1 Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Jeg og min kjære skal etterhvert ta over hjemgården min. Når den tid kommer må vi ta stilling til om vi skal restaurere det gamle huset på gården eller sette opp et helt nytt hus. Det gamle huset er et tømmerhus på 150-160 år, med mye historie og sjarme. Det er imidlertid veldig, veldig mye som må gjøres med det. Skifte vinduer og gulv i hele huset, elektrisk anlegg, må være nytt do og dusj, ny bordkledning osv. Hva tror dere vil bli mest kostbart, bygge nytt eller sette i stand det gamle? Hva hadde du gjort?
mamman til to gutter Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Jeg er veldig glad jeg slipper å ta stilling til hva jeg ville gjort selv, men sånn i utgangspunktet syns jeg det er synd med alle de gamle husene som bare blir revet og så bygger man nye. Jeg syns gamle, nyoppussede hus er koselige. Jeg ville hvertfall prøvd å få et prisoverslag på hva det vil koste å pusse opp det gamle og sammenlignet det med hva det koster å bygge nytt. Jeg syns det er verdt litt mer å få pusset opp det gamle så det blir bra. Dere trenger jo kanskje ikke å gjøre alt på en gang heller?
Bolla Pinnsvin Skrevet 2. mars 2009 #3 Skrevet 2. mars 2009 Vårt forrige hus var nærmere 100 år gammelt...Vi pusset det opp/resttaurerte det.Når i endelig ar ferdige så solgte vi hele dr&%¤n...Var så utrolig lei av alle ubehagelige overaskelser som dukket opp...Evig kaos,oppussing og jobbing.Det kostet oss nesten forholdet. JEG vil ikke anbefale noen å begynne et sånt prosjekt...Vi gjør det ihertfall aldri igjen.Tenkte mange ganger at vi bare skulle ha revet det og bygd nytt isteden.Det hadde sikkert hverken blitt dyrere eller tatt lengre tid..
Gjest Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 Vi har pusset opp en bolig, og har begynt på andre oppussings prosjekt. Vi gjør mye selv og har tilgang til mye siden bla svigerfar driver byggvarehandel, og firmaet som samboeren jobber for driver med litt trelast. Men det er tålmodighets prøve og sliter på både humør, forhold og tid sammen til å kose seg. Dette må man ta høyde for. Akkurat NÅ angrer jeg, skulle helst had et nyere hus så vi kunne gjort andre ting enn å pusse opp hus i fritida. Men får holde ut til vi er ferdige, tar et par år fort før alt er ferdig her. Må man leie inn håndtverkere osv så kan et gammelt hus fort bli MYE dyrere enn et nytt også, så ha deti bakhodet. Men igjen så har jeg også sans for å ta vare på eldre hus...men kansje ikke så lurt når man har småbarn... Hjertesukk fra ei som er MØKKAHAKKA LEI gamle hus!!
Gjest Skrevet 2. mars 2009 #5 Skrevet 2. mars 2009 Rent personlig hadde jeg revet det og bygd nytt. Kan jo ta vare på stilen når det bygges opp igjen og evt noen gjenstander som går an å bruke på nytt, f.eks en dør eller noe sånt.
Gjest Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Hahaha....ja Bolla Pinnsvin, jeg har titt og ofte lyst til å kjøre en bulldoser over huset her å jevne det med jorda. Hadde jeg vunnet noen mill i Lotto skulle jeg gjort det også ;-))) HUff da..stakkars lille huset...blir da sikkert fint...men er sååååå INDERLIG LEEEEEEI!! Vil ha stort fint bad MED varmekabler NÅ....og nytt kjøkken....og vaskerom framfor vaskekjeller, men tar jo så himmla med tid.
Nilena Skrevet 2. mars 2009 #7 Skrevet 2. mars 2009 Aller først ville jeg ha tatt et prisoverslag på begge mulighetene, for da ser dere kanskje litt mer hva som blir dyrest. Nå er dere kanskje heldige og får gratis tomt, men grunnarbeid koster fort noen kroner likevel... Vi har gjort prissammenligning på gammel og ny bolig. Jeg har odel på gård, og vi driver nå og pusser opp den gamle trønderlåna. For totalrenovering innvendig og utvendig, dvs bytte av tak, isolering og 36 vindu + delt av leilighet til kårfolket, oppretting av golv og tak, nye kjøkkeninnredninger, bad, vaskerom så blir det 2 mill. Skulle vi ha bygd oss et helt nytt hus i et boligfelt, har vi måttet betale over 2 mill.... Nå er vi så heldige å ha snekkere, betongarbeidere, rørleggere i familien og lokalt, slik at vi ikke gjør annet enn riving og legging av gulv og vegger selv.... Men likevel vil jeg nok tro at det blir billigere med renovering enn å bygge nytt hus. Kommer selvsagt an på størrelsen, men for sluttsummen vår på to mill så får vi (tilsammen med leilighet på enden) 7 sover,2 stuer, 2 loftstuer, 2 vaskerom, 3 bad og 2 kjøkken!! Altså mye mer rom for pengene enn du får i en vanlig enebolig. Anbefaler dere å ta kontakt med lokale entreprenører for å få pristilbud, samt rørlegger og elektriker. Ta kontakt med eventuelt lokalt byggevarehus for å høre om de er villige til å konkurrere med større byggvarehus.... for det andre så har det en stor affeksjonsverdi å restaurere slik at man tar vare på bygningen, ikke minst for de som har bygd opp gården! Min farmor er overbegeistret for at noen endelig gjør noe med trønderlåna, og hun gleder seg til alt er ferdig. Ja, vi har gjort en del selv, men jeg liker å holde på med dette så jeg er ikke lei. Vi har satt bort det meste av arbeidet til entreprenør, noe jeg tror er lurt hvis man har råd til det!
Joikaboll@ Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 Å bygge nytt er langt billigere :-) Vi driver med et 150 år gammelt tømmerhus, urgh... men for ei sjel :-) Kostbart, men verdt hver krone.
Bettybu Skrevet 2. mars 2009 #9 Skrevet 2. mars 2009 Har vel brukt ca 1, 3 mill på hus fra 1884.. Ny bordkledning,24 vinduer, eletrisk opplegg, bad, kjøkken...Skiftet gulv i første etasje.. Nytt tak må til..en gang..300-400 000 tusen?? En del billig hjelp fra gode snekkervenner.. Men det har MYE mer "sjarm" enn et nytt hus.. Det eneste jeg ikke liker nå, er at toalettet som gjester bruker, er vårt bad med VASKEMASKIN/TØRKETROMMEL.. Skulle hatt eget gjestedo!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå