Gå til innhold

"Tør" jeg satse på en fødsel uten smertestillende gang nummer tre?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt epidural begge de første gangene. Føste fødsel ble satt i gang og det var tungt- epidural var et must og en velsignelse :)

Gang nummer to gikk ganske raskt med 4 timer av den aktive fasen. Men jeg veldig sliten og fikk etterhvert epidural. Jeg var fristet fordi jeg viste at det speadet opp ting - gikk fra 6 cm til 10 cm på kort tid. Akkurat som første gang. Men eller svar smertene til å bære.

Gang nummer tre - har alternativet at jeg kan føde på en avdeling uten epidural. Skal jeg satse på dette eller feige ut? Noen taner?

Fortsetter under...

Hei jeg venter også min nr 3 nå og jeg har ikke hadt smertelindring på noen fødsler uten om lystgass...

1. fødsel varte fra fredag til onsdag da jeg tilslutt ble lagt på drypp for å få i gang bedre stoppet liksom på 7 cm.

2. fødsel tok bare 2 timer fra 3 cm til han var ute....

Jeg syns du skal prøve uten hvis de har lystgass, for det hjelper veldig, hvis du er plaget med rygg smerter så kan det hjelpe med saltvannspipetter i korsryggen.... snakk med avd. der du skal fø...hør hva de syns og hvordan tanker de har rundt det

Hei.

Du må kjenne på hva som føles riktig for deg.

Min erfaring er at fødsel uten smertelindring var klart best. Hadde smertlindring med nr 1, men ikke med nr2 og 3. De to siste fødslene var helt klar bedre. Nå har jo jeg vært velsignet med kjappe, enkle fødsler da.

Lykke til med valget!

hei :)

har ikke hatt noen smertestillende ved mine 3 første fødsler men har vært heldig og hatt kjappe fødsler ..

Her jeg bor har jeg valgt å føde på en avdeling uten epidural men der forklarte de det att skulle man trenge det kunne de flytte deg til en annen avdeling alikevel å det er jo betryggende :)

Du kan jo sjekke opp med ditt sykehus hvordan regler de har .

Jeg skal ha nr 4 i juli å tenkte jeg skulle prøve uten denne gangen også men vet jo att jeg har mulighet til å flytte avdeling om det ikke går :)

Du er den eneste som kan ta valget men jeg har aldirg angret på att jeg ikke har tatt noe med mine :)

LYKKE TIL :)

Fødte første med epidural (langvarig, komplisert fødsel, fikk epiduralen efter de første 13 timene uten noe smertelindring), og andre uten (kjapp og grei fødsel uten smertelindring -bare spyr av lystgassen). Siste fødsel var klart best; mye mindre smerter og trengte rett og slett ikke noe (lillejenta var da også 4 cm mindre rundt hodet enn storebror, vet ikke om det har noe å si).

Men ville si en ting: Det du nevnte om at epiduralen speedet opp ting er ikke vanlig. Hos 50% av de som får epidural stopper fødselen opp, blir mer langvarig og dryppkrevende.

Annonse

trodde også at epidural bidro til å stoppe opp litt. derfor jeg ikke har tatt det, siden jeg har hatt fødsler som har tatt veldig lang tid. første gang fikk jeg lystgass. aldri mer!! fikk hallusinasjoner og følte det hele ble fryktelig traumatisk og at jeg på en måte gikk glipp av fødselen. andre gangen valgte jeg å bruke badekar, men tror det også bidro til å stoppe opp. prøvde akupunktur også, men merket ikke noe virkning av det.

men har hørt mye bra om epidural.

Jeg har en smule angst for tanken på epidural, fødte min første uten noe sm stillende... Var tøft.

Men denne gangen som forrige gang går jeg inn i dette med åpent sinn. Ingen planlegging av hva jeg skal/ikke skal ha. Vi får ta det underveis og håper alt går etter boka:)

Tror det er viktig å ikke være for bastant, det er lov å ombestemme seg underveis :) Min første fødsel fikk jeg lystgass (men fikk den ikke til og droppet det) og petidin som sløvet meg og gjorde at riene kom kastet over meg uten kontroll og var en fæl opplevelse. I min andre fødsel fikk jeg bedre opplæring på lystgass og fikk det til å fungere (mannen sto bak meg og holdt når jeg begynte å svimle så jeg kunne være trygg og slappe av selv om jeg følte meg litt full) fikk akupunktur også men den skulle virke mest avslappende. Det beste var et nytt middel (i2005) som het fentanyl. Det kan gis hvert kvarter helt fram til utpressing og skader ikke barnet og tok toppene på riene når lystgassen ikke virket mer - virket kjempefint! Jeg har hatt raske intense fødsler med 3-10cm åpning på 1,5 time...og har aldri "rukket "tenke på epidural, men er veldig glad for smertelindring likevel.

Husker jeg møtte ei på barsel etter 2.mann som hadde bestemt seg på forhånd om å ikke bruke noe (det var hennes 3.) og det hadde vært en forferdelig opplevelse sa hun. Jeg tenkte hvorfor ville seg selv så vondt? Det er jo ingen som snakker om "naturlig rotfylling" så hvorfor "naturlig fødsel"????

Stol på magefølelsen er mitt råd :)

Jeg hadde nettopp min første fødsel uten smertestillende. Min første fødsel varte åpningsfasen i det uendelige, og da fikk jeg epidural. Da hadde jeg hatt rier i ni timer, og det tok enda seks timer før lille Selma var født. Det ville kanskje gått litt raskere uten epiduralen, men det var veldig riktig for meg. Min andre fødsel var tvillinger, da fikk jeg spinalbedøvelse fordi fødselen gikk ganske fort og anestesilegen trengte en del tid. Den bedøvelsen virket litt mindre smertestillende enn epiduralen, men da fikk jeg ordentlig trykketrang og pressrier. Første gangen måtte jeg coaches til å presse.

Denne siste gangen (på tirsdag...) valgte jeg Føderiket som holder til på det gamle Rikshospitalet. Der hadde jeg ingen mulighet til smertestillende. På den annen side var jeg sikret å kunne føde der, og jeg var sikret at jordmor var hos meg hele tiden (de er to på hver fødsel). Det gjør utrolig vondt å føde, men jeg er veldig fornøyd med valget jeg gjorde. Fødselen varte tre timer fra riene begynte ordentlig, vi var på Føderiket i en og en halv time før fødselen var ferdig. På et sykehus ville jeg neppe rukket å få epidural på den tiden uansett. Jeg slapp CTG, slapp masse venting rundt forbi, slapp travel jordmor som løper ut og inn hele tiden. Jeg fødte i vann, og det var faktisk mer hjelp enn jeg hadde trodd.

Så mitt råd er å se hva du får på avdelingen du har fått tilbud om. Jeg hadde ikke giddet å føde på en avdeling som var akkurat som en vanlig avdeling, bare uten smertestillende. Men hvis denne avdelingen har andre ting som betyr noe for deg kan det kanskje være like greit.

Min første fødsel så hadde jeg bestemt meg for å føde uten smertestillende, men jordmord overtalte meg underveis, og jeg fikk petidin.

Nr to hadde jeg både veer og åpningsrier uten smerter, trodde jeg hadde kynere. Var planlagt keisersnitt, så de rakk såvidt å få meg i narkose før lillemann var på vei ut. Hadde da 10 cm åpning.

Nr tre var styrtfødsel, våknet av at vannet gikk. Og åpningsriene var igang. Fødte da hjemme, uten smertestillende. Var smertefult, men min beste fødsel.

Se det ann underveis, ville ikke ha bestemt meg for noe før jeg viste hvordan kroppen taklet smertene

Annonse

Med mine to første fødte jeg uten smertelindring, utenom lystgass på den første. Men jeg ble så susen av det, så orket ikke mer enn to trekk. Første fødsel varte i 18 timer, andre fødsel varte i 3,5 timer. Håper jeg skal klare meg uten denne gangen også, er livredd for den nålen i ryggen!! Klarer jeg "al natural" er det kjempeflott, må jeg ty til smertelindring er også det flott. Baby blir det uansett!!

Litt for kjapp på knappen der:-P

Jeg tror uansett det beste er å ha et åpent sinn, tror ikke noen kan planlegge en fødsel 100%. Noen ganger blir ikke ting som forventet, fødselen kan dra ut i tid, enn kan være veldig sliten.....Ta det litt som det kommer:-)

Jada, det tør du. Bruk pusten veldig aktivt og pust deg igjennom riene (ikke kort pese-pust), og varmt vann er kjempefin smertelindring! Hadde min sist fødsel i badekar, og det kan absolutt anbefales. Kroppen føles vektløs og varmtvannet lindrer over det hele. Det ble en trykketid på 4 minutter, ingen rifter og en "nybadet"baby som ble lagt på magen. Men ikke gjør det til noen prestisje! Det er ikke noe nederlag å føde m sm.stillende!!! Du må avgjøre dette selv og alle er vi jo forskjellige!, men veldig flott og intenst å føde uten. Blir veldig adrenalinhøy etterpå! Har også hatt fødsler m både lystgass og petidin. Jeg ble ihverfall sløv, kvalm og veldig tung i kroppen... Petidin tror jeg ikke brukes lenger (Dette var i 1998). Lykke til!

• 2 uker senere...

Prosjektsammendrag:

Remifentanil er et smertestillende medikament med raskt innsettende effekt og svært kortvarig virkning. Medikamentet har i flere år vært brukt i narkosesammenheng. Hensikten med studien er å undersøke om remifentanil gitt intravenøst kan brukes til lindring av smerter ved fødsel.

Resultatene så langt viser at medikamentet har god smertelindrende effekt. Den fødende får medisin ved selv å trykke på en knapp når hun har behov for smertelindring. Den valgte metoden synes å fungere i praksis. Resultatene har ikke vist negativ effekt på den fødende, selve fødselsforløpet eller barna. Det er registrert tilfredshet med behandlingen hos både den fødende (mor) og jordmor.

I siste del av studien sammenlignes remifentanilbehandling med standard epidural smertebehandling. Resultatene viser samme positive tendens som i første del av studien. Epidural gir noe bedre smertelindring enn remifentanil. I høye doser kan remifentanil gi økt tretthet og noe langsommere pusting hos mor. Ellers er det ingen store forskjeller mellom gruppene. Blodprøver fra navlesnor tatt etter fødsel tyder på liten overgang av medikamentet til den nyfødte.

Arbeidet omfatter også analyse av ressursbruk (helseøkonomi) ved de ulike smertelindringsmetodene som brukes i forbindelse med fødsel. Dette delprosjektet gjennomføres i samarbeide med UiA.

Det er videre gjennomført en spørreundersøkelse ved alle norske fødeinstitusjoner for å kartlegge gjeldende praksis for behandling av fødselsmerter.

Som et resultat av prosjektarbeidet er dagens behandlingspraksis allerede endret ved fødeavdelingen på SSK. Petidin er erstattet av fentanyl med meget godt resultat. SSK er det eneste sykehuset i Norge som bruker fentanyl til fødende. Data fra innføringsperioden (registreringsskjema) er systematisert, og dokumenterer smertelindrings effekt og pasienttilfredshet.

• 2 uker senere...

jeg har hatt delvis epidural med begge mine.

dvs: at jeg fikk epidural men fødselen stoppet så pass mye opp at de tok av epiduralen min ..

Min erfaring er at fødselen stopper opp og siden man blir "bundet" til sengen så får man ikke jobbet sammen med kroppen slik man måtte føle eller ønske underveis...

og det kan føles veeeeldig frustrerende.....

Ønsker ikke epidural nå i okt.

Men dette er jo veldig viktig at du føler på underveis...

pluss hva jordmor og leger sier underveis....(Jeg "måtte ha" med nr 2 grunnet mulig keisersnitt , men heldigvis klarte den lille jenta mi freden ut på vanlig måte... =) )

Du har jo tydligvis hatt slitsomme fødsler før, tenker jeg... så her er det viktig å kjenne etter på kroppen din.....

Og det er ikke å feige ut, om du får smertelindring under fødselen.... Så det så..... hehehe

lykke til videre ....

Hei!

Dette går nok bra!

Jeg har født tre ganger, den første med epidural, de to siste uten. Den første gangen hadde jeg liten fremgang og ble veldig sliten, og jordmor anbefalte derfor epidural. Den ble satt etter 36 timer med rier på 5 cm åpning. 75 minutter senere var ungen ute. Jordmor sa da til meg at det kunne være slik hvis moren var anspent, for når epiduralen ble satt slappet man av og det åpnet seg dermed raskere. Jeg kjøpte ikke helt dette, for jeg følte meg slett ikke anspent, men ved neste fødsel skjedde akkurat det samme, uten epidural. Fra 4 cm til ungen var ute gikk det 45 minutter, og det samme med nummer tre. Jeg valgte ikke bort epiduralen, men rakk det rett og slett ikke.

Kanskje det er slik det er hos deg også, både med og uten epidural?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...