Gå til innhold

Da har jeg født. Når kan jeg begynne med aerobic og styrketrening?

Anbefalte innlegg

Heisan. Da har jeg født ei nydelig lita jente for en uke siden. Jeg holdt meg i form de 6 mnd av svangerskapet. så blei det tungt. svømte litt til 7 mnd.Tok det ganske med ro de siste to mnd av svangerskapet. kun rolige gåturer til butikken.

Jeg hadde en lett fødsel. Har en gutt fra før på 6 år.kom meg veldig fort i form.men det var på høsten og det var lettere å komme seg ut å trille tur. Nå er det så kaldt. Vi bor i nordnorge.

Jeg har begynt å gjøre knipeøvelser.Litt lett dans hjemme på gulvet.Har noen spørsmål?

Når kan jeg gå ut å trille tur?

Når kan jeg starte med aerobic,hvilke timer er lurt å starte med?

Hva med spinning og styrketrening?

Jeg har ball og strikk hjemme?

Svømming kan jeg starte med det når blødningen har stoppet?

Så lurer jeg på det med slanking. Har hørt at det kan gå miljøgifter i morsmelka hvis jeg slanker meg for fort. Jeg har lagt på meg ganske mye selv om jeg spiste ganske sundt og trente. og ønsker å bli slank igjen. Få ned fettprosenten!!Er det farlig å følge en lavkarbodiett når man ammer? Men frukt det må jeg ha.Bedre det enn godteri. Har kuttet ut hvetemel. Kjenner jeg har så lyst på fisk,egg,grønnsaker.

• 1 år senere...

Fortsetter under...

Gå tur kan du vel gjøre, men rolige turer den første tiden. Man sier jo at man skal vente 6 uker før man begynner med trening. Men litt lett trening på stuegulvet skader sikkert ikke.

Voldsomt utålmodig du er da... Du må jo gi kroppen din noen uker, også måneder for den er tilbake til normalt... husk at du har vært gjennom en gravidtet og fødsel... det tar tid før du er tilbake der du var. Man bør ikke stresse med sånt når barnet er så lite. Konsentrer deg om barnet og ikke deg selv sier jeg bare. Det kan faktisk ta et år før kroppen din går tilbake til normalt. Man skal ikke slanke seg når man ammer. Spis normal sunn mat! Jeg gikk ned 12 kilo to uker etter fødsel.. du har bare vært mor i EN uke!!

Det er stor forskjell på å påvirke kroppen i riktig retning og det å slanke seg.

Veldig mange lever ekstremt usunt når de går gravide og da er det veldig viktig å ikke tenke at man slanker seg straks de begynner å spise sunt når barnet kommer og man virkelig ser frem mot å få tilbake kroppen sin.

Trente man tre ganger i uken når man gikk gravid kan man fint gjøre dette 6-7 uker etter fødsel så lenge man starter rolig uten øvelser med stort buktrykk og selvfølgelig tar hensyn til kroppens tilstand etter fødsel.

Leger skal man ikke alltid høre på når det kommer til trening etter fødsel.. De har like delte meninger om dette som vi har bøker i bokhandelen.

Tiden etter fødsel skal ikke bare handle om barnet. Føler mor seg vel har også barnet det bra. Veldig mange kvinner sliter med dårlig selvtillit etter fødsel og da er det superbra å komme i gang med trening og sunt kosthold. Du kan fint gå ned i vekt og tramme opp kroppen uten at det går avfallstoffer i melka- Så lenge man ikke går på lavkarb, ketose etc og man får litt hjelp fra folk som kan kvinnehelse så skal det gå helt fin. Å bruke strikken din og trene opp bakside skuldre,armer, bryst, gjøre bekkenøvelser ( som også strammer opp magen ) er en fin start i kombinasjon med powerwalks. Bare husk å alltid spise nok og ofte. Lytt til kroppen og drikk nok vann.

Lykke til ! Jeg heier på mødre som tar vare på helsen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...