beibiboom Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Jeg er så usikker på hvilke øvelser jeg burde gjøre annerledes /kutte helt ut på trening nå som jeg er gravid igjen. Har veldig lyst å holde meg i form i svangerskapet, men følte meg rett og slett dårlig etter dagens body pump økt! Noen instruktører som tilfeldigvis er her inne??! Eller andre som kan svare? (PS! Er bare 6 uker på vei...)
AdrenaLine Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Jeg sjekket med treningssenteret og de mener man fint kan trene body pump helt opp mot termin. Men si ifra til instruktøren så kan hun/han evt gi deg noen andre øvelser dersom det er noen som ikke anbefales. Vet at utfall frarådes etter hvert pga bekkenet. Mange sier også at de vanlige magemusklene ikke skal trenes, men min personlige trener sa at jeg fint kan trene dem, men at det er helt bortkastet siden de vil bli helt ødelagt mot slutten av svangerskapet
treningsberta Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 du kan fint trene bodypump hele svangerskapet! Bare kjenn etter og tilpass litt hvis det er øvelser som kjennes ubehagelige. Dette med utfall som AdrenaLine nevner, er f.eks. veldig avhengig av hvordan kroppen din fungerer og hvordan utgangspunkt du har. Mitt beste tips som instruktør er at du kjenner på signalene fra kroppen din. AdrenaLine - at magemusklene blir ødelagt mot slutten av svangerskapet er bare tull!! De rette magemusklene som man vanligvis bruker ved situps, strekker seg og flytter seg ut til siden, men de er der like fullt. Jo bedre form man er, jo enklere fødsel kan det bli. Det er derfor lurt å trene mage og rygg, såkalt kjernemuskulatur under svangerskapet. Men hvilke øvelser som gjøres bør selvfølgelig tilpasses. Å ta situps, er f.eks. ganske meningsløst, men stabiliserende mageøvelser som planken er kjempebra. Lykke til begge to:-)
AdrenaLine Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Ja, jeg mente ikke at de ble ødelagt for livet, men at det er bortkastet trening å trene de rette magemusklene siden de blir strukket såpass mye. Derfor trener jeg i stedet som du sier core-muskulaturen. Har tilogmed kjøpt meg en ball som jeg sitter på foran tv'en. Løfter beina og prøver å holde balansen så godt jeg kan
beibiboom Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2009 takk for svar :-) følger opp med et nytt spm jeg da.... kan jeg fortsette med pilates også?! trodde det var litt fy- fy å trene magemusklene jeg:/ Sist svangerskap ble jeg rådet til ikke å trene piltaes (helt normalt svangerskap), blir litt forvirra og vil jo ikke gjøre noe skade!
treningsberta Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 jepp, pilates er også bra. instruerte i det til uke 34 uten problemer. Noen mener at man skal være litt forsiktig med pilates i første trimester fordi det er mye jobbing med bekkenbunn, og det gjør det trangt for babyen... men jeg syns det høres litt rart ut. er det en frisk baby, så blir den i magen uansett (stort sett). Men snakk med instruktøren der også. Samme som på BP - du bør kjenne etter om du syns det er ok å gjøre øvelsene. F.eks. er det bedre med øvelser hvor du beveger deg fra sittende til liggende, enn fra liggende til sittende (full situps, roll up etc). Mageliggende øvelser vil jo også kunne være ubehagelig etterhvert, men det finnes alltids alternativer:-) I pilates bruker man veldig mye "innvendig" støttemuskulatur hvis du har rett teknikk, og dette kommer godt med under fødsel, men også i svangerskapet. Mange har f.eks. problemer med ryggen når de begynner å bli fortunge. PIlates og annen styrke kan forhindre det. Stå på og kos deg på trening! Gleder meg til å komme i gang igjen jeg. Må bare få ut berta i magen først. -6 i dag....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå