Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Rett etter fødselen ble jeg litt nedstemt da jeg ammet. Hadde ikke plager i forbindelse med amming, bare ble helt likegyldig og rar. Jeg har aldri vært deprimert, men jeg tror ikke det er det for det varer ikke så lenge, bare helt i starten av ammingen. Det gikk over etter en ukes tid. Nå er babyen 12 uker og jeg har akkurat begynt å bli litt nedstemt ved amming igjen. Utenom amming koser jeg meg masse, og jeg er blid og fornøyd med tilværelsen. Men så skal det ammes og humøret når bunnen veldig kjapt. Jeg har akkurat begynt på minipillen, kan det ha noe med saken å gjøre? Er redd for at det skal bli værre og at jeg skal bli deprimert eller noe. Må føye til at etter noen minutter med amming så er jeg helt fin igjen.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 28. februar 2009 #2 Skrevet 28. februar 2009 Klippet herfra http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Vellykket_amning.pdf: "Både oxytocin og prolaktin påvirker endvidere moren psykisk. Prolaktin giver en følelse af velvære og har en afslappende, beroligende og søvndyssende virkning på den ammende kvinde, mens oxytocin har vist sig at være vigtigt for den tilknytningsproces (bonding), der skal ske både mellem mor og barn og mellem kvinden og hendes partner. Hos forsøgsdyr har man påvist, at oxytocin fører til en stigende interesse og omsorg for det nyfødte afkom." (nederst på side 25) Kan det være at hormonene gjør dette med deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå