Gå til innhold

Hvordan formulere seg, ikke si "neger"....?

Anbefalte innlegg

Personlig så mener jeg ikke noe galt med beskrivelsen "neger", like lite som jeg før kunne ha sagt "hvit" om oss "etnisk norske". Jeg har likevel forståelse for at det, for noen, er mye følelser rundt dette og vil da vite hva jeg skal si. I USA har de jo "afro-amerikaner", "afro-nordmann" blir liksom noe som kan oppfattes som spøk, så jeg tror vi dropper den.

Puh.

Skal ikke være lett.

Grunnen til at jeg spør er at jeg tenkte på at jeg jaggu skal skryte til en perifer nabo (hun etnisk norsk med en mann med afrikanske aner) av det jeg tror er hennes gutt. Gutten kan være 12-14 år og hadde funnet en mobil og satt i gang og ringte på til alle i rekkene her jeg bor for å finne eieren.

Så kom jeg på dette da, hva sier man i disse dager om mennesker med aner sør fra? Hva vil være korrekt å si? La oss si for å beskrive en mann i en mengde?

Han mørke?

Han av afrikansk opprinnelse?

Overser og pirker med skoen i grusen? (ikke et alternativ)

Så vil jeg ikke være så forbanna korrekt heller, ikke komme med en lang avhandling bare for å vose at jeg er desperat redd for å ikke tråkke på en eneste tå.

Forslag?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139724210-hvordan-formulere-seg-ikke-si-neger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingenting galt i å være politisk korrekt. Så lenge språkbruken ikke fører til at man bygger opp under allerede eksisterende kategorier som igjen fører til at man holder liv i gamle fordommer og sosiale forskjeller, så bør man være så korrekt som mulig. Hva er galt med å ikke ville tråkke noen på tærne, så lenge det ikke betyr at man tillater andre å tråkke på en selv?

Hudfargen er essensiell ved det enkelte menneskes identitet, men man kan jo prøve å komme på andre ting å referere til når man prøver å forklare hvem en person er, feks jobb, studier, hvor personen bor, ektefelle, eller noe annet sånt. Det finnes også hvite mennesker med afrikansk opprinnelse, så alle afrikanere er ikke mørke, selv om det blir tatt som en selvfølge for mange i deler av verden med stort andel av lyshudet farge. :)

Må nesten få signere Oktaviastar her.. Kan du ikke bare si gutten som bor i det røde huset (e.l.)?

Skjønner at du helt sikkert ikke mener noe vondt med det, men av og til kan det være litt slitsomt å alltid bli sett på som en representant for sin hudfarge/etnisitet. Målet bør jo faktisk være at man blir litt "fargeblind" og ikke tenker så mye på hvilkewn hudfarge folk har. I dag kommer jo folk i alle varianter, mange er "blanding" av alt mulig og har genetiske aner fra alle verdenshjørner. Selv kjenner jeg en som har både afrikansk, østasiatisk OG aboriginerblod i seg, men som aldri har vært utenfor Europa.

Av og til er det likevel naturlig å forklare en persons etniske opphav. Da kommer det litt an på hva slags inntrykk jeg har av hva personen selv definerer seg som. Hvis denne mannen f.eks. er fra Somalia gir uttrykk for at han ser på seg selv som somalier så kan du kalle han det, evt. afrikaner.

Annonse

situasjonen blir jo gjerne slik:

man begynner med å si "han gutten som er så og så gammel, til dem i det røde huset nedi vegen"...

så spørres det om hvem som bir der; "jo han som leker med dem og dem og spiller fotball!".... som ikke hjelper noe...ofte..

så begynner man å beskrive hårfarge...og sveis, bare at det er minst 3 gutter i samme alder med lignende sveis og hårfarge i samme gate...

og da er det ikke så mye igjen å legge til annet enn fx at foreldrene er muslimer, "negre", asiater... osv....

vi kan ikke kalle dem afrikanere, for det er de jo ikke, ikke afroamerikanere, for de bor i norge, ikke amerika, og sier man "ikke-etnisk-norske" er det en enda større fornermelse.... tror jeg.... sukk!

poenget mitt var at jeg skjønner veldig problemstillingen din HI....

og jeg sliter med akkuratt det samme problemet.

hva sier man???

det hender man har behov for å beskrive en person for å forklare hvem vedkommende er.... vi gjør jo det om "oss hvite" også... dvs beskriver hvem foreldrene er, hvor de bor, farge på huset, hår-sveis og -farge, hvem de omgås, interesser.... om noen spør meg om hudfarge til en "hvit" gutt/jente ville jeg kanskje brukt "lys" (?)

er det ok å bruke "mørk"?

Han med de store verandaleppene, stålullhode, han som ser ut som ei nybarbert ape, han som tydelig ikke er født med norske gener, han med det afrikanske utseende og da tenker jeg ikke pygme eller hottentott bare for å skille afrikansk utseende. Han som kommer fra verdensdelen hvor det ikke finnes pakkiser eller gulinger og som ble utnyttet som bomullsplukkere før i tiden. Mange alternativer som sparer ordet neger. Ja huff neger er et stygt ord,

Tror jeg formulerte meg litt kronglete, for noen av dere misforsto.

Jeg skal jo ikke snakke om etnisitet til nabodama. Det jeg mente var jo for å feks peke ut en "afrikaner" i en mengde (som jeg nevnte i det som skulle være eksempelet mitt: "Så kom jeg på dette da, hva sier man i disse dager om mennesker med aner sør fra? Hva vil være korrekt å si? La oss si for å beskrive en mann i en mengde?"

Har to barn med en afrikaner, og i hans hjemland betyr neger én ting: slave.

Han sier selv han er svart.

Jeg liker forøvrig å kalle alle norske damer hore. Jeg mener ikke noe vondt med det. Det er ikke negativt ladet for meg, så da må det vel være greit?

Når du sier sør fra regner jeg med du mener det afrikanske kontinent?

Hvis jeg absolutt skulle sagt noe ville jeg nok sagt "afrikaner". Det er i hvertfall få som opplever det stigmatiserende selv om det ikke alltid er korrekt. I en formell sammenheng ville jeg sagt "afrikanskutseende" eller noe i den dur..

Hva kaller du forresten en person som ser ut som de kan komme fra Tyrkia eller Hellas eller Israel eller Syria eller Iran eller Egypt? Det er jo ikke så lett å se forskjell på folk fra de landene heller, men vi har jo ikke noe spesielt ord for det..

Svart, brun eller mørk? Nevne kontinent eller opprinnelse. Forstår ikke hvorfor neger er nødvendig å bruke. Det er jo ikke snakk om bare å være politisk korrekt. En sier da heller ikke guling, selv om det var et ord i norsk tale før.

Annonse

Selvfølgelig har man egne ord for andre etnisiteter; nordmenn, bosniere, yanomami, same, romfolk, spanjol osv.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør, fordi jeg har ikke sagt at man må ha et egen ord for de som har aner fra afrika. Afrikaner blir for generelt, men dessverre er det mange som bruker det ordet om nomadefolk i Sahara og overklassen i Pretoria. Men om man ikke vet hvilket land i Afrika en person kommer fra, så må det være lov å si at personen har afrikanske aner. Hva skal man ellers si? Når folk hører min nordlandsdialekt, så tolker de det selvfølgelig dithen at jeg enten kommer derfra eller har aner fra Nord-Norge. Det er samme greia.

Vi bruker ikke ordet "neger" fordi det for noen er svært støtende, og fordi det like gjerne oppfattes som et skjellsord - og gjerne brukes som et av noen også. Vi var en gjeng som diskuterte dette, hvorpå ei mente at det var hennes rett å bruke ordet neger - for selv om mange oppfattet det som støtende var det jo ikke hennes mening - for henne var det jo bare en betegnelse på mennesker med mørk hudfarge. Men hvorfor vil du betegne mennesker med et ord som de kanksje oppfatter som et skjellsord?

- når du snakker om andre kvinner i gata, bruker du da ord som "hun smellfeite i nummer 13"? - eller bruker du andre ord nettopp fordi du vet at det er sårende å bli karakterisert som "smellfeit", selv om det er nettopp det hun er?

For å dra noen paraleller (paralleller/paralleler/paraleller?) har det i Finnmark vært endel snakk om dette med å være Kven (og lapp også for den saks skyld, men nå er det "kven" som har vært oppe i media da). Etter en god omgang med fornorskning som varte i mange 10-år før VK2 - og deretter i mange år etter 2. verdenskrig - ville ikke folk vedkjenne seg å være kven mer - nei, vi var ikke kven, vi var nordmenn.

Her jeg bor var det det samme med det samiske, det samiske måtte bort, språket måtte bort, klærne måtte bort, kulturen måtte bort - vi var så visselig gode, gudfryktige nordmenn. Kven og lapp ble av mange oppfattet som skjellsord. Nå er det i vinden å være kven igjen, og endel eldre har reagert på den økte bruken av ordet - fordi det for dem var et skjellsord. Hvorfor vil du bruke en betegnelse som oppfattes som støtende/stigmatiserende/sårende?

Skal du fortelle folk om hvor flink han er er det vel ikke relevant at han er mørk i huden? Og skal du peke ut noen i en mengde kan du vel bruke ord som høy/lav/lys/mørk/fyldig/slank/kort hår/langt hår. Jeg ser ikke problemet.

Jeg bruker ordet mørkhudet. Jeg har ofte brukt for å få folk beskrevet. Folk jeg skal plukke opp i forbindelse med jobb. Da vil jeg først vite kjønn og farge. Lettest å se i mengden. Så vil jeg gjerne vite alder og om personen er rund eller tynn. Veldig greit. Hvis det er berømte folk jeg skal plukke opp, pleier jeg å google de først om jeg har tid.

Ser igjen at noen misforstår mitt innlegg. Jeg har da ikke tenkt å gå rundt å kalle folk neger, har jo såpass vett til å skjønne at det er et ord med for mye fælt bak, selv om _jeg_ aldri mener dette personlig.

Som noen har påpekt, man sier jo gjerne asiat, øst-, vest- og søreuropeer.

Jeg har heller ikke tenkt til å gå bort til nabodama og si: "Han negergutten din, du, kjekk gutt det, hvem skulle trodd det med de anene han har..." (og for de som igjen misforstår, DET var en spøk...)

Så da har vi fått klarhet i det. Mørkhudet, mørk er greit.

Enig med deg. Hvis du vet de er afrikanere, så kan du bruke afrikaner. "De" er et mye stoltere folk enn oss, og Mama Africa er mamman til hele Africa. Africa unite. Tror det skal mye til for at noen føler seg støtt over å bli kalt afrikaner :-)

Selv bruker jeg afrikaner og mørkhudet, eller svart. Vet at mange norske ikke liker å bruke svart, men det er det de ofte bruker på seg selv.

Er selv samboer med en afrikaner, som har et barn på 6 år. Barnet og meg tøyser litt, fordi pappa sier han er svart og jeg hvit. Men de er jo brune og jeg er jo ikke hvit som veggen?

Det aller viktigste er å IKKE bruke neger. Jeg har snakket MYE om dette med folk, og også mange afrikanre. Uansett hvor mye jeg forklarer at norske ikke mener noe vondt med det, syntes de det er støtende. Og det skal vi akseptere.

Mongoer sier vi bare om de som har downs. Også kommer det an på graden av psykisk utviklinghemming. Jeg sier ikke de lange ordene hjemme nei. Grønnsak sier jeg ofte. (Ikke foran ungene, de er ikke så store at de forstår enda i noe fall)

Jeg gidder ikke være politisk korrekt i mitt eget hjem. Der sier jeg akkurat det som måtte falle meg inn, og den som ikke liker det vet godt hvor døren er og hvordan den brukes. Her hjemme sier vi også neger, pakkis, svarting ++..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...