Gå til innhold

Sv.skapsdiabetes ved neste sv.skap også?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde svangeskapsdiabetes i forrige svangerskap, (kostregulert) som gikk tilbake etter fødsel. Hvor stor sannsynlighet er det for at det dukker opp igjen ved nytt svangerskap?

Må legge til at jeg faktisk er ca 10 kg lettere nå enn før jeg ble gravid sist, men jeg nærmer meg 40år..

Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også svangerskapsdiabetes ved forrige svangerskap og fikk da beskjed om at jeg sannsynligvis ville utvikle diabetes senere i livet. Jeg tror ihvertfall sjansen for en ny svangerskapsdiabetes er stor. Det er jo en fordel at du har klart å gå ned i vekt, hos meg er det dessverre motsatt, veier 6 kilo mer nå enn ved forrige svangerskap.

Legen min sa at de som utvikler svangerskapsdiabetes nå vil bli fulgt opp på Rikshospitalet ved alle kontroller og fødselen vil foregå der (for de som bor i den kantet av landet). Stemmer det? Det er 7 år siden sist, og da ble jeg bare fulgt opp av fastlege.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes (kostregulert) i første svangerskap. Er nå gravid for 2.gang, ikke fått påvist diabetes enda. Jeg er attpåtil tyngre nå enn forrige svangerskap. Er i uke 28 nå, skal ta ny glucosebelastning om kort tid så håper den fortsatt viser normale verdier...

Skrevet

jeg hadde sv.dia ved forrige svangerskap og fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig kommer til å få det igjen denne gangen. Jeg veier også litt mindre nå enn forrige gang (15kg). Men jeg føler alledere at jeg kan merke at det er noe "ugler i mosen"... selv om jeg bare er i 13.uke....

Jeg tok aldri ny glucosetest etter forrige svangerskap, så jeg vet egentlig ikke om det har gått tilbake igjen. Har målt bl.sukkeret noen ganger når jeg har spist mye sukkerholdig mat, men har aldri fått forhøyet bl.sukker. Men føler meg veldig tørst for tida, men er nok mest psykisk.

Huff, syns det var noe skikkelig dritt det greiene... :-(

Skrevet

Husker dere retningslinjene for glucosebelastning? Hvilke verdier var gjeldene 2 timer etter å ha drukket sukkervannet??

Skrevet

lurer på om grensa var 7mmol etter 2 timer. Jeg hadde 7,1 og fikk diagnosen" glukoseintoleranse. *Tror man må opp i 9 før man har svangerskapsdiabetes.

Skrevet

Fikk du ekstra oppfølging med diagnose "glucoseintoleranse" eller? Ser at noen har en grense på 7,8 mmol for å stille den diagnosen. Jeg hadde 7,4 mmol og venter på "dommen" i posten...

Skrevet

Ja jeg fikk ekstra oppfølging, og er veldig glad for det. Det blir nøye målinger av babyen i magen så den ikke blir for stor osv. Veldig fint opplegg. Jeg var aldri redd for at den skulle bli for stor da pga jeg hadde aldri bl.sukker over 6.5 så tror nok jeg var litt "uheldig" med gluc.belastningstesten. Men som sagt så var jeg veldig glad for oppfølgingen.

Men er det noen som husker om man får sv.dia fra ca uke 26 eller kan det slå inn når som helst i svangerskapet. Føler nemlig det er noe på gang nå og jeg er bare 14 uker på vei.... tørster så.....møkk!!

Skrevet

Du kan få det gjennom hele svangerskapet tror jeg...Jeg tok glucosebelastning både i uke 10 og uke 28. Bør være obs da ja!

Skrevet

huff da...heldigvis så har jeg bl.sukker apparat så e kontrollerer jevnllig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...