Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #1 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg lurer på 2 ting Hvor er pumpen deres om natten(altså sånn generelt ikke bare når man er gravid)? Og når dere fødte hadde dere pumpen på hele tiden under fødsel? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #2 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg har ikke født, så jeg kan ikke svare på det siste spørsmålet ditt. Men, som mangeårig pumpebruker (er på Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139734603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken B ღღ Skrevet 2. mars 2009 #3 Del Skrevet 2. mars 2009 Huff da! Jeg kløna litt... Som jeg skreiv lenger opp. Jeg har ikke født, men har god erfaring med pumpe. Jeg begynte med pumpe i 1990, var 12 år da. Siden den gang har det vært mange ganger forandringer i rutinene og vanene. Når jeg begynte med pumpa så ble det prøvd de forskjellige båndene som kunne festes rundt magen, på armen og på låret. Jeg likte ikke noen av dem og valgte å putte den i trusa om natta. Nå sover jeg naken eller uten truse og med nattkjole, da ligger pumpa ved siden av meg i senga. Før funka ikke det fordi den lå i veien og kanyla ble revet ut, det er ikke noe problem lenger. Det er nok en vanesak akkurat det. Har du flere spørsmål så kan jeg kanskje svare deg om de omhandler pumpebruk :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139734682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #4 Del Skrevet 2. mars 2009 kjempe glad for svar! Jeg skal nemlig på pumpe info kurs nå snart(venter på innkalling) og er veldig spendt. jeg har vel egentlig bestemt meg for å begynne uansett og prøve de 3 mnd som er prøveperioden. Jeg har problemer med diabetesen min(kun mine egne feil, under dosert) Så jeg tror nok at en pumpe kan gjøre hverdagen min enklere:) Jeg skal jo på kurs men når jeg er så heldig å få en som er erfaren her så skyter jeg gjerne løs med spm:) Hvordan setter man kanylen inn i magen? Med en nål? Piper den hver gang den gir insulin? Eller bare når det er noe feil på en måte? Jeg ligger ganske uroilig om natta..er ikke det et problem? Er det feks vondt å ligge på magen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139734800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken B ღღ Skrevet 2. mars 2009 #5 Del Skrevet 2. mars 2009 Det spørs jo selvfølgelig hvilken pumpe du skal ha. Jeg har kun erfaring fra Accu-Chek sine pumper, men tror ikke forskjellen på de spørsmåla dine er så store, bare at jeg ikke er sikker. Det finnes et utall kanyler. De aller fleste har en plast/teflon-kanyle som blir liggende inne, men det er en nål inni kanyla som brukes for å stikke den inn. Den blir tatt ut etterpå. Accu-chek har en sak som heter LinkAssist som brukes for å "skyte" inn Flex-Link kanyler. Jeg har ikke prøvd den før nå siste måneden fordi jeg aldri har hatt noe problem med å sette kanylene. Men, hvis du kvier deg for å stikke så er den et veldig fint hjelpemiddel. Det finnes kanyler som stikkes på skrå inn (ca 30 graders vinkel) og noen som stikkes inn i 90 graders vinkel. Noen liker det ene og noen liker det andre, selv liker jeg best 90 graderskanylene, som FlexLink. Hvis det er Accu-Chek-pumpe du skal ha så ligger det mye informasjon om pumpa og infusjonsettene på nettsidene (www.accu-chek.no). Selv har jeg Spirit nå. Det finnes sikkert tilsvarende sider for de andre pumpene, men de er jeg ikke så godt inne på. Pumpa gir doser hvert 3. minutt. Du hører det hvis du hører etter, en liten summing i motoren, men det er ikke noe pipelyder. Når du skal sette måltidsdoser så kan man må min pumpe velge om man vil ha pipelyd eller vibrering, men den gir et signal når du velger dose. Ellers er det alarmer for alt. Om det er lenge siden du har satt måltidsdose (har aldri fått den, men tror det er 12 timer.), tett kanyle/slange, lite innhold og tomt insulinglass, samme med batteri, osv. Jeg ligger også i perioder urolig om natta men det er ikke noe problem. Ser for meg at det kanskje kan være en tilvenningsperiode der, husker ikke så mye av oppstartstida selv, siden det er så lenge siden. Hvis jeg har for lange slanger (som jeg mener er for lange for meg) så kan jeg våkne med slangen rundt magen fordi jeg har snudd meg og pumpa ikke har fulgt etter. Men siden jeg våkner med en gang det blir noe "drag" i plasteret så er det ikke noe problem for meg. Kanyla skal du i utgangspunktet ikke kjenne er der, så hvis det er vondt å ligge på magen så er det noe som ikke er som det skal. Men, det er jo forskjellig hvor følsomme man er så det kan jo være at du kjenner det, evt at det kan være litt vondt likevel. Av og til gjør det vondt når den blir satt inn og da vil det også være litt vondt senere. Den kommer sikkert borti noe den ikke skulle vært borti da. Som regel bytter jeg den igjen med en gang hvis jeg kjenner det er vondt. Hvis det blir vondt etter at du har satt den inn er det igrunn et signal om at det er på tide å bytte den. Håper du blir klokere. :-) B Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139734941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken B ღღ Skrevet 2. mars 2009 #6 Del Skrevet 2. mars 2009 Må rette litt på meg selv... Jeg gikk uti museum-skapet hvor jeg oppbevarer gamle pumper bl.sukker apparater o.l. for jeg ble litt nostalgisk av å tenke på det tidligere i dag. Det var Hoechst som produserte den første pumpa, mulighens den andre også. Men jeg vet at de to siste har vært Accu-Chek. Litt morsomt å se den store saken med den enda større "programmeringsenheten" som var til. Utviklinga går rimelig raskt når man tenker på alle de detaljene og mulighetene som er på pumpene i dag i forhold til de første som kom. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139736106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #7 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg har lært masse av deg allerede, tusen takk! Jeg bor i østfold og dia. sykepleieren min sa at de brukte nå den samme pumpen på alle pasientene for å gjøre det enkelt. Jeg husker ikke hvaden het men når jeg så på accu chek sin kunne jeg ike kjenne den igjen. Du skriver du ikke har født, men er du gravid nå eller er du bare som meg som er innom her fordi man gjerne ønsker å bli det etterhvert? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139737058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #8 Del Skrevet 2. mars 2009 Bare meg igjen.. Jeg lette litt på nettet og jeg tror pumpa heter echo eller noe. Kan din kobles på med en sånn bls måler i en periode? Det kan en jeg får, men det er visst noe man bare får låne noen dager for å obervere bls nøye. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139737230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken B ღღ Skrevet 2. mars 2009 #9 Del Skrevet 2. mars 2009 Åh! Kjenner sjalusien kommer raskt fram her! Du får den pumpa jeg vil ha. Hører til under Helse Midt, og her er det den Accu-Chek pumpa som er "godkjent" nå. Fikk prøve den du skal få av diabetessykepleieren i 10 dager nettopp pga den bl.sukkermålingsaken, og elska den. Høres i hvertfall ut som den. Håper den blir valgt neste gang her også. Den heter vel MiniMed Paradigm hvis det er samme vi tenker på. Jeg har ikke født, er heller ikke gravid, men går og venter på at "snart" blir til "NÅ!" fra samboeren. Håper det blir VELDIG snart, for nettopp denne avgjørelsen fra meg om at nå var det på tide gjorde at jeg mellom to målinger av hba1c gikk fra en verdi over 10 som jeg nesten ikke tør tenke på til siste nå på 7,2 og fortsatt er på vei ned. Håper han blir ferdig med grublinga før jeg mister motivasjonen. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139738439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrst Skrevet 3. mars 2009 #10 Del Skrevet 3. mars 2009 Da er vi litt i samme situasjon føler jeg(tenkte jeg ikke behvde å være anonym lenger:) Jeg ble litt usikker på om den pumpa het echo men det er ihvertfall den som kan måle bls med en sånn ekstra greie(he he) på magen. Fikk du låne den bls saken, hvor lenge. Jeg kan få låne den hvis jeg vil og lurer litt på om jeg skal gjøre det. Du har jo vært kjempe flink å fått hba1c så mye ned, beundringsverdig! Jeg jobber også med det men har veldig dårlig utgangspunkt da hba1c er på (merker jeg blir litt svett når jeg skal si det..) 13... Men jeg er positiv, eneste er at jeg er litt redd jeg har ødelagt for meg selv allerede med tanke på nyrer og øyne osv. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer for jeg tørr ikke helt spørre. Men jeg skal uansett får bls ned! Og jeg er litt sånn nå at pumpa er min eneste løsning og håper ikke jeg har for store forventninger til den. Du er den første jeg leser om som har hatt høyt bls selv om en går på pumpe:/ Kan jeg spørre om hva som gjorde det(frivillig om du vil svare;) Mitt problem var vel egentlig i det hele å innrømme at en har en sykdom..derfor tok/tar jeg ikke så mye insulin. Bare akkurat nok til å ikke sove og tisse hele dagen. Jeg har jobbet meg gjennom nå en lang stund å begynne å måle for å være realistisk å se tallene og det går mye bedre. Og har lært meg til å tenke at hvis det viser 24, javel så må jeg legge meg litt nedpå og ta insulin. Så blir man jo mer og mer motivert til å forebygge slik at det ikke blir så høyt. Baby er absolutt en motivasjon:) Gøy å høre at du også er det. Mannen min er forsåvidt klar han så vi jobber nå sammen med å få bls mitt ned. Han er den beste! Vi hadde nok hatt barn for ca 2 -3 år siden hadde det ikke vært for min diabetes, så vi er klar. Du får friste han med at hvis det blir en gutt kan de jo spille playstation hele dagen sammen! Hihi Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139739414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken B ღღ Skrevet 3. mars 2009 #11 Del Skrevet 3. mars 2009 Det var absolutt ikke pumpa som gjorde at det utvikla seg til å bli sånn som det har vært. Der må jeg nok ta skylda helt alene.Det utvikla seg jo gradvis, men mangel på motivasjon til å gjøre noe med det er nok hovedgrunnen. Det ville nok vært det samme både med og uten pumpe. Jeg hadde verktøyet, jeg gidda bare ikke å bruke det. MEN, det hadde nok vært enda verre uten den. Det er litt skremmende å tenke på, men etter at jeg tok tak i dette og begynte å justere basaldosene og etterhvert også bolusdosene så har jeg dobla insulinforbruket mitt. Da sier det seg selv at det gikk galt før. :-p Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139740629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrst Skrevet 3. mars 2009 #12 Del Skrevet 3. mars 2009 Uff ja det skjønner jeg. det er det jeg ofte sier til folk som lurer på hvordan det er å ha disbetes: hvis man klarer og holde bls fint og får i deg nok insulin, spiser sundt og trener er det en kjempe ok sykdom. Hvis du av ulike årsaker ikke får til dette er det skikkelig dritt! Jeg opplever at de dagene jeg får i meg sånn nogenlunde med isnulin så legger jeg på meg med en gang. Veldig fort. Hvordan har det vært for deg når du har doblet dosene? Spiser du lav karbo eller noe sånt eller spiser du vanlig mat for å si det sånn? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139740953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken B ღღ Skrevet 3. mars 2009 #13 Del Skrevet 3. mars 2009 Veeel... Nå kan jeg ikke si at jeg vet hva som er mest gyldig i den sammenhengen, men jeg hører jo til i 90+-gruppa her inne også. Jeg har lavt stoffskifte, diabetes, bruker mye insulin... Vel... Kroppen funker så lenge som det går. :-p Jeg hører mange sier det der med mye insulin og vektøkning, men jeg har ikke noen gang kunnet si at jeg har opplevd det selv. Vekta mi har kommet gradvis, men det starta når symptomene på lavt stoffskifte dukka opp. Det er nok litt av alt, men... Ble satt på Metformin ei stund, legen mente det kunne hjelpe mot så mangt. PCOS, insulinforbruk og vekt i hvertfall. De tablettene gjorde det kanskje ikke verre på noen måte, om de hjalp mot noe så måtte det være PCOS, der merka jeg en liten forbedring, men resten var det ikke noe forskjell på. Hadde det ikke vært for at jeg ble så jævlig dårlig av dem, kvalm, svimmel, dårlig i magen, så hadde jeg kanskje fortsatt. Men etter et halvt år med de symptomene som skulle gi seg raskt så ga jeg opp. Prøver å spise noenlunde sunt uten å være fanatisk, trimmer når kroppen tillater det og truer meg selv litt ellers. Men det gir ikke så mye anna resultat enn at vekta er stabil. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139741092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrst Skrevet 3. mars 2009 #14 Del Skrevet 3. mars 2009 Det bekrefter egentlig det jeg generelt vet om diabetikere at de(inkludert meg selv) er litt "sjybby" og å gå ned i vekt er veldig vanskelig. MEN så har du unntakene da av de som ikke greier å holde på vekta og er for tynne(har bare hørt dette i forbindelse med type 1) Det skjønner jeg nesten ikke at går an.. Med mindre du heter Hally Berry og har stein kontroll slik at kost og trening gjør at hun ikke lenger trenger å bruke insulin.(Tror hun må ha type2, egentlig litt rart siden hun har hatt det i mange år) Skulle gjort hva som helst for bare litt av den selvkontrollen hun har.. du har litt av hvert å streve med ser jeg, uff stakkars deg. Har mer en nok med sykdom jeg. Har lavt stoffskifte i familien så går vel egentlig å venter litt på det selv om prøvene er fine foreløpig. Det er veldig kjekt å snakke med deg her inne egentlig, da jeg pleier å sky unna folk med diabetes i dagliglivet for det er ikke noe kjekt å snakke med andre om det. Men med deg var det helt topp! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139741218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken B ღღ Skrevet 3. mars 2009 #15 Del Skrevet 3. mars 2009 Føler ikke vanligvis at jeg strever sånn, men har en periode nå... Selv om ting egentlig går mye bedre enn det gjorde før så er det vanskeligere å takle det. Lavt stoffskifte og diabetes er jo nært beslekta og det er mange som har begge deler. Men det er jo ikke dermed sagt at du får det. Er litt sånn selv også. Snakker vanligvis ikke med andre om diabetesen. Blir liksom greit når det skjer på denne måten. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139741746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrst Skrevet 10. mars 2009 #16 Del Skrevet 10. mars 2009 Hei Ms.B Hvordan går det? jeg lurte litt på om du kunne fortelle meg litt om hva du har konkret for å få ned hba1c? hat du tenkt veldig på mat eller har du spist det du har hatt lyst på og fått i deg nok insulin til det? Hvor mye insulin økte du med? ( har ikke tenkt å gjøre som deg, skal snakke med dia. sykepleieren for å finne ut hav som er best for meg, men gøy å få erfaring fra deg) Har du førerkort? Når fikk du det evt? Gikk det greit i forhold til diabetes? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139781003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken B ღღ Skrevet 10. mars 2009 #17 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg har gått opp 1,5 ie pr. time i basaldose og nesten dobla måltidsdosene. Ja, det høres enormt ut og det er det jo også. Men her er det det som må til for øyeblikket. Håper jeg kan redusere insulindosen litt igjen etterhvert. Har ikke tenkt så mye på mat anna enn å få til litt mer faste måltid for å unngå få og store måltid. Jeg har førerkort, fikk det når jeg var 18. Har ikke hatt noe problem i forhold til det bortsett fra en litt pysete lege som ikke har villet gi meg legeattest for mer enn 2 år av gangen. Fikk 10 år nå siste gangen da, når jeg begynte å klage over hvor dyrt det ble i lengda. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139784038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrst Skrevet 11. mars 2009 #18 Del Skrevet 11. mars 2009 jeg syntes ikke insulin dosene dine hørtes mye ut i hele tatt, det er riktig så lenge det er det du trenger tenker nå jeg. Jeg er veldig innstilt på å få i meg masse insulin. Mulig jeg har spurt om det før men har du merket noe økning i vekten etter du økte insulindosene? Jeg blir så forvirra for jeg har snakket med noen som gikk veldig opp ivekt når de begynte med insulin eller økte. Også leste jeg netopp at en gikk ned i vekt når hun fikk den insulinen hun trengte og ikke var under dosert. Må man kjøre opp hvert 2. år egentlig for å ha førerkort og diabets? Ja da skjønner jeg det blir dyrt.. godt du fikk forlenget det nå da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139784940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken B ღღ Skrevet 11. mars 2009 #19 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg bruker ca 100 ie i døgnet nå. Det er nok litt mye, men i forhold til kroppsvekta så er det ikke det likevel :-p Det er jo mye å fordele den på. Jeg har ikke merket noe vektøkning i forbindelse med at jeg begynte med insulin eller økte dosa. Vektøkninga mi kom hovedsaklig i perioden fra jeg fikk symptomer på lavt stoffskifte og til jeg begynte på medisin mot det. Har også hørt om de som ikke vil bruke for mye insulin fordi de er redde for å legge på seg, men det synes jeg bare er sykt. Man må jo ha insulin og hvis man har et ok blodsukker så har man jo mer overskudd til å gjøre noe med den eventuelle vektøkninga. Når det gjelder førerkortet så må du ikke kjøre opp mer enn en gang, men du må fornye legeattesten og få nytt sertifikat med den nye gyldighetsdatoen på. Jeg har hatt en meget forsiktig lege og fikk derfor bare for to år av gangen, men jeg fikk jo heldigvis 10 år nå. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke de har lov til å skrive en sånn attest "for evig tid", sånn som "friske" personer får. Samboeren min har jo gyldighet på førerkortet til han er 120 år, om han skulle rekke å bli så gammel. Ser ikke for meg at jeg noen gang skulle få det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139733875-spm-til-insulinpumpe-brukere/#findComment-139786816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå