Gå til innhold

Hvor mye klarer dere å pumpe ut..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor mye melk, og i hver pupp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv da jeg hadde mest melk klarte jeg sjeldent mer enn 125 ml til sammen fra begge bryst (litt mer på det ene), men etter hvert som jeg hadde ammet en stund gikk det ned til å være ca 80 ml.

Skrevet

Jeg er nesten som ei ku! Da jeg fikk opp melkeproduksjonen etter siste fødsel ville også storesøster suge. Nesten fullamma begge, hvilket førte til en enorm produksjon. I den høyre puppens glansdager kunne jeg pumpe ut 300 ml, den venstre var litt "dårligere" med 250 ml.

Skrevet

Ku her også.. Ca. 250ml i venstre, 200ml i høyre. Ammer en gutt på snart 4mnd (ligger helt på gjennomsnittet hva angår vekt.)

Skrevet

Wow - imponerende!!!

Jeg fikk aldri mer enn 100 ml jeg.... 60 ml fra beste pupp.

Fullammet i 5 mnd, da fikk jeg beskjed om å begynne med grøt pga litt liten vektoppgang.

Skrevet

Jeg blir litt oppgitt jeg, som såvidt klarer å tyne 10-20 ml pr pumping - på en god dag... Nyt melkemengden deres damer! Dere aner ikke hvor heldige dere er... ;)

Skrevet

Ku her også, men har ikke testet mengden denne gangen men tempoet er på topp.

Ikke så lenge etter amming heller.

Husker at jeg fikk ut næmere 300 ml med forrigemann da var det gjerne lenge siden amming

Det dreier seg mye om å få det til også for noen sliter mye med utdrivningen når de pumper

Skrevet

Jepp, Herkules! Siste avsnitt sier egentlig alt! Har en virkelig hyperaktiv utdrivingsrefleks, og det er jo det som er hele hemmeligheten egentlig - til å få melka i puppen ut. Babyene klarer som regel å starte den mye mer effektivt enn oumpa gjør. Så til dere som får ut lite: Det er nok bare det at utdrivinga ikke kommer i gang. Babyen får ut myyyye mer!

Skrevet

Ja, utdrivinga er alfa og omega hos meg i alle fall! Hade lite melk i det ene brystet og pumpa som besatt i starten, men fikk ikke ut mer enn noen dråper. Nå er jeg nøye med å sette i gang utdrivingsrefleksen først. Synes også det er mye lettere med håndmelking enn pumpe. Får ut ca 150 ml til sammen nå. Jenta mi er et halvt år og fullammes ikke lenger, men ammes (eller får flakse) likevel ca 6 ganger i døgnet.

Skrevet

Nesten ingenting. Leverer bare ferskvare, fullammer på tredje runde, og de får pupp til de er nesten 2 år.

Man kan være flink å amme uten å fikse pumping. Jeg gir barn mat, ikke en maskin.

Skrevet

Viktig innlegg! Man kan fullamme uten å klare å pumpe ut en dråpe!

Skrevet

hvor langt tid bruker dere på hver pumping da? (per pupp)

Skrevet

Når puppen var full pumpa jeg 300 ml på kanskje ti minutter. Heftig utdriving, og hyppig. Nå er utdrivinga myyyye svakere, og jeg tror jeg ville slite med å starte den med pumpe? Aner egentlig ikke, det er et år siden jeg pumpa sist tror jeg. Bare ammer nå.

Skrevet

okei. for jeg har hatt brystbetennelse nå (går på pencilin) får bare ut litt på bunnen på de små aventflaskene når jeg pumper. har stimulert og alt. da sitter jeg i 15 min.. mista så og si melka så nå jobber jeg hardt for å få den opp igjen..

er det noe jeg kan spise for å få den opp? jeg drikker ammete og spiser havregryn til frokost. så skal jeg få ordnet resept på den sprayen alle snakker om.

jeg pumper og ammer ofte også..

Skrevet

Jeg syns det var vanskelig å få ut de store mengdene når jeg pumpet meg. Ammet i stedet for. Brukte denne berømte nesesprayen,den var fantastisk.

Skrevet

Har gitt opp pumpingen fordi det var deprimerende å få ut 5 ml på en pg 25 på den andre. Det var maks også, vanlig var 2 og 12-13ml. Babyen er sterkere (tildig født) nå, så jeg kan amme henne til alle måltid. Jeg VET at jeg ikke har mer melk enn det. Hun er alltid sulten etter amming, og spiser fulle måltider med MME (++ hun kan spise masse, og er på kurven selv om hun er tidlig født). Da vi var på sykehuset veide vi også før og etter, og mengden stemte med det jeg fikk ut med pumpe.

Jeg holdt på i 10 uker med pumping etter HVER J**** amming, og det gjorde ingen forskjell. Drikker/drakk amme-te og har prøvd 4000 kroner i akupunktur. Får magekramper av havregryn, så det kan jeg ikke spise.

Jeg har ikke tenkt å slutte med ammingen, det er kos for meg og babyen, hun roer seg av det og jeg håper at selv små mengder kan hjelpe på immunforsvar osv.

Likevel synes jeg det er sårt å lese at om en gjør det riktig så får alle nok melk. Dette problemet får en til å føle seg mislykket nok fra før.

Skrevet

Så flott at du ammer likevel! Og vet du - man gir barnet akkurat samme mengde antistoffer selv om det bare er bittelitt melk. Er ikke det flott? Brystene produserer omtrent akkurat like mye antistoffer pr. døgn uanhengig av melkemengde, så er det lite melk er det bare mer konsentrert med antistoffer. Og kosen, da. Det er jo kjempefint. Pupp er i aller høyeste grad kos, trøst og ro for en liten kropp!

Dersom ALT gjøres riktig, vil 98-99% av kvinnene klare å produsere nok melk. Det er mye som kan gå galt, og prematur fødsel med sugesvakt barn vil ofte være en av de tingene som ødelegger for ammestarten selv om kvinnen har de fysiske forutsetningene som skal til. Ammestarten er nemlig uhyre viktig for hvor lett man øker melkemengden. Rett etter fødsel hvor morkakas melkeproduksjonshemmende hormoner forsvinner, er det stimulering av brystet (suging er myyyye bedre som regel enn pumpe - derfor er sugesvakt barn ofte problematisk) som avgjør hvor mange av melkekjertlene som tas i bruk denne ammeperioden. Lite stimulering=få melkeproduserende kjertler=lite melk og vanskelig å øke. På samme kvinne ville et sugesterkt barn som fik suge masse gitt mye melk. De siste 1-2% av kvinnene har rett og slett ikke noe særlig kjertelvev i brystene, og uansett hvor iherdig man prøver, vil det ikke bli nok melk. Det kan ha sammenheng med PCOS, men ikke alltid. Det som kjennetegner disse kvinnene er at de sjelden eller aldri har opplevd ømme bryster. Lite melk, sammen med at man i graviditet eller ved mens ikke har hatt ømme bryster indikerer at man kan være en av de kvinnene.

Anonym: Pumping i ti uker og delamming - det er ikke mislykket mamma. Tvert imot - du gjør mye mer enn meg, som bare har kunnet slenge fram puppen og vite at det er nok der! All ære til deg!

Skrevet

Vet du Fjumsi, det med at det er like mye antistoffer i melken har INGEN fortalt meg, og jeg har heller ikke funnet informasjon om det. Kjekt å få enda mer motivasjon for å fortsette. Eneste grunnen jeg ser til å slutte er alt maset fra folk som tror jeg gjør ett eller annet feil. Ammingen er jo ikke stress, det er flaskene og pumpingen som er stress. Pumpingen sluttet jeg med fordi jeg ikke tror det er bra for hverken meg eller babyen at jeg sitter på kanten av stolen og gir flaske og legger henne ned med en gang for å pumpe.

