Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Hei! Noen som har erfaringer med hvordan det fungerer å gå tur med hun hvis man bruker trehjuling? Er redd det skal bli lite stødig. Samtidig virker det så mye lettere å manøvrere en trehjulsvogn når man har en litt ivrig hund med seg.
Underveis --> Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Har ingen erfaring, men kommer til å kjøpe haltigrime til min schäfer. Orker ikke å gå å holde igjen han samtidig som jeg manøvrerer vogna. Å binde hunden til vognen er fullstendig uaktuelt, så slik sett spiller det ingen rolle med stabiliteten til vogna. Han kan mye, den hunden min, men å gå pent i bånd har han aldri lært ;-) Bruker som oftest magebelte og strikk, men ser for meg at det kan bli litt klabb og babb med vogna i front. Det bør sies at en slik rusletur med vogn ikke er nok for denne hunden, så han må få seg turer i tillegg. Skal gå til innkjøp av elastisk bæresjal slik at jeg kan gå litt skikkeligere turer i skogen med ham og babyen til våren.
Bægge dætern Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 hvis hunden din ikke går i slakt bånd fraråder jeg trehjuling. en trehjuling vil trille dit underlaget heller og du må derfor ha begge hendene på styret for at den skal trille rett frem, med mindre du er inne i butikk el. med en firhjuling kan du skyve vognen foran deg med en hånd i motsetning til trehjulingen som må styres. da har du en ledig arm som hunden kan dra deg etter ; ) dette gjelder jo kun trehjulinger med svingbart hjul. jeg har City cross og den er så liten og lett at jeg enkelt kan manøvrere den over fortauskanter ol med en hånd, den går i den retningen jeg dytter. har også hund, men den er alltid løs, på plass om det trengs. har passet en vilter hvalp og det nykket jo og dro i tide og utide....... ikke moro å være på vei over fortauskanten idet den fikk øye på andre hunder.....................
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 har ikke erfart d selv men hun jeg kjøpte trehjulingen vår av hadde brukt den på 1tur og sa d ikke gikk så bra så hun måtte selge den og kjøpe seg en firhjuling!
AdrenaLine Skrevet 3. mars 2009 #6 Skrevet 3. mars 2009 Vi planlegger å kjøpe trehjulingen TFK og på Barnas hus gjorde de oss oppmerksom på at vogna lett kan bli skeiv dersom man binder bikkja fast i den. Men dette hjelder vel alle vogner? Har en aktiv fuglehund som jeg tror vil dra i stykker det meste...
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 Hva med å bruke tiden fram til fødselen til å lære hunde å gå pent? Det er ikke ment som kritikk, men det finnes så godt som ingen hunder som ikke kan lære seg å gå pent i bånd og ikke reagere med å bykse framover om det kommer andre hunder m.m... Selv har jeg harehund, rotweiler og en blandingshund. Alle omplaseringshunder som kom til oss i voksen alder. Det tok max ti treningstimer på hver for å få de til å gå pent og alle går fint sammen i bånd nå. En vilter hund drar fint overende en firhjulsvogn også om den ikke oppfører seg ordentlig.. Få hjelp av en hundetrener om du føler deg usikker i framgangsmåten, det koster faktisk ikke mye :-)
AdrenaLine Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 Vi har vært på en rekke kurs og han klarer fint å gå pent i kortere perioder. Men dette er en fuglehund og ser han en fugl eller enda verre; en tispe med løpetid, så kan man bare glemme at han går pent i båndet. Dessverre. Men han er en knall hund på alle andre måter, men disse instinktene har vi ikke klart å hanskes med. Hadde tidligere en dachs som gikk så pent som bare det, men jeg ville aldri tatt sjansen på å binde ham til vogna heller. En hund er et levende vesen og ikke en stabil faktor man kan stole på at ikke løper avgårde om det er noe som trigger interessen dens. Tror nok saken hadde vært en annen om det kun var jeg som gikk tur med ham, men matfar er dessverre ikke like streng som meg... Nei, vi får heller satse på å løse dette på andre måter.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #9 Skrevet 3. mars 2009 Kjøp gå-pent-bånd til hunden. Vi har også en fuglehund som gjerne bykser til når han ser noe spennende. Gå-pent-båndet er det eneste som gjør slik at jeg kan gå tur med ham nå som jeg er gravid. Jeg klarer helt fint å ha kontroll på hunden med en hånd. Båndet festes rundt snuten og halsen, og gjør det meget ekkelt for hunden å dra og bykse. Ikke er det dyrt heller (100-150kroner), så absolutt verdt et forsøk:)
AdrenaLine Skrevet 3. mars 2009 #10 Skrevet 3. mars 2009 Takk for tips! Absolutt verdt et forsøk. Jeg er ikke direkte tilhenger av slike bånd, men han synes vel det er bedre å gå tur med et sånt bånd enn ingen tur i det hele tatt (For ordens skyld før noen tror at hunden ikke ville blitt luftet i det hele tatt: matfar lufter min 3 lange turer hver dag)
sonatine Skrevet 3. mars 2009 #11 Skrevet 3. mars 2009 Hei! Jeg har en stor retriever mix unghund og jeg trener intensivt på båndtrening selv nå frem mot fødselen. Tror det er viktig uansett hva slags vogn jeg har at hunden lærer seg å oppføre seg rolig på gåturene, men det er ikke alltid gjort på en to tre. Enkelte hunderaser er mer krevende enn andre i forhold til dette. Min er av typen overglad som helst skal bort til alt han ser. Men jeg har nå overtalt min samboer til også å trene med ham nå, for han har lat hunden gjøre som den vil i båndet.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #12 Skrevet 3. mars 2009 Kan du si noe kort om metoden du brukte for å få hundene til å gå pent? Vi tenkte også å øve på dette med vogn før barnet kommer. Har vært på noen dressurkurs, men akkurat dette problemet henger igjen, derfor nysgjerrig på alle gode tips;)
sonatine Skrevet 4. mars 2009 #13 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har lest en del forskjellige bøker, blant annet Turid Rugaas sin bok om båndtrening (kan anbefales). Først og fremst går jeg ikke fremover hvis han drar i båndet, jeg rygger eller står rolig til hunden er på siden av meg igjen. Han får ikke dra seg bort til ting eller snakke med andre hunder når han er i bånd/dette for å ta bort spenningen ved passeringer. Men jeg bruker klikker og trener masse kontakt, klikk og godbit når hunden er i riktig position og har kontakt med meg.(dette gjelder særlig passeringer) av mennesker/hunder. Jeg begynner å jobbe lenge før mennesker/hunder kommer opp på siden av oss og holder kontakt klikker helt til vi er passert. Begynner jeg å jobbe med kontakt for sent er han for ivrig og vil dra i mot de passerende. jeg må også være ganske rask med klikker og godbit for å opprettholde kontakten ved passeringer. Det finns masse litteratur og artikler om dette, jeg vil anbefale å se på canis.no der finnes det gode bøker, og også forumet hverdagslydighet hvor dette ofte blir diskutert. Lykke til
Underveis --> Skrevet 4. mars 2009 #14 Skrevet 4. mars 2009 Å gå frem og tilbake (rett og slett endre retning når hunden drar) er veldig effektivt. Slipper kjeft og mas, og om man er innstilt på å ikke egenltig komme noe lenger enn noen meter, så er man omtrent garantert suksess. Å stoppe opp har jeg erfart har _ikke_ samme effekt. Poenget er at hunden ikke skal få komme frem med mindre den går pent og uten å dra. Stopper man opp, så har hunden mer tålmodighet enn deg og står bare og venter på å kunne trekke videre. Snur man, så "mister" hunden målet. Blir som å ta fra den en godbit. Jeg bruker metoden når jeg ikke orker hundens mas, men er ikke konsekvent, så han har faktisk lært seg at "åh... er det DEN dagen i dag" *hehe* Stakkars hund. Grunnen er enkel for min del: Dette er en konkurransehund. Han kan masse, og jeg trener masse. Kan gå et lydighetsprogram så fint som bare det, men jeg ORKER bare ikke å trene døgnet rundt, så da blir det som regel magebelte og strikk når vi går vanlig tur. Ja, og haltigrime antakelig når barnet kommer. Med mindre jeg får ånden over meg ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #15 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har en 52 kg Leonberger og vet godt hva det vil si å hanskes med både hund og barnvogn! Jeg har brukt både 3- og 4-hjulinger, og synes egentlig begge har sine fordeler og ulemper. 3-hjulingen er nok noe mer ustød dersom hunden trekker veldig kraftig i en retning, men man lærer seg faktisk veldig fort hvordan en skal forhindre at vognen følger med. Jeg har aldri opplevd det som noe problem. En klar fordel med 3-hjuling er som du sier at den er lettere å manøvrere. Jeg synes iallefall at det var slitsomt med en tung 4-hjuling når jeg skulle svinge/snu samtidig som jeg skulle få med meg bikkja. Jeg har 3-hjuling nå og synes det funker veldig bra, men samtidig har jeg lært hunden min å gå veldig pent i bånd. Dersom trakk mer og gjorde utfall ville jeg kanskje helle mer mot 4-hjuling. Jeg er klar motstander av slike bånd som beskrives her. Dersom man dedikerer litt tid til å lære hunden å gå pent i bånd burde ingen ha bruk for det. En veldig god teknikk, som jeg vet flere hundeskoler og instruktører benytter, er å stoppe helt opp HVER gang hunden begynner å trekke i bånden. IKKE rykk i båndet, det kan i verste fall forårsake nakkeskade på hunden. Stopp bare helt opp slik at hunden ikke oppnår det den vil - nemlig å komme fortere fremover. Når hunden så er rolig og båndet ikke er stramt lenger går man videre. Det er utrolig viktig at dette gjøres HVER gang hunden trekker i båndet. En annen løsning er å snu istedenfor å stoppe avhengig av hva det er hunden prøver å oppnå. Hvis hunden min trekker mot en annen hund foran seg f.eks. ville jeg snudd, for da virker trekkingen mot sin hensikt. Dersom den bare trekker for å komme fortere frem holder det å stoppe. Det kan virke som dette er tungvindt, men det er faktisk veldig greit. Og dersom man har hund burde man bruke litt tid på å trene hunden. En annen fordel ved denne treningen er at det stimulerer hunden mentalt, ved at den må tenke på hvordan den skal komme seg fremover. Etter hvert vil den skjønne at det lønner seg å gå pent, men hunden blir sliten av denne treningen som all annen dressurtrening. Bind ALDRI bikkja til vogna!! Selv om man har en aldri så lydig hund er dette absolutt å fraråde, da man aldri kan stole 100% på hunden, og konsekvensene kan være fatale! Det man ev. kan gjøre for å ha begge hendene fri er å bruke kjørebelte rundt livet og feste kobbelet eller et løpetau til dette. Da kan man også få trent kroppen litt selv også, dersom man har en hund som trekker (man får trent lår, rumpe og bekken ved å holde igjen når hunden trekker). En annen kjempe ide dersom man har en hund som er sterk og flink til å trekke er å utnytte dette til å trene hunden sin. Kjøp trekksele til bikkja (pass på å kjøpe en som passer godt til din hund) og spenn den fast foran en sykkelvogn. Hold hunden i bånd så den ikke kan "stikke av" med vogna Da gir du hunden en oppgave, og de aller fleste hunder elsker å jobbe. Man trenger heller ikke store sterke raser for å trekke vogner. Lykke til!! ...og ha det moro med hund og barn!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #16 Skrevet 4. mars 2009 Noen som har råd mot for mye snusing? Skal man bare fortsette å gå? Hvordan kan hunden vite når det er lov til å snuse, og når ikke? Veldig fint innlegg av anonym over:)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #17 Skrevet 9. mars 2009 Leonbergeren min snuser også til dels veldig mye, og innimellom blir jeg utrolig lei... Men jeg lar henne snuse på hver tur, fordi det er med på å gi hunden inntrykk og gjøre den sliten mentalt. Men etter en stund med snusing vil jeg bestemme tempoet og da sier jeg bare at nå skal vi gå og drar henne med meg (rykker aldri i båndet, men drar henne bare forsiktig med). Ofte bruker jeg kommandoen fot for å få henne igang, også fortsetter jeg fri ved fot, men med ok tempo. Dersom jeg holder tempoet oppe stopper hun ikke for å snuse, for hun er for opptatt med å følge etter meg. Det er generelt et godt tips mot hunder som er veldig opptatt av omgivelsene sine, enten det er bakken eller andre hunder/mennesker, å sette opp tempoet. En hund som løper vil aldri være like opptatt av hva som skjer rundt seg, og vil bruke mer energi på å følge deg. Når vi går på ski med bikkja enser hun ikke hunder og mennesker rundt seg for da må hun løpe fort ved siden av oss. Men med en gang vi går spasertur er hun på alerten etter alt som har 4 ben.
juliogjuleprinsesse Skrevet 9. mars 2009 #18 Skrevet 9. mars 2009 hm... mulig dette ikke er til hjelp, men vi har en toller og spirit s3. Det tok noen trilleturer før jeg ble komfortabel med å gå med begge deler samtidig. Det jeg synes var mest ubehagelig i starten var at dersom hunden dro i en retning fulgte ikke vogna samme retning, den tok en ny retning! Så da stod jeg der da, med en arm ut til hver side. Nå går trilleturene mye bedre. Jeg vet hvor vogna eventuelt vil gå, og hunden har funnet ut at det er best å holde seg bak vogna... Den er jo foran og er sjef uansett Vår hund snuser en del, men han drar ikke håpløst mye, synes jeg... Men når han drar går vogna i "feil" retning, og han taper på en måte. Det jeg enda ikke synes er noe ok er å gå tur med hund og barnevogn sammen med andre med barnevogn. Jeg har ikke forsøkt å gå med sele og magebelte, så mulig dette hjelper. Jeg føler at når vi går flere blir det mest kluss, og det er sjelden plass i bredden på fortauene.... Å binde fast hunden i vogna ville uansett ikke vært noe alternativ for meg, så jeg holder båndet i den ene hånda. Har langt nok bånd ca 1,5 meter tenker jeg, slik at jeg får hatt begge hendene på vogna samtidig som jeg holder i han... jaja, nok rot fra meg for i dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå