Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Er det noen som har noen gode oppskrifter på Indisk mat? Gjerne tikka masala!
Den lille blå smurfen Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Denne er knallgod. Tar selvfølgelig litt tid i og med at alt lages fra bunnen av, men det er det verdt!! Chicken tikka masala 4 personer Marinade: 1 1/2 dl yoghurt (helst tyrkisk, gresk eller annen tykk yoghurt) 2-3 ts frisk ingefær, skrelt og fint revet 1-2 hvitløksfedd, pressede 1 ts mildt chilipulver eller paprikapulver 1 knivspiss sterkt chilipulver 2-3 td støtte korianderfrø ½ ts salt 4 ss sitronsaft ca 750 g kyllingfilet i terninger 8-12 bambusgrillspyd (bløtlegges) Bland de 8 første ingrediensene godt i en bolle. Legg i kylling og vend dem i marinaden. Dekk til bollen og sett i kjøleskap natten over. Tre så kyllingbitene på spydene og grill i 5-6 minutter eller til kyllingen er gjennomstekt. Snu spydene ofte. Det er viktig at de grilles, eller du kan legge dem i langpanne. IKKE stek dem i panna, det bare setter seg fast og smuldrer pga yoghurten. Masala saus: 2 ss ghe eller olje 2 løk, i tynne skiver 2 ½ cm frisk, skrelt og finhakket ingefær 2 hvitløksfedd, pressede 6 kardemommekapsler, helst grønne, lett knuste 2 ts garam masala krydder 2 ts malt koriander 1 ts mildt chilipulver eller paprikapulver 1 knivspiss sterkt chilipulver 3 dl kremfløte 2ss tomatpuré 4ss vann ½ ts sukker ½ ts salt Lime Varm ghe eller olje i en stor tykkbunnet kjele. Tilsett løk, ingefær og hvitløk, og rørstek på middels varme til løken er blank og myk; den skal ikke bli brun. Tilsett krydder, og stek i 1-2 min til det begynner å dufte. Rør inn kremfløte, tomatpuré og vann. Kok sakte opp, og smak til med sukker og salt. La sausen trekke på middels varme i 10-15 min. Legg kyllingbitene i sausen og la det trekke på svak varme i 5 min. Smak til med lime. PS, ikke slump med krydderet, følg oppskriften nøye!! Det er så mange smaker som skal komme frem at for mye av det ene og for lite av det andre kan rett og slett ødelegge den nydelige smaken.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 Tusen takk for oppskriften, kyllingen ligger og marinerer seg i kjøleskapet nå! Lurte på om du hadde noen tips til hva man kan putte i risen også? Tenker på krydder altså.
Den lille blå smurfen Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Mmmm, heldigen du som skal ha Tikka i morgen! :-) Jeg lagde noe tilsvarende i går og kokte risen med to fedd revne hvitløk, halv ts safran og kvart finhakket paprika og en sjalottløk!! Ble supert, men tror faktisk kun hvitløk også hadde vært vel så bra!!! Gi meg tilbakemelding om retten da! :-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Hei jeg kjøpte alt jeg trengte av krydder på Asia mat, en sånn liten utenlandsbutikk, supert utvalg og rimelige priser! Er sikkert en sånn butikk i nærheten der du bor.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 hadde en nydelig middag i går, takk for oppskriften! bakte naan brød også, familien var kjempe inponerte he he:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå