Blomsterenglene Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Eller bør jeg vente? Er litt usikker på hvordan ting blir, dersom jeg tar det opp... hva vil evt skje da? Han er et veldig krevende barn, og det er hopp og sprett døgnet rundt... Om han har den diagnosen, vil jeg finne ut det så fort som mulig. Jeg vet at 2 år er litt tidlig. Grunnen til at jeg vil nevne dette er fordi jeg har ADHD og vil spare sønnen min for mye unødvendige ting på skolen osv viss dere skjønner=)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #2 Skrevet 28. februar 2009 2,5-åringer er jo rimelige aktive da, men om dette er noe du tenker mye på/bekymrer deg for så synes jeg absolutt du skal ta det opp som et tema. Går han i barnehage? Andre i nettverket deres som tenker på dette? Har du et godt forhold til helsesøsteren? Sånn at du ikke kvier deg for det? Hvis ja, ville jeg snakket om det om jeg var deg. Lykke til:)
Blomsterenglene Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2009 Ja, de er rimelige aktive, men er mye annet en aktivitetsnivået hans jeg tenker på også... Han går i bhg ja, men de har liksom ikke sagt så stort om han sånn sett, bortsett fra at han er skikkelig sta og vil at ting skal gå hans vei hele tiden..Har ikke så godt forhold til helsesøsteren nei, siden vi bare har hatt henne en gang... og det var vel 1 1/2 års kontrollen eller noe sånt.. Ho vi egentlig hadde slutta=( Men jeg er ikke redd for å ta det opp.. Men redd for hva som vil skje etter det evt, om barnevernet blir koblet inn, fordi jeg er så ung osv.. =)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #4 Skrevet 28. februar 2009 Er vel ikke vanlig at barnevernet kobles inn pga mistanke om ADHD? Det at du er "så ung" som du skriver, er nok helt uten betydning. Jeg synes du skal benytte sjansen på 2,5-årskontrollen og lufte din bekymring. Eller så kan du også gå til fastlegen, som kan henvise til BUP. Hvor gammel er du forresten, siden du skriver at du er så ung?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #5 Skrevet 28. februar 2009 Du er da ikke så ung, Rebecca. 20 er jo en voksens alder, det. Hva skal barnevernet inn i bildet for, bare fordi du har en bekymring? Jeg har et barn som ikke snakket som 3 åring, og HS kontaktet kun PPT, og ikke barnevernet. i tillegg har jeg en med ADHD. Så her skulle det vel i så fall være 1000 grunner for å kontakte barnevernet;) ADHD kommer ikke av dårlig oppdragelse, men av en "feil" i barnets hjerne, som er medfødt.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Jeg hadde mistanke og tok det opp på 2 årskontroll. Ble ikke tatt alvorlig da. Han fikk diagnosen når han var 6
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 Grunnen til at hun er redd for b.v er sikkert for de allerede er koblet inn på en eller annen måte. Jeg syntes det er hårreisende at man tar det som selvfølge at barna har adhd fordi foreldrene har det og når de er to år så skal barna være aktive, sta, egne og teste grenser til det suser etter. Mine barn har alldit vært aktive som små, rolig nå i tennårene. Klart man skal ta ting alvorlig så lenge det er noe alvorlig å ta opp. En to åring lider nok ikke av den grunn å vente med å få ritalin proppet inn før barnet er i skolealder. Siden du allerede misstenker det,m så gir det deg mulighet å utrede en del selv, som f.eks urinanalyse..........? Har du sjekket det? Omega 3, DHA syrer, får han det? Rebecca. Du har mange muligheter å kunne gjøre en del med det du annser som et problem selv uten å måtte ha en diagnose.
Blomsterenglene Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2009 Guri, nå kjente jeg at jeg ble irritert her... Barnevernet er for all del ikke koblet inn på noen som helst måte, og aldri hvert det heller=) Men vet om andre som har og har hatt det, så er jo da litt redd for det.. Tar det heller ikke som en selvfølge at han har adhd fordi at jeg har det.. MEN jeg vil sjekke det ut tidligst mulig pga diverse ting.. Skole og netverk f.eks..
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 Rebecca, de fleste tenker aldri bv ved en adhd utredning.!! Barnevernet blir ALDRI koblet inn pga utredning av adhd UTEN at det andre ting som foreligger utenom. Så enten juger du eller så juger andre til deg. Adhd utredning er ikke nok for at barnevernet skal komme inn frivillig. Hva mener du med skole og nettverk? Din sønn er liten, hva mener du en adhd utredning nå vil bedre skolesituasjonen han ikke vil være i før om en del år? Og hva med nettverk?
snirkeline Skrevet 6. mars 2009 #10 Skrevet 6. mars 2009 Hei. Vi har en datter på 10 år,som akkurat har fått diagnosen Tourettes syndrom.Og de har heller ikke urelukket Adhd som en tilleggsdiagnose enda. Vi har også en sønn på 3 år.Har fått tilbakemeldinger fra barnehage om at han er veldig aktiv, og sjelden roer seg med noe.Uten at jeg hadde nevnt hva datteren vår sliter med.Men vi ble enige om å se det an en stund til,før vi evnt gjør noe.Vanskelig å skille mellom hva som kommer av "alderen"han er i, og andre ting. Men en ting vet jeg, og det er at vi skal starte en evnt utredning i mye tidligere alder enn vi gjorde med datteren vår.Nettopp fordi det ofte er en veldig langvarig prosess. Vi begynte med datteren vår for to år siden,da hun gikk i 3.kl.Nå går hun i 5.kl. Og hun henger langt etter de andre spesielt i engelsk og matte. Og jeg kan ikke la være å tenke at om hun hadde fått hjelp og tilrettelegging litt tidligere, ville det ikke vært like ille. Så om minstemann her skulle ha noe av det samme, noe jeg desverre ser endel tegn på, så skal vi starte tidligere, så han evnt kan få tilrettelegging mye tidligere. Vi har også en sønn på 14 år, og der har jeg aldri hatt grunn til å mistenke noe. Ingen av oss foreldrene har en diagnose heller, men det er mange i familien ellers. De sa til oss på Bup, at det ses en opphoping i noen familier, men at det også plutselig dukker opp. Og at det er arvelig. Så det er jo ikke utenkelig at din sønn kan ha det, ettersom de har det selv. Syns du burde ta det opp med helsesøster jeg...selv om det kanskje er litt tidlig å starte en evnt utredning, er det greit å være oppmerksom på det. Og det viser jo at du er våken og bryr deg om sønnen din:-) Lykke til:-) P.s.Og barnevernet blir ikke koblet inn i det hele tatt
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #11 Skrevet 6. mars 2009 Hva er det med deg da, NN 17:53, som gjør at du glefser sånn? At en er usikker på om det er vanlig at BV blir koblet inn ved mistanke om ADHD, er da ikke noe unormalt. Vi som har vært gjennom utredning vet at det ikke er slik, men de som ikke har det, vet det jo ikke. Og det er jo ganske vanlig at de som har barn med ADHD har kontakt med BV senere, for avlastning. Da kan en jo lure på hvorfor de har det, og om det er standard at en får kontakt med BV ved en ADHD-diagnose. Og det med skole; årene går fort, og systemet er tregt. Det beste for barnet og familie er jo å komme i gang fortest mulig med tilrettelegging og planlegging. Og er dette mulig å få til FØR skolestart, så er det den best mulige starten for barnet. Ikke vær så mistenksom til verden, er mitt råd;) Synes HI er fornuftig her, og vil planlegge fremover på en god måte. Og så vil jeg bare si at kontakt med BV er ikke så galt det, de har mye hjelp å tilby:)
dansejentes mamma Skrevet 7. mars 2009 #12 Skrevet 7. mars 2009 En Sintef rapport fra 16. feb 2009 sier: Funn i nasjonal kartlegging av tilbud om diagnostisering og helhetlig behandling av barn og ungdom med ADHD viser at det tar om lag fire år før en får diagnosen. 4 + 2,5 er 6,5, du har bare tida og veien for å bli ferdig til skolestart. Jeg har også ADHD, sønnen min har, men neppe jentungen. Så arvelig, men ikke 100%. Har aldri vært noe barneværn her. Og om det kan være noen trøst så er det så dårlig med økonomien i barneværnet at de neppe bruker resurser på sånne som du og meg. ( Ps jeg er dobbelt så gammel som deg, men vi har like gamle barn)
Blomsterenglene Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 8. mars 2009 Hei igjen=) Tusen takk til dere siste som har kommentert her=) Godt å se at det er noen som forstår uten å gneldre tilbake=) Men da lurer jeg faktisk på om jeg vil nevne det for helsesøster jeg... Men jeg tror ikke jeg vil gjøre noe med det enda.. Om han har ADHD vil jeg at det skal settes inn ekstraressurser på han i skolen så fort som mulig.. Slik at det ikke blir som da jeg gikk på skolen. Jeg fikk diagnosen i 9 kl, og har dermed "gått glipp av" store deler av barneskolen. Mamma maste om at det var noe som ikke stemte med meg, men ingen hørte på henne. Men når jeg selv gikk til helsesøster og fortalte hvordan jeg hadde det og følte det, ble endelig ting gjort=) Og det er dette jeg håper sønnen min slipper=)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #14 Skrevet 9. mars 2009 Lytt til magefølelsen! I 99% av magefølelsen har mor eller far rett
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #15 Skrevet 9. mars 2009 Glefser ikke, med fullt navn på nett og bosted så er ikke verden stor. For å si det slik så er det en liten verden vi lever i.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #16 Skrevet 9. mars 2009 Rebecca....IGJEN kan du redusere en del ved å sende inn urinanalyse for å finne ut om det er noe han ikke tåler av gluten og melk. Du kan tilføre omega3 og dha fettsyrer som viser til gode studier på aktive og ukonsentrerte barn, du kan fokusere på rett kosthold og kutt på sukker. Mye du som mor kan gjøre for å hjelpe fram til evt skolealder der de utreder.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #17 Skrevet 12. mars 2009 Som førskolelærer ser jeg en stor fordel ved at barna har fått en ev diagnose FØR de begynner på skolen. Hvis du vil utrede når barnet skal begynne blir det mye nytt på en gang og mange personer å forholde seg til. Ville også sagt fra til helsesøster som en slags bekymring og hør hva hun sier. Skal du gå å tenke på dette helt til barnet ditt begynner på skolen, har du tøffe år foran deg. Er det ikke bedre å ta tak i det nå og få det enten bekreftet eller avkreftet nå?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #18 Skrevet 13. mars 2009 Som pedagog så syntes jeg det er helt hårreisende at en førskolelærer uttaler seg på denne måten! Kanskje du bør lese litt mer om HVORFOR man venter med en utredning til barna kommer i skolealder enn å prøve å lette arbeidet ditt med å få ferdig diagnoserte barn i klassen. Jeg ser veldig ofte lærere som ikke takler adhd barn som ikke medisineres og det er trist, lærere burde få veiledning på lik linje som en del foreldre.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #19 Skrevet 31. mars 2009 Hvordan gikk det, Rebecca? Vært på kontroll?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå