Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er dessverre permisjonstiden min snart slutt. Jeg skulle egentlig begynne å jobbe 14. april, men har tatt perm uten lønn den uken så jeg begynner å jobbe mandag 20. april. Vi har ikke fått barnehageplass, så for å få det til å gå opp med litt dagmamma og pass, har jeg valgt å gå tilbake i 80% stilling. Dette har jeg fått innvilget fra arbeidsgiver ut august måned. Far vil bruke sin fredrekvote, men har ikke mulighet til å begynne på den før 29. juni. NAV sier søk om utsettelse,og vi regner med at det ikke er noe problem for arbeidsgiver, de er greie på slikt, vi har samme arbeidsgiver. Men er det slik at far mister noe av sin fedrekvote pga at jeg nå skal jobbe 80% i utsettelsesperioden? Jeg finner ingen veiledning for hvordan fylle ut punkt 9.1 -9.3 på blanketten for utsettelse hos NAV. Noen som vet? Har jeg forstått det riktig at det skal inngås avtale med arbeidsgiver før en sender skjema til NAV igjen? Håper noen kan hjelpe. Skal ringe NAV, men ikke lett å få hjelp der.

Fortsetter under...

Vi skal ha pappaperm i 100% da, men deler de 6 ukene i to perioder. Vi har også måtte utsette pappapermen.

Du har forstått det rett. Man skal inngå avtalen med arbeidsgiver først. Arbeidsgiver skal skrive under på avtalen før den sendes nav.

pkt 9.1-9.3 er ikke helt enkle. Da jeg snakket med nav fikk jeg beskjed om å krysse av i 9.2. Og så skrive tidspunktet for permisjonen til far under underskrifta til arbeidsgiver og pappaen. Dette for å hindre missforståelser, iflg nav.

Fedrekvoten på 6 uker er forbeholdt far og du får ikke overta denne med mindre far ikke er i stand til å ta seg av barnet. Så far misser ikke tid.Men utsettelsen må vere søkt om før din max dato ( siste dag i din permisjon, før den ulønna permen.)

Når du jobber 80% er du ferdig med din permisjon, dette er en avtale mellom deg og arbeidsgiver. Nav er ikke lenger inn i bildet i forhold til deg, og virker da ikke inn på fars tid. Forutsatt at dere får utsettelsen, og at du ikke skal ha 20% permisjon.

håper dette ble litt klarer :-)

Jeg ville heller ha bestilt meg en time hos nav, hos en kundebehandler som kan dette enn å ringe. Man kan jo bruke dagevis bare på å få tak i noen som vet. :-)

Når far har fedrekvote kan du gjøre hva du vil, jobbe, ha ferie eller ulønnet perm så det byr ikke på problemer at du bare jobber 80%

Om dere vil kan han også ta fedrekvoten gradert, feks ved at han tar 4 dager i uken og jobber 1 dag når du er hjemme

UTsettelse får dere bare det er søkt om før din perm er omme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...