Jeg og babyen var helt adskillt i tilsammen 3 døgn den første uken. Altså jeg så henne ikke i tre døgn, og vi var innlagt i vidt forskjellige bygg. Det krevde mye av meg å komme frem og tilbake, dessuten så jeg henne bare på dagtid de første fire ukene. Det er klart at slikt legger en demper på produksjonen. Synes det er helt horribelt at Kvinneklinikken og Barneklinikken ikke ligger sammen. De har også et upålitelig pasienttransportsystem, så det ble noen tusen i taxi for oss når jeg lå inne. Disse barna trenger jo morsmelken mer enn de friske barna. Føler vi er tilbake på 60 tallet da en til nøds fikk låne babyen i 30 minutter noen få ganger for dagen.

De ansatte var superskjønne både på KK og BK, de gjør mye med små resurser. Barneklinikken i Bergen er av de som har best resultater i hele Europa har jeg forstått, så jeg ville jo heller ha henne der enn et sted med dårliger kompetanse. Det er fordeler og ulemper med alle løsninger vil jeg tro.

Skrevet

Hehe skjønner jeg er urutinert! Herkules hvordan i allverden greier du å pumpe og løpe etter en 2åring samtidig???

Jeg er litt hyperaktiv av meg (bare synd jeg ikke ser slik ut), og når mini var 5 uker var jeg klar til å trene... Jeg prøvde hele veien å pumpe slik at pappa'n kunne gi flaske. Ble bedre med nesespray, MEN GJENNOMBRUDDET kom når jeg fikk låne en dobeltpumpe. I starten fikk jeg ut samme mendge (ca 120ml) men brukte under 10min mot 45min. Etter noen uker fikk jeg bare ut mer og mer... Er ikke som de "proffe" over her, har hatt opp i 300ml på begge puppene, men normalen er nok på 180-250 totalt, bruker 10-15min.

Anonym 13:07 9.03.2009, uff dette høres slitsomt ut. Håper dere får det til om det er det du ønsker! -Men husk du er ingen dårlig mamma om du ikke orker...

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er så forskjell fra person til person med utdrivning og punping og sånn.

Dobbepumpe har jeg også tro på for jeg hører mange si som deg.

Nei når jeg ført får satt i gang pumpa så klarer jeg å løpe også he he, greit å kunne gjøre to ting på engang :)

Skrevet

Jeg begynte mitt svangerskap, og gikk gjennom en tøff fødsel og to uker på sykehus etterpå med stoor tiltro til det norske helsevesen, følte de var kompetente folk som jeg og mini fikk den beste behandling hos...

Men når det gjelder amming er det et lite unntak... føler i ettertid at ikke alle "regler" ble fulgt: minsten ble presset mot puppen av alskens damehender, han fikk flaske (!) på fødestuen FØR amming kom i gang, og nå som jeg informerte helsesøster om at han får mme og det ørlille jeg pumper- så hadde hun lite å supplere med.. Hun KUNNE da fortelle meg hvor viktig de få dråpene er, så jeg kunne få motivasjon til å fortsette lengre?!! Nei, det virker som det i helsevesnet er kun to valg: fullamming eller ingen amming.... og ammer du ikke er det noe du har gjort feil... Dette er jo utrolig....

Tusen takk, fjummsi, for at jeg slapp å få vite det med antistoffene ved lite melkeproduksjon ETTER at jeg stoppa helt med pumpinga... nå skal jeg fortsette så lenge jeg kan, selv om det er bare 50-60 ml i døgnet :)

Du er en knupp ;)

Skrevet

Så bra! Du gjør en så utrolig bra innsats - pass bare på å ikke slite deg ut. Håper du finner glede ved å fortsette lenge, men blir det nok, så lytt til deg selv, da ;) Supermamma!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...