Gjest Lilac3 Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Jeg snakker engelsk (Am.) til poden på 2 år, men han har ikke eng/am far. Synes bare det er greit å få det inn tidlig, pluss at han har en onkel som er eng. Er det noen her inne som kan tenke seg å bli kjent med oss, som selv snakker eng/am til sitt/sine barn? Vi bor i Strømmen.
Chiquita Bananas Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Dere gjør akkurat likt oss ) Jeg snakker amerikansk til Junior fordi svigerinna mi bor i USA og er den eneste søstera til sambo - og siden vi har veldig god kontakt med dem og reiste som regel en gang i året til USA så ville vi at han skulle forstå og snakke engelsk. Dessuten har vi brukt engelsk i min familie som et andrespråk - har bodd mye utenlands. Men jeg merker at jeg mangler mye dagligdagse ting og - ikke lett å kommunisere med seg selv siden junior ikke svarer tilbake på engelsk. Men han forstår nesten alt jeg sier - er bare noe han ikke gjør, men det kan være litt for avansert at han ikke forstår det på norsk heller. Hvordan er din gutt ? Forstår alt - snakker han engelsk-svarer deg ? Min bruker de engelske ordene, men lager ikke setninger - peker på ting og sier det engelske ordet eller svarer med engelske ord. Har da sagt NO til meg - måtte flire da....
Gjest Lilac3 Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Hvor gammel er junior da? Poden her har fått inn amerikansk med morsmelka, og skjønner i dag alt jeg sier. Han svarer ikke på am., men har valgt seg ut div ord han kun sier på am, og ikke norsk. Snakker ikke seninger, men hermer gjerne etter meg noen ganger, he he... Hvor bor dere? Kunne vært hyggelig å kanskje møtes?
Chiquita Bananas Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Jeg bor nok et stykke fra deg - bor forbi Drammen mot Sandefjord ) Min er 2 år og 3 mnd snart... Gleder meg til den dagen han faktisk snakker ordentlige setninger tilbake og ikke bare ord. Er du forresten norsk eller amerikansk ? Hvordan synes du det er å snakke engelsk med en som ikke svarer tilbake hehehe..... Må si det var rart i begynnelsen å snakke engelsk med ham, men etter han begynte å forstå meg så ble det morsommere å snakke med ham og nå er det naturlig å snakke med ham på engelsk.
Gjest Lilac3 Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Jeg er norsk jeg. Har snakket am til han siden han vart født, så det føles helt naturlig det : ) Han svarer jo på norsk, ennå, men hermer mye etter meg. Spesielt kortere setninger. Gleder meg til han begynner å svare på am, eller ta initiativ til å prate selv. Poden er forresten 2 år og 2 mnd snart. Synd du bor så langt borte...
Chiquita Bananas Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Vi får skravle litt her inne og oppdatere hverandre - er jo morsomt når noen andre er i akkurat samme situasjon. Er av og til litt usikker på om jeg driver med noe helt bortkastet siden han ligger litt etter dem andre i bhg med språk - både norsk og engelsk...siden han svarer på norsk når han forstår så mye engelsk. Han bruker korte norske setninger, men han sier veldig mye uforståelig også. Tror ikke dem i bhg er så happy for at jeg snakker engelsk med ham, at jeg heller burde holde meg til norsk. Ped.leder så litt forskrekka da jeg sa at jeg snakket engelsk med ham på et foreldremøte og lurte på hvorfor. Men jeg sa at flere anbefalte å snakke begge språk med en gang. Men plutselig så overrasker han og sier masse nye ord og setninger på norsk og flere ord på engelsk. Er så mye frem og tilbake... Er liksom litt redd for at jeg "kødder" med hjernen hans ;o) Må vel bare være tålmodig siden jeg ser utvikling da - får vel lønn for strevet når han først snakker. Da snakker han jo to språk ) Når vi ser på tv sammen så velger jeg alltid engelsk tale, mens mannen velger norsk. Går i Playhouse Disney da. Laster ned Dora the Explorer fra nettet og det er kun på engelsk. Han elsker Dora....regner med noe Dora effekter fra USA om et par uker. Skrev det til svigerinna mi og hun skal poste noen esker imorgen med ting jeg har bestilt + noen DVD'er sa hun, som jeg ikke har bestilt... Det jeg la merke til at han tar lære av å se på Playhouse Disney er at han har begynt å herme etter figurene når dem sier ting som dem alltid sier til forskjellige ting - så det hjelper meg masse at han ser på engelsk tv også. En dag så åpner det seg vel en foss og ut kommer det engelsk ) Kommer til å gråte av glede da ja !!! Guttene våre er jammen jevngamle da - min er født 13.12.06...
Fleebie Skrevet 17. mars 2009 #7 Skrevet 17. mars 2009 Hei! Synes det er bra at dere snakker engelsk til barna deres. Jeg har også lest og hørt fra venninene mine at det er bare å anbefale, men at det kan ta litt mer tid til barnet begynne å snakke. Litt vanskelig er det å sortere 2 språk, men det går bra etter hvert. Jeg er selv amerikansk, og jeg snakker engelsk med sønnen min--det føles bare naturlig sånn. Mannen snakker jo norsk og på barnehagen snakker de norsk med lillegutten. Han har nettopp fylt to år og bruker både norsk og engelske ord, men mestparten av det han sier er på engelsk. Tror det kommer til å være omvendt når han blir eldre og har flere norske venner. Vi bor forresten mellom Lillestrøm og Fetsund.
Chiquita Bananas Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 Det jeg synes er synd er at jeg har glemt så masse dagligdagse ord at det kan stoppe opp og det er jeg redd kan ødelegge litt. Man kommer liksom på ting eller får hjelp når man snakker med amerikanske, men i mitt tilfelle går det ikke hehehe.... Fleebie - har du noen tips om pekebøker om vanlige ting. Har en Min første ordbok hvor det er på norsk/engelsk - genialt for meg. Men dem bruker litt andre ord enn vanlig amerikansk tale. Det er i serien til Richard Scarry.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå