*månestråle* Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Frem til nå har lillegutt lagt seg sammen med oss i 22-23 tida. Våkner da og er klar for dagen i 7-8 tida. Nå er han 3 mnd og vi tenkte kanskje å prøve å legge han litt før oss og slutte å amme i søvn som vi har gjordt til nå. Men hvis vi legger han tidligere, f.eks i 20 tiden, betyr det at han da vil våkne tilsvarende tidiligere på morgenen? Er jo ikke så fristet til å begynne å stå opp kl 5-6 liksom..synes vi står opp tidlig nok nå. Noen erfaringer?
Gjest Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Vårs lillegutt er 4mnd om 11 dager. Han er stupe trøtt ganske tidlig, og tar kvelden alt fra 18:00 til 20:30, avhengig om jeg tvinger inn en liten ettermiddagslur eller ikke. Han sover ca. 10-12 timer om natta. Eks. Lørdag vekket jeg han fra lur kl. 18:20. La han igjen kl 20:15, og han sov til 08:10 (HÆRLIG). Søndag (igår) tok han kvelden 18:20, og våknet 05:00. Han lå og lekte/styrte i senga si til 05:30 uten å klage, så jeg sov mer el mindre til da. Jeg blir ikke helt klok på om han våkner senere om jeg legger han senere. Driver å forsker meg fram. Av og til vekker jeg han hvis han sovner tidlig, av og til ikke. Dette avhenger av hvor mye han har sovet tidligere på dagen. Unger er forskjellig, så tror du må prøve deg litt fram. Jeg synes og det er pyton å stå opp tidlig. Pappaen begynner på jobb 08:00, og vi deler på å stå opp m lillegutt de dagene han vil opp tidlig (stort sett står pappaen opp). Dette synes jeg bare er helt "fair" arbeidsfordeling, siden jeg må være våken et par timer om natta til amming, og få lillegutt til å sove igjen. Dessuten tar lillegutt så tidlig kveld, pappa er hjemme fra jobb 17:00, synes det er viktig at han får litt tid med lillegutt også. (Ammer forresten ca. 2-3 ganger ml. 24:00 og 06:00.)
Gjest Skrevet 2. mars 2009 #3 Skrevet 2. mars 2009 Gjor akkurat som deg då småen var liten:) Mi erfaring er at han vart trøttare av seg rundt 3mnd alder. Begynte å legge han mellom 18 og 21 (alt etter kva som passa og når han var trøtt). I begynnelsen låg eg ved sida av han til han sovna, tok litt tid i starten (max 2timar), men no tar det ca 10min frå eg puttar han i seng til han søve eller til eg går. Må rekne med å måtte inn på romet å gi smokk/mate/trøste (alt etter tidlegare vanar, er jo nytt at du ikkje er der). Men mi erfaring er at dette og roar seg ned. Her trur eg vi brukte 2-3veker på å få inn denrutina vi brukar no, som er legging kl 19 (eller mellom 18 og 21), og kanskje 2 småturar (på det meste) innom romet før vi legg oss i 23-24 tida, om han har ein dårleg dag. Har ikkje merka noke til at han vaknar tidlegare.. dvs før sov han gjerne til kl 12 om morgonen/dagen. Men begynte å vekke han i 8-9 då han var 2mnd. No søve han frå 19 - rundt kl 8, med nokre måltid om natta (kanskje 2). (dette til trass for vekkerklokka til sambo halv 7, då får han smokk og ignorerar lydane i romet). Utruleg deileg med ro i frå kl.19 til eg skal legge meg, då kan eg slappe av eller gjere husarbeid eg gløymde i løpet av dagen. Hmm, langt og litt rotete dette, men kanskje du skjønnar? Uansett så vil ikkje tidlegare legging nødvendegvis føre til tidlegare morgonar. Om du vil prøve den metoden vi brukte, men ikkje skjønte den heilt pga mi rotete skriving, så kan du ta kontakt, så skal eg prøve å forklare litt bedre;) Eit nøkkelord trur eg er at ungen får mykje nærheit på dagen, då blir ikkje nærheitstrangen så stor om natta (er mi erfaring, vi samsøve om det har vore lite nærheit i løpet av dagen. feks lite kosing på fanget, lite felles leik på golvet eller lite bæring) Lykke til med legging av småen!
Gjest Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 Shit! Gløymde ein vesentleg ting! Første 1-2kveldane la eg meg tidleg i lag med småen (altså kl. 7-8 på kvelden). Det hadde nok mykje påvirking for å få han til å kunne legge seg til det tidspunktet aleine, seinare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå