Gå til innhold

Har dere lest Gro Nylanders bøker? Og hva syns dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøkenfreken: Det var ikke meningen å være flåsete, utrykte meg nok litt dumt. Det jeg mente var at flere som har måttet gi opp ammingen kunne ha fått til ammingen om man hadde fått bedre veiledning og ligget lengre på barsel. Og det er jo nettopp det Nylander jobber for!

Ellers er jeg enig i at boken ikke tar for seg alle aspekter ved å bli mamma for første gang, men den omhandler jo bare de første 6 mnd og først og fremst barselstiden! Skulle hun tatt med alt hadde den jo blitt altfor tykk;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er sant - har gitt den bort til svigerinnen min somskal ha barn i august, så jeg omtaler boka litt ut fra min egen dårlige hukommelse. Må få si at jeg ikke er noen sånn anti-Nylander eller anti-amming. Jeg er for at folk skal amme og jeg syns Nylander har gjort mye viktig. Syns bare at det blir tatt litt lett på at enkelte ikke kan/ får det til.

Skrevet

Må bare hive meg in i dene debatten her. jeg er en mislykket ammer, altså flaske mamma. vet ikke hva som høres værst ut !:) hehe

Men, jeg vil påstå at GN sine bøker er ypperlige for de som føder vaginalt og de som ammer uten uoverkommelige problemer. Ser at noe skriver at "jeg klarte å fortsette å amme selv etter div komplikasjoner" etc. Viktig å huske på de som har en lav psyke etter fødselen og i tillegg får problemer med ammingen. Da kan selv noe så triviellt som såre bryster være nok til å kutte ut amming. For folkens, amming er ikke så viktig at man setter psykisk helse på spill eller?

Nok om det. Måtte bare få det ut.

Altså mitt poeng er, vi som ikke fikk vaginal fødsel eller som ikke full ammer ønsker noe annet lesestoff enn GN, fordi det ikke favner eller gavner oss en plass å lese om det vi ikke får til. Vi savner vesentlig leing, og det er en stor synd og skam at det offentlige ikke legger mer informasjon ut for nybakte foreldre om dette! f.eks. hvorfor var det MEG som måtte finne ut på nettet at det fantes noe som hette flaskeposten.org????? Dette burde hs fortalt meg da jeg måtte gi opp puppene mine. en bok om dette hadde også vært fint? Faktisk så er det en helsefordel ved flasking, de får ikke i seg miljøgifter og tungmetaller. Det gjør de som ammes da dette går fra maten til mor og inn i melken. Så noen fordeler er det faktisk på den helsemssige plan:) hehe

Skrevet

Applaus - Karin B! Forøvrig kommer det en bok om flaskemating til våren!

Skrevet

Det er jo mye Gro Nylander kunne skrevet om. Men amming har jo vært hennes hjertebarn, og da er det vel naturlig at hun skriver en del om det? Det finnes vel nok av bøker om det å bli mamma, som omtaler andre ting. Jeg trodde folk egentlig visste at Gro Nylander var "ammepolitimester" i Norge. Jeg visste jo at hun hadde det stempelet, og syns ikke jeg fant den propagandaen i boka som jeg hadde ventet. Men man kan jo lese en bok med veldig ulike briller, og man tolker jo ting på forskjellige måter.

Men at det burde vært mer informasjon til de som ikke ammer, det er jeg helt enig i. Både i form av bøker, i brosjyrer på barsel og helsestasjon, osv.

Men å sørge for at de som ikke ammer og som har hatt ks ikke får dårlig samvittighet, det mener jeg ikke er GN sitt ansvar.

Om man før fødsel syns det virker helt ok om man ikke får til ammingen, så føler man vel dette ut fra logikk og kunnskap. Om man etter fødsel så ikke får det til å fungere, og man får dårlig samvittighet eller føler skam ovenfor dette, så er det da sannsynligvis mye hormoner og unntaktstilstandsfølelser (barselstida er jo unntakstilstand, i hvert fall i mitt tilfelle) involvert. Og da kan sikkert mye føle til at man bare føler seg verre. Vanskelig å unngå tenker jeg.

For å sette det litt på spissen. Om man nettopp har mistet et kjært familiemedlem i kreft, så vil det kanskje ikke være så lurt å lese en historie om en kreftsyk som overlevde bare ved å tenke positivt. Litt søkt eksempel, mener ikke å sette disse tingene opp mot hverandre, men prøver bare å få frem et poeng.

Jeg er forøvrig uenig i ganske mye av det GN sier i bøkene sine, bare basert på mine fire måneders erfaring som mamma. Ting er ikke alltid like rett frem og svart hvitt. Men det er vanskelig å få frem absolutt alle tenkelige og hypotetiske sider av en sak i en slik bok.

Skrevet

Enig. Mye av det jeg prøvde å si på en litt mer komplisert måte rett ovenfor her. Noen evner å si ting litt mer forståelig, hehe:)

• 1 år senere...
Skrevet

Veldig lenge siden du skrev dette, men jeg syns det car HERLIG lesning, og skulle ønske jeg hadde kommet på det selv. Knall :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...