Gå til innhold

Gravid i prøvetiden på jobben...kan jeg miste jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor lenge må du ha jobba for å ha rett på permisjon med lønn?

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan miste jobben i prøvetiden, men jeg tror ikke de har lov til å si at det er pga graviditeten...

De kan muligens komme med en annen unnskyldning. Prøvetid er ofte 6 mnd og det er jo ikke lett å skjule det så lenge og det skal heller ikke være nødvendig. Jeg tror du ma ha vært i jobb i seks av de ti siste mnd, men er ikke sikker

Skrevet

Si ikke i fra om graviditeten før du "må" - prøv så godt du kan og holde dette skjult. Når du sier i fra, ville jeg først ha sørget for at du vet hvor landet ligger. Trå varsomt - det er mitt råd. Man vet aldri...

Skrevet

For at du ikke skal få jobben etter prøvetiden må arbeidsgiver ha veldig gode grunner for at du ikke får den...Han kan ikke si at det er pga at du er gravid...jeg ville hvrt åpen med han om det, ikke ført han ak lyset. Du må også tenke på det at det kan hende du vil trenge litt tilrettelegging og da må du jo fortelle arbeidsgiver hva som står på

Skrevet

Sjansen er stor for at du kan miste jobben og ein skal ikkje si opp deg pga graviditet. Men dei kan trikse uten problem. Å holde sjult eller si det 50 - 50 uansett.

Skrevet

Må ha jobba 6 av 10 mnd..

Eg ble gravid i prøvetida, den er faktisk over for meg nå.. Jeg måtte si tidlig at eg var gravid, pga at eg ble sykemeldt pga kvalme.. Er nå 17 uker på vei, og skal nå begynne 40% i jobb.. Eg hadde blitt sint om de hadde sagt meg opp uten å gi meg en sjanse til å ordne opp, for vi har jo ikke gjort noe galt.. Og alle vet at kvinner med mann/samboer el.l kan ende opp m å bli gravide..

Annonse

Skrevet

Det er faktisk veldig vanskelig å si opp en gravid kvinne i prøvetiden.

Om en gravid kvinne ikke skal få beholde jobben utover prøvetiden MÅ arbeidsgiver bevise at det ikke er på grunn av graviditeten.

Jeg vil faktisk anbefale deg å være åpen om det for om de mistenker at du er gravid og du ikke har sagt noe er det mye lettere for arbeidgiver å finne en annen grunn. De kan da ikke bli tatt på at de sier opp en gravid kvinne, av den grunn at de " ikke viste" det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...