Gå til innhold

exfil og exfac

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg skal ta disse fagene ved siden av full jobb til høsten. Trenger de for å komme inn på en annen utdanning senere. Noen som har tatt de og har erfaring?

Er det vanskelige fag? Brukte du mye tid på å lese? Er pensum på norsk? Deltok du på forelesninger, eller studerte du selv?

Håper noen vil svare. Veldig usikker på om jeg klarer det ved siden av jobb, hus og familie.

Skrevet

Personlig syntes jeg det var en del jobb, men jeg kjenner andre som surfet gjennom fagene ved siden av alt mulig annet ... så det kommer kanskje litt an på hva du har anlegg for og om du fra før av har interessert deg for idehistorie og sånt (jeg var helt blottet for interesse). Det greieste er jo sikkert å låne et par av bøkene på pensum og ta en titt. Der jeg tok det var nesten alt av pensum tilgjengelig på norsk.

Lykke til!

Skrevet

kommer litt an på hvor du tar det også. universitetet i oslo har sin egen variant. og exfac varierer etter hvilket studie du skal ta. jeg synes ikke det var kjempevanskelig, men det er som med alt annet at hvis du ønsker å gjøre det bra så er det lurt å lese og gå på forelesninger. exfac var bare bestått eller ikke bestått, men exphil var først en multiple choise examen som må bestås for å få vurdert en oppgave du har skrevet. .

du klarer å stå selv om du tar det ved siden av alt annet.

Skrevet

Tja, jeg tok ex.phil ved siden av et annet fag, og ex. fac ved siden av jobben. Å ta begge på samme halvår, hadde blitt for mye for meg med barn og jobb, men det har jo litt med hva en gjør det til selv også.

Nja, mener det meste avpensum var på norsk, men det er jo litt ting å huske på og sette seg inn i. Jeg gjorde det veldig bra på eksamenene i begge to (hadde ikke multiple choice) - men valgte å delta på de fleste forelesningene, greit å se hvor foreleser "vil hen" synes jeg.

Skrevet

Jeg tok det som første semester da jeg begynte å studere for leeeenge siden.

Jeg syns ikke det var spesielt komplisert. Mye av det på ex.phil var veldig gøy. Og den ex.facen jeg tok var helt grei (samfunnsvitenskapelig metode).

Men de to til sammen er vel fulltidsstudie, så ved siden av jobb bør du kanskje ta et fag hvert halvår for at det ikke skal bli for mye?

Skrevet

Takk for gode svar. Jeg må ta begge på et halvt år, for skal ta noe annet etter jul... Hm... veldig usikker på om jeg skal tørre og kaste meg ut i det. Hører gjerne fleres mening.

Skrevet

Når jeg tok det for en del år siden var det jo hvertfall et fulltidsstudium og relativt krevende og nytt. Men da kom jeg jo rett fra gymnaset da:-) Synes det høres altfor me ut i tillegg til jobb og barn.

Skrevet

Jeg har tatt begge... Det ene på høyskole og det andre på iniversitet. Synes ex.phil var mer spennende enn ex.fac, og dermed lettere å lese seg til... En del av det var ganske tørt og tungt, syntes jeg....Fulgte forelesninger på begge deler. Pensum var på norsk, og brukte en del tid på å lese. Skal du jobbe 100 % stilling ved siden av? Høres heftig ut med begge deler i tillegg til jobb og familie. Jeg hadde ikke klart det, men om man vil noe sterkt nok så får man det vel gjerne til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...