Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 vil gjerne høre om noen har erfarniger...har fått tilbud om leilihet der, men tenker litt langsiktig.."bare" tre år til snuppa skal på skolen, å etterhvert må jeg bytte bhg, slik at det blir litt nærmere. Er veldig redd for at det bare skal være utenlandske barn i bhg og skole der! har ikke noe i mot de asså, men syntes at hun må få vokse opp med norske også.
Gjest -<<- Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Barnehage er ikke noe problem. Noen av skolene i området har en bekymringsverdig høy innvandrerandel. Mens andre har en mer jevn fordeling. Skoler som Kampen og Lakkegata er helt ok, mens f.eks Vahl har strevet litt med denne problematikken (de har rundt 4% med norsk morsmål).
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2009 er det sånn at barnet må gå på den skolen som er nærmest der man bor, eller kan man søke ungen inn på en annen skole i bydelen? Vi skal evt. bo vegg i vegg med gamlebyen skole, å der har jeg hørt ikke er å jevn fordeling. Hvor kan man få vite hvordan fordelingen er? takk for svar:)
Gjest -<<- Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Du kan søke ungen inn på en annen skole, men er ikke garantert å få plass. Skolene i Oslo har ikke faste kretser, men "veiledende inntaksområder" - det ligger en link her til et dokument som viser hvilket inntaksområde en adresse tilhører: http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/osloskolen/grunnskoleopplaring/skoletilhorighet/ Vil tro kommunen har statistikk på hvordan fordelingen av norskspråklige elever er også, om du kontakter dem og spør. Altså etter morsmål, ikke etter hudfarge.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2009 jepp sef etter morsmål(dattern min er bare halvt norsk selv)! skal skjekke ut linken. takk!
NormaJean Skrevet 3. mars 2009 #6 Skrevet 3. mars 2009 Hvis du skal bo i Gamlebyen bydel så sogner du jo til Gamlebyen skole. For å være helt ærlig så hadde jeg nok forsøkt å velge bort den skolen, du kan feks søke deg til Ekeberg barneskole. 34 bussen går direkte fra gamlebyen til Ekeberg skole. Vet det er endel elever fra gamlebyen som går der. Når det kommer til barnehager så kjenner jeg bare til den som ligger på galgeberg, min venninne er veldig fornøyd med den!
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 3. mars 2009 fikk ikke opp linken... Hvor lenge før barnet begynner på skole, man man søke annen skole. ekeberg er et bra alternativ.
Gjest -<<- Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 Ta bort mellomrommene, så funker linken fint. Tror det er vanlig å søke sånn et års tid før skolestart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå