Gå til innhold

Hva med en klubb for oss som ønsker å gå OPP i vekt?!

Anbefalte innlegg

Jeg har helt siden jeg var liten slitt med at jeg er for tynn. Har bestandig fått høre rykter om at jeg visstnok skal ha spiseforstyrrelser o.l. Men det har jeg aldri hatt. Kan spise hva jeg vil, og så mye jeg vil uten å legge på meg ett gram. Håpet på at svangerskapet skulle gi meg noen kg ekstra, men den gang ei.

Er det flere her med samme problem? Kanskje noen vil dele erfaringer og tips til hvordan man lan komme OPP i idealvekt.

Fortsetter under...

Så lenge du er sunn og frisk synes jeg det er helt greit å være tynn. En kan fint ha en BMI på f.eks 17 og være det. For de som veier for mye er det fryktelig usunt å være slik. Synes folk burde tenke trivsel i forhold til vekt og ikke utseende. Hvem er det vi prøver å tilfredsstille?

Dette betyr nok ikke at min siste slankekur er gjennomgått... Svangerskap med bekkenløsning og forgiftning har satt sine spor....

VI er slaver av idealet enten vi er tykke eller tynne....

Det handler ikke bare om å være sunn og frisk. Det handler også om å trives med kroppen sin, og det er noe jeg aldri har gjort pga at jeg er for tynn. Derfor kunne jeg godt tenkt meg å gå opp 6-8 kg, men det er lettere sagt enn gjort.

HI

Jeg trenger også å gå opp i vekt. Og det handler om å trives med kroppen sin, ingenting annet! Puppene har forsvunnet helt nesten hos meg, og jeg ser jo selv at det ikke er pent. Men hva skal man gjøre da? Opp i vekt er jo helt umulig!

Her har også puppene forsvunnet helt nå. Har ammet i 19 mndr og det har virkelig tatt på akkurat den delen av kroppen! Om jeg ikke akkurat hadde store pupper før, så var de i hvertfall spenstige.

Jeg føler at jeg spiser ganske mye i løpet av dagen. Spiser vanlig, sunn mat og skeier ut innimellom. Bruker ingen lett/light-produkter og bruker margarin istedetfor olje i matlaging. La på meg 12 kg i svangerskapet og hadde gått ned 13 kg en måned etterpå.

Annonse

Jeg melder meg gjerne inn i klubben din :)

Har alltid vært tynn og fått høre det hele tiden. Aldri hatt spiseforstyrrelser, selv om flere mente at jeg hadde det.

Jeg veide 54 kg før jeg ble gravid. Gikk opp til 82 rett før fødsel. Var sjeleglad :) men når babyen ble født og jeg ammet, så raset kiloene av. Gikk ned til 66 kg og stoppet der. Så gikk jeg ut i jobb og kiloene forsvant igjen pga sjeldent lunchpause og mye stress. Gikk da ned til 57 kg. Nå har jeg gått opp til ca 60 kg, men vil opp til slutten av 60 tallet igjen. Er 168 cm høy.

Undervekt defineres vanligvis som en BMI (body mass index, altså kg/m²) under 20. Din BMI ligger på 18,8 kg/m², så jeg forstår godt at du ønsker å legge på deg. Du skriver ikke noe om dette er noe nytt, men jeg går ut i fra at du ikke har gått ned i vekt. Et alvorlig vekttap klassifiseres som ufrivillig vekttap på mer enn to prosent på en uke, fem prosent på en måned eller over ti prosent på seks måneder. Prosentvekttap kan man regne ut slik: (vanlig vekt - dagens vekt x 100)/vanlig vekt. Hvis det er en medisinsk grunn til at du eventuelt har hatt et vekttap, er det selvsagt viktig å få behandling for dette. Siden du greier å spise 18 brødskiver på jobb regner jeg ikke med at matlysten er noe problem!

Det er veldig mye fokus på overvekt, og det finnes relativt lite informasjon og råd om hvordan man kan takle undervekt. Det kan være like vanskelig å legge på seg som å slanke seg, men du har rett i at du antageligvis ikke spiser riktig.

Det er litt vanskelig for meg å gi deg veldig konkrete forslag siden jeg ikke vet hva du vanligvis spiser og drikker (bortsett fra mye brød). Jeg kan imidlertid gi noen generelle råd når det gjelder å legge på deg, så håper jeg at du kan tilpasse noen av disse til ditt eget kosthold og din egen livsstil.

Det viktigste å tenke på når det gjelder å gå opp i vekt, er at det tar tid. Det er energiinntaket, altså kaloriene, som først og fremst teller. Du må få i deg mer energi enn det du forbrenner. En mann på din alder har en relativt høy forbrenning. Næringsstoffene du får i deg er også viktige, men hvis ikke kroppen får dekket sitt daglige energibehov vil den bruke av kroppens reserver, inkludert muskler. Derfor MÅ kroppen din få i seg mer energi enn det du får i deg nå. Du trenger ikke nødvendigvis å henge deg opp i kalorier hvis du ikke ønsker det, men det kan være greit å vite at gjennomsnittsbehovet for en mann mellom 18 og 30 år som har et stillesittende arbeid, men er i regelmessig fysisk aktivitet på fritiden, er på 3300 kalorier (kcal). Hvis du er mye i aktivitet på jobben er dette behovet enda høyere. En annen måte er å ta utgangspunkt i det du spiser nå, og legge til 500 kcal per dag. Da vil du legge på deg. Vær oppmerksom på at energibehovet ditt øker når du går opp i vekt, så du vil faktisk trenger mer mat etter hvert som du går opp.

Hvis du trener er det svært viktig at du spiser riktig i forhold til trening. Spis rundt en time før trening, og fyll på med noe karbohydratrik mat som brød, banan, yoghurt eller frokostblanding innen en time i etterkant av en trening. Hvis det er en lang treningsøkt bør du i tilegg fylle på med en sporstdrikk eller saft under treningen.

Siden du allerede spiser en stor mengde mat (i hvert fall brød), kan man ikke forvente at du skal greie å spise så mye mer enn det du gjør allerede. Ta derfor utgangspunkt i det du får i deg nå, velg energirike alternativer og forsøk å gjøre det du spiser mer ”energitett”. Fett er det mest energirike næringsstoffet og inneholder mer enn dobbelt så mye kalorier i forhold til proteiner og karbohydrater. Ikke vær redd for å bruke margarin og oljer i maten. Litt rapsolje eller soyaolje kan tilsettes havregrøt eller yoghurt, et ekstra lag med margarin og dobbelt lag med pålegg kan brukes på brød, en fløteskvett eller rømme i posesuppe, revet ost på pastasaus eller i omelett og margarin på poteter gjør maten mer energirik uten at porsjonsstørrelsen blir noe større. Man kan også få kjøpt smakløst energipulver på apoteket, som for eksempel Resource energipulver, Fantomalt eller Maxijul, som lett kan blandes i både mat og drikke. Dette gjør at mat og drikke blir mer energirik uten at man trenger å spise eller drikke mer. Calogen er det mest konsentrerte tilskuddet som er basert på fett. Tre små medisinglass hver dag gir hele 450 kcal, og gir ingen metthetsfølelse og er derfor lett å ta i tilegg til vanlig mat.

Mange synes det er lettere å drikke enn å spise. Næringsdrikker kan man få kjøpt på apotek og bandagist, eller man kan lage dem selv. Noen av de kommersielle næringsdrikkene er såkalt fullverdige. Dette betyr at de inneholder alle næringsstoffene kroppen trenger, og de kan derfor erstatte et måltid. Andre næringsdrikker mangler for eksempel fett, og bør derfor kun brukes som et tillegg til mat, for eksempel som et mellommåltid eller drikke til maten. Næringsdrikker kan både være saftbasert og melkebasert, og finnes i mange forskjellige smaker. Noen inneholder fiber. De fleste næringsdrikkene inneholder rundt 300 kcal og tilsvarer derfor rundt to brødskiver med margarin og pålegg. Eksempler på forskjellige næringsdrikker fra forskjellige firmaer er Nutridrink og Resource. Noen, for eksempel Scandi Shake og Calshake, kommer i pulver som man blander med melk. Disse smaker som vanlig milkshake, og inneholder hele 600 kcal per glass hvis man bruker helmelk. Næringsdrikker smaker best når de er kalde.

Det er viktig å ikke fylle seg opp på energifattig drikke, som te, kaffe, vann (med eller uten kullsyre), lettbrus og saft. Bedre alternativer er juice, saft, kakao, helmelk, kulturmelk/surmelk, drikkeyoghurt og næringsdrikker. Et eksempel på en god hjemmelaget næringsdrikk er å blande 2 dl kulturmelk eller drikkeyoghurt med 1 dl frosne bær (for eksempel blåbær eller skogsbær), en halv banan og en teskje honning i hurtigmikser eller med stavmikser. Du kan lage en stor porsjon som du kan oppbevare i kjøleskapet i et par dager.

Du bør ikke fokusere for mye på ”sunn” mat. Hvis du lever på magre produkter må du spise så store mengder for å få i deg nok energi. Unngå derfor lettprodukter. Ved å spise lite og ofte, har du større sjanse for å få i deg nok enn om du prøver å spise få, store måltider. Jeg anbefaler at du spiser eller drikker noe hver andre til tredje time hver dag. Dette bør som sagt være energirike matvarer eller drikker. Eksempler på næringsrik mat er peanøttsmør, majones, majonessalater som italiensk salat, avokado, oliven, tørket frukt, nøtter og mandler, kjeks med ost, desserter, havregrøt laget på helmelk tilsatt sukker og margarin eller olje, rømmegrøt, yoghurt (ikke lett), frukt med krem, omelett osv. Hvis du ikke liker å lage mat eller mister matlysten av det, bør den være lettvint å lage. Det er ikke noe i veien for å bruke ”ferdige” matretter som det bare er til å varme opp. Det har etter hvert kommet et bra utvalgt i butikkene av både middager og desserter i porsjonspakninger. Det går også an å fryse ned hjemmelaget mat i porsjoner som bare er å varme opp.

Det er også viktig med nok protein. Dette får du først og fremst fra egg, kjøtt, fisk, nøtter, bønner, linser, frø, soyaprodukter, Quorn, melk og melkeprodukter, men også en del fra brød, pasta og ris.

Så en oppsummering:

Små, hyppige og energirike måltider og drikker

Berik maten med fett og energirike produkter

Unngå magre lettprodukter og energifattig drikke

Lykke til!

Vennlig hilsen Åse Andresen, klinisk ernæringsfysiolog

Denne fant jeg på lommelegen.no. Var en som ville opp i vekt som skrev inn. Håper du finner noen god råd der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...