint å spise brød for den lille i Florida, ble ikke dårlig.

10. Finner du ikke noe middag som den lille vil ha er det ikke værre enn å gå ut å kjpe noen grønsaker o.l og lage det selv.

Det blir mye å pakke med seg, men du har jo med mye mindre hjem igjen og på den måten kan du handle mye der nede uten å måtte tenke så mye på plass og vekt i kofferten hjem.

Når du flye med den lille er det lurt å sørge for at hun sutter på sutten sin ved letting og landing. Da unngår du ørepropper. ta med litt ekstra skift på flyet da noen babyer kan bli flysyke og kaste opp.

God tur!!!!:)

Skrevet

Tuuusen hjertelig takk for gode tips :)

Flere som har noen tips og råd å komme med?

Skrevet

Reiste til syden da min søster var 5 mnd, og det jeg husker best var mamma som forbannet seg over at hun ikke hadde lært henne å drikke vann som tørstedrikk! stakkars mamma satt med puppen fremme for en krisetørst unge i to uker;)

Men det har du sikkert siden ungen din er såpass gammel:)

Skrevet

ja selvfølgelig! Det glemte jeg på listen min. Vi hadde også med drikkerkopper med tut til å ha vann i. pågrunn av varmen og sånn tilsatte jeg litt fruktsaft for babyer i vannet (kjøpte det der) slik at han fikk i seg salter og sånne ting. Han drakk som bare det!:) Var veldig tørst i varmen.

Skrevet

Ja jeg prøver å venne henne på vann, men det er ikke så godt. Men får vel bare fortsette å prøve. Er hun tørst så drikker hun vel det hun får :)

Men det vannen som blir kjøpt etter tollen, jeg får jo ikke kokt det da. Men det er vel ikke så skadelig det vannet som er på flaske?

Skrevet

* Bo på leilighetshotell, det er tungvindt å bo på et lite hotellrom der du ikke får varmet barnemat.

* Vi var i Portugal og Spania da jenta var 9-10 mnd. Vi kjøpte bleier der nede og hadde ikke noe problemer med det. Bleier får man tak i overalt. Barnematglass fra Nestle finnes også overalt. Grøt ville jeg imidlertid tatt med, for mange steder finnes det bare grøtpulver som skal blandes i mme, og det er mye mer tungvindt enn pulver som skal blandes med vann. dessuten er det en del sukker i grøten mange steder.

* Husk dette i bagasjen:

* Barnesolkrem med høy faktor

* Solhatt

* Solbriller

* Myggnett til vogna

* Parasoll til vogna

* Amming ved avgang og nedstigning på flyet kan hindre vondt i ørene på jenta.

* Et par nye leker kan være lurt for å få tida til å gå litt fortere på flyet. Ikke ta med noe på flyet som har altfor mange deler som kan falle ned på gulvet.

* Smokksnor er også et must på flyturer hvis jenta bruker smokk.

Vær forberedt på at en sydentur med barn er noe helt annet enn uten barn. Vi møtte en gang et svensk par som var litt skuffet, og sa at "Vi har jo bare flyttet hverdagen ned hit". Barnet krever akkurat det samme på ferien som hjemme. Man kan ikke sammenligne ferie med barn med ferie uten barn, sammenlign heller ferie med barn med hverdag hjemme med barn.

Dere kommer til å kose dere. La jenta krabbe rundt på stranda og gi henne bøtte og spade. Husk at hun ikke må være for lenge i sola om gangen, men la henne stikke tærne ut i vannet. Ta med lesestoff, spill etc som dere kan kose dere med på balkongen på hotellet om kvelden mens jenta sover.

Skrevet

Tusen takk for gode tips:)

Begynner å glede meg nå :)

Er det vannkoker på de fleste hotellrom?

Skrevet

vi var også på tur til syden før barnet var ett år.

vi hadde med mme og grøt og middagsglass, men kun til de første dagene . dette angret vi på at vi ikke hadde med nok til hele turen. var vanskelig å få tak i mme. vi var på kreta, men måtte reise til en annen by enn der vi var for å få tak i på apoteket. ta med nok til hele turen også av bleier.

vi hadde ikke med vannkoker og kokte i gryter. ville nok tatt med vannkoker om vi skulle reist igjen. her er en liten kjekk en : http://www.handysize.no/

ville tatt med noen ferdig blandet mme. til flytur osv. du får også ferdig grøt som du får på kartong.

god tur.

Skrevet

Vi skal faktisk også til Rhodos to uker før dere. :)

Et par ting jeg har tenkt å ta med, i tillegg til de utmerkede tipsene lenger opp (takk!):

- bæresele - til bruk både på flyplasser og ellers

- UV-drakter

- solbriller

Der vi skal bo har de trille (har en sånn babypakke), så jeg er veldig usikker på om jeg skal ta med sportsvogna... Vi har en Simo "reisetrille" som er mer sportsvogn enn reisetrille i grunnen. Akkurat nå heller jeg vel mer mot ikke å ta den med, og heller bære mer i bæresele, men får se...

Skrevet

Bæresele ja! det var lurt. det har vi også. Hva er UV drakt?

Hvordan er det med taxi i utlandet/syden. De har jo ikke bilsete, kan man ta taxi da??

Hvor kan man få kjøpt slike bleier man kan ha i baseng?

Får vi med barn gå på først på flyet?

Masse spørsmål, men det er så godt å være forbredt. Hater å ikke ha kontroll:)

Skrevet

En UV-drakt har en innebygget høy solfaktor som beskytter barnet.

Vi har et "ekstra" bilsete som vi fikk brukt, og som vi egentlig ikke bruker. Jeg tenkte å ta med det i stedet for bilsetet vi bruker til vanlig, jeg er redd det kan få hard medfart på flyet hvis vi ikke får lov til å ta det med inn i kabinen. Vet ikke hvordan det fungerer. Jeg må liksom velge mellom to onder her, føler jeg... Å bruke et sete jeg egentlig ikke liker så godt i syden, men det blir forhåpentligvis lite kjøring. Vi kjører mye på elendige nordlands-veier til vanlig, så jeg har IKKE lyst til å "ofre" maxi cosi-en på en flytur. Jeg ser på det som mer sannsynlig at vi kræsjer her i Norge...

Skrevet

Ville tatt med sånn smekkeholder fra tommetippe - sånn som du kan klipse fast på hva som helst og bruke som smekke! Veldig praktisk å ha i stellebagen når barnet har begynt med fast føde, så slipper du å vaske tusen smekker når du er borte. (Kanskje du har et barn som griser mindre enn snuppelure, da kan du kalre deg med mindre enn tusen.)

Skrevet

Så smart! Du har vel ikke en link til siden der jeg kan skaffe slik "smekke"?

Skrevet

Har ikke link, kjøpte min på TINY, men tipper at de har på alle Barnas hus ol. Kom på en annen ting og - i stedet for å dra på barnedyne skal jeg bare ha med snuppelures sovepose når vi skal til Italia i mai. Den er vattert, men ikke veldig tjukk og kommer til å funke fint. Kan også være god å ha på flyet, hvis hun skal sove der.

Skrevet

Vi skal også til Italia i mai. Har skrevet lang liste - hehe - Dere bør kanskje ta med antibac... Greit å få sterilisert hendene :-)

Skrevet

Takk for råd :)

Er det stellebord på fly-doet??

Er ikke det veldig lite da!

Skrevet

vi ska også med lille gullet vårres til rhodos 24.mai:)

da er hu 6mnd.

jo trur det bruker vært "stellebord" men er veldig små, sånne som du klaffer ned om jeg husker rett:)

Skrevet

Vi skal til Tyrkia 2.mai - gleder oss veldig. Har bestilt barneseng der nede, er i grunn litt spent på den... noen som har erfaring? Er det lurt å ha med seg sengetøy og sånn selv, eller får man det også?

Og så skal vi fly på natta... Blir spennende å se hvordan det går..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...