Frøken Freken Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Snuppelure har sovet 11 timer i strekk i månedsvis - fra 20 - 07 til en stund tilbake da jeg leste at ungene skal i seng 19, og ikke kommer til å våkne tidligere for det. SÅ begynte jeg å legge henne 19. Hun sovner fint, men våkner mellom 05.00 og 06.00. Dette til tross for at hun ikke sover etter klokaa 17.00, får drømmemåltid ca 23.00 og enten om hun sover lite eller mye på dagen. Må alle barn legge seg 19? Noen tips til hvordan jeg kan få henne til å sove litt lenger, i så fall? Hun er 6 mnd. Har begynt å misunne dere som bare kan slenge ut puppen og få barnet til å slumre i deres seng en stund.
Itsrejk Skrevet 28. februar 2009 #2 Skrevet 28. februar 2009 Nå er ikke minsten min mer enn seks uker, men jeg har en eldre gutt også. Husker ikke helt hvordan det var med ham på den tida, men en ting mener jeg bestemt: Det er du som kjenner barnet ditt, og ser hva som passer for henne. Hvis hun får en bedre natt når hun legger seg klokka 20 er det ingenting i veien for det. Alle unger er forskjellige, så det gjelder å bli kjent med sin egen unge. Stol på deg selv!
Gjest yrild Skrevet 28. februar 2009 #3 Skrevet 28. februar 2009 Hei :-) Ville bare si at som det meste her i verden er dette en kulturell "greie" (finnes mange land rundt omkring i verden hvor det er helt anderledes feks Spania). Jeg synes at så lenge barna får nok søvn, ikke viser tegn på at de er overtrøtte, er det ingenting som tilsier at 19 er et naturlig tidspunkt å legge alle barn. Voksne er jo utrolig forskjellige og trenger ulik mengde søvn, så hvorfor skal barn være så like? Hvis det fungerte fint for dere å legge henne 20 er det jo faktisk trist at dere fikk ødelagt rytmen deres ved å "måtte" legge henne tidligere, eller hva? Min lillemann er bare 11 uker så vi vet ikke ennå helt hva han trenger, men han er i seng mellom 20/21 hver kveld (i begynnelsen var det 23). Lykke til med å finne rytmen igjen :-) Klem
husmus &2 Skrevet 28. februar 2009 #4 Skrevet 28. februar 2009 Prompen har kastet seg på trenden. Fra å tidligere slukne kl 20.00 er det nå populært å legge seg mellom 18.00 og 19.00. Det skaper litt konflikt i henhold til lureskjema, men jeg gjør som han vil. Ha våkner allikevel ikke før kl 07.00 Derimot det som har blitt elle melle, er hvorvidt han våkner kl 23.00 for mat, kl 02.00 for mat eller kl 05.00 for mat eller ikke i det hele tatt før kl 07.00. Siden prompen har begynt å synes det er gøy å puste inn med en hvesende lyd får jeg litt noia for at mine "drømmemåltider", altså liggende har påført han astma. Enten det eller han synes lyden det lager er morsom. Har du ikke lest tråden min om ikke å mate de liggende da? jeg er fortsatt i tvil om hvor kjekt (til ære for deg) dette er, det er hendig og noe jeg godt kunne tenke meg å ta i bruk på kveldstid siden han er blitt småspist og upålitelig... Ja, da fikk jeg eglet meg inn på denne tråden og...
Frøken Freken Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2009 Jeg er en ubekymret mamma nå, så er ikke redd for astma. Gir ikke drømmemåltidet liggende heller, tar henne opp og sitter på vår seng og gir henne. For oss ble det tøys med dagsovinga da jeg la om til legging 19. Dumme, dumme meg - at jeg ikke bare fortsatte som før. Det er Karin Naphaug sin feil. Så deilig å ha noen å skylde på
Lene72 Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Jeg hadde ikke planer om å legge ungen klokken 19, ville heller sove litt lenger om morgenen, men det hjelper så liten når han er dødstrøtt klokken 19, og sovner i stolen hvis han ikke er lagt innen den tid. Så nå er det søvn fra 19.00 til ca 6.30.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 28. februar 2009 #7 Skrevet 28. februar 2009 Her legger begge ungene seg når klokka er 19.00. Hun på 3 1/2 får være oppe litt lenger om lørdagen da, det er liksom hennes kveld når lillesøster på 7 1/2 måned er i seng. Da koser vi oss med god mat og gjerne spill eller en film hun liker. Begge ungene sover til 07.30 når de legger seg kl.19.00 Hu eldste sover gjerne en time lenger søndags morgen når hun har vert litt senere oppe.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 Jeg ser for meg at dette blir mer aktuelt når vi får flere unger. Da er det vel greit å få de samtidig i seng. Men til nå så har vår 11 mnd gammel datter lagt seg mellom 20-22, alt etter hva vi gjør og når hun sov sist gang på dagen. Våkner da i 9- halv 10 tiden. Godt å sove litt lenger, når man har ei som vil ha litt pupp om natten ennå! Blir jo aldri helt sammenhengende søvn, og det blir jeg trøtt av hvertfall. Nå har hun begynt å våkne litt tidligere, i 8-tiden om morgenen. Begynner i barnehagen til uka, så da blir det nok enda tidligere kveld.
annemor80 Skrevet 28. februar 2009 #9 Skrevet 28. februar 2009 Vi la henne 20 før. Så ble hun bare trøttere og trøttere på kvelden, så nå er vi nede i halv syv. Hun våkner tidligere om morgenen; før våknet hun gjerne halv ni, nå er det halv syv-syv, men hun virker så trøtt når hun våkner at jeg tror hun burde ha sovet noen timer til. Fikk en lys ide om at det kanskje var fordi det ble lysere om morgenen, så nå har vi begynt med blendegardin, og jammen sover hun ikke en time til!
Lunita_ Skrevet 28. februar 2009 #10 Skrevet 28. februar 2009 man må ikke legge ungen sin kl 7:p du kjenner jo barnet ditt best,så du veit jo når det er på tide å finne senga:) Gutten min har justert det selv egentlig,han vlir veldig trøtt i seks tiden..så da legger vi han kl 7,noen ganger før også. da sover han til 5-6 tiden. hender han våkner kl 4 å da har ikke jeg tenkt å stå opp iallfall! så da får han melk og sovner igjen etr par timer somregel. noen ganbger kegger jeg han inntill meg i senga og etter mye skravling å sparking av og på med dyna,så sovner han plutselig:) men d er en sjelden gang:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå