Gå til innhold

Legge henne tidligere eller senere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi er snart 10 uker og har de siste 5 ukene lagt seg i 8-tiden på kvelden. For ca 2 uker siden sluttet hun å spise på natten, å sover til ca halv 7 (våkner ett par ganger for å få smokkene), så får hun mat og jeg tar henne over i min seng der vi ligger og slumrer/koser/sover til i 9-10 tiden.

På dagen sover hun 2 lurer ca fra 11.30 til 13.30 og 14.30 til 15.00 (dette er veeeldig cirka-tider altså) Så har hun en halvtimes dupp i 5-tiden, før kveldstellet i 7-tiden. Så får hun mat halv 8 og er somregel sovnet til klokken 8. Men hun er fryktelig overtrøtt før jeg får lagt henne, hun gjesper og er tydelig trøtt når vi begynner å bade i 7-tiden.

De siste dagene har hun våknet igjen i 9-tiden for mer mat før hun har sovnet skikkelig for natten.

Eneste måten å få henne til å sove på dagen er å trille eller at jeg holder henne på fanget. (den duppen i 5-tiden er på fanget mitt)

Skal jeg prøve å la henne få seg en liten dupp i 7-tiden også å heller legge henne litt senere (halv 9 kanskje), eller skal jeg prøve å ha henne i seng tidligere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøsses, så flink baby du har da! :)

Undres på om vi får til like fine rutiner før småtten min er ti uker... Jeg tror jeg ville skjøvet fram kveldsstellet litt, jeg. En halvtimes tid eller noe sånt? Men du må vel bare prøve deg frem, og se hva hun trives med.

Skrevet

Ja, hun er kjempeflink :) Såvidt jeg tør å si det, får neste dårlig samvittighet for de som ikke har det sånn...

De første 5 ukene var helvette på jord for å være ærlig, med skriking, ingen soving, ammeproblemer osv osv. - å vips så ble alt bare kjempebra plustselig :)

(Jeg sluttet å amme og det var mirkalekuren her i huset både for mor å barn)

Skal gå å stelle om en halvtimes tid nå idag, så får vi se hvordan den går :)

Skrevet

hehe så heldige vi er:)))

når gutten vår var ca 2 mnd tenkte vi vi skulle begynne med legge frutiner..så da begynnte vi å legge han kl 9...så ble han trøttere på hvelden så vi justerte det ned til kl 8. men så ble han så trøtt før åtte etter ei stund så vi la han kl 7 vi,da var han vel 3 mnd....Siden har det funka veldig fint:)) så tror ikke det gjør noe om du legger henne kl 7 hvis hun er så trøtt når kl blir åtte.. min erfaring er at hvis han blir overtrøtt blir han veldig vanskelig å legge,for da våkner han å gråter i søvne virker det som men går over når han får smokken:)

vi begynnte også gradivis med avvenning på trillinga for å få han til å sove på dagtid..det tok litt tid,men nå trenger vi ikke trille lengre å det er litt godt:) Men når han er overtrøtt må jeg trille for å få han til å roe seg,det er det eneste:)

han er 6 mnd nå forresten..

Skrevet

Høres supert ut! :) Godt at du fant løsningen ift amming/flasking som fungerer for dere! :)

Skal ikke klage jeg heller, altså. Småtten min har sovnet i egen seng siden vi kom hjem fra sykehuset, og har hele tiden sovet rundt seks timer sammenhengende. Nå sover han fra rundt halv elleve til fem-seks, etter å ha fått kveldsmat rundt halv ti. Det er jo ikke noe å klage på når han er seks og ei halv uke gammel. :) Men skjønner hva du mener med å si det høyt...er så mange som sliter med nattevåk. Jeg venter nesten bare på at småtten skal finne ut at han kan være våken om natta, jeg...hehe...tør ikke å tro at dette varer.

På dagtid er vi derimot mer ustrukturerte...hehe... Men det er nok min skyld, for jeg nyter egentlig de rutinefrie dagene... Rutinene kommer fort nok, tenker jeg. Nå er det litt godt å dra hvor jeg vil, når jeg vil - uten at det blir problematisk ift mating/dupping. Bare gir en pupp på forhånd, så er småtten fornøyd både i vogn og bil. :) Men etter hvert er det vel kanskje greit å innføre litt mer rutine på duppene da, og det høres jo egentlig veldig greit ut å vite litt hvordan dagen blir også.

Skrevet

Vi har heller fint lite rutiner på dagtid. Er litt godt egentlig :)

Hun sovner når jeg triller eller kjører tur, men det blir nå til at jeg triller til ca samme tid hver dag. Blir litt rastløs av å sitte hjemme.

Tenker også sånn at det er bare spørsmål om tid før denne natte-idyllen er slutt. Greit å være forberedt kanskje, bare sånn i tilfelle :)

Hadde henne i seng klokken 7 idag, men hun våknet etter en time allikevel. (Sånn som hun har gjort de andre kveldene når jeg har lagt henne 8) Ga henne litt mat og nå virker det som hun har sovnet for natten. Kanskje hun bare trenger en liten-dupp i senga før hun får litt påfyll av mat. Ikke no problem for min del egentlig, så det kan jo godt bare være sånn da.

Så flink gutten din er :)

Selv om det er koselig å ha dem i samme seng så sover man jo ikke spesielt godt selv. Ihverfall ikke jeg.

Jeg fikk henne over i egen seng da hun var ca 5 uker og det gjorde underverker for min søvn :)

Skrevet

Godt å høre det er håp om å venne henne til å sove uten trilling :)

Vi driver å øver for tiden, og nå kan hun faktisk sove ca 15-20 minutter i vogna når den står i ro. (Men hun må trilles til hun sovner da)

Skrevet

Ja, da trenger hun vel kanskje påfyll, som du sier. Er jo greit at hun tar det en time etter at hun har sovnet da, og ikke midt på natta.

Jeg tør ikke ha ham i senga mi...er så redd for å rulle på ham eller legge dyna mi over hodet hans eller noe sånt...hehe... Men senga hans står helt inntil senga vår da (på min side), så han sover jo tett ved siden av oss likevel. Tror nok jeg sover veldig mye bedre nå enn hva jeg ville gjort med ham oppi, ja. Hender han får sove litt oppi til meg på morgenkvisten da, men det er ikke så ofte. Han har vært veldig glad i senga si fra første dag hjemme, faktisk. Ligger og pludrer litt, og så sovner han. :)

Jeg koser meg også med trilleturer, forresten. Etter å ha sittet mer eller mindre rolig gjennom hele svangerskapet pga bekkenløsning er det utrolig godt å kunne røre seg litt! Og nå har vi hatt veldig mye godt vintervær i Trøndelag, og da er det godt å komme seg litt ut. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...