Gå til innhold

Mine beste tvillingtips:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jentene mine passert året, og jeg fikk lyst til å lage en tråd med tvillingtips.

Kanskje dere kan komme med deres beste tips også? Det kan hende at noen med eldre tvillinger har tips som jeg kan dra nytta også. Det hadde vært fint:)

MINE BESTE TVILLINGTIPS 0-1 ÅR

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, der kom jeg borti lagreknappen for fort. Og i det samme våkna jentene fra duppen sin med bleier som måtte skiftes. Mat ville de ha også.

Men jeg prøver igjen:

MINE BESTE TVILLINGTIPS 0-1 ÅR

1. Prøv å vær to voksne hjemme med dem så lenge som mulig etter at dere kommer hjem fra sykehuset. Det er VELDIG MYE jobb med to nyfødte i hus.

2. Ta i mot den hjelpa du kan få. Finn ut om dere har Home-Start i hjemkommunen din. Vi har hatt mye nytte av ei snill dame der i fra som har trilla jentene en gang i uka fra de var ca 3 mnd til nå. Det gjør utrolig godt for mor (og far) å få et pusterom en gang i blandt.

3. Hvis du ammer, gi ei flaske mme før de skal legge seg om kvelden. Nattesøvnen blir bedre av det.

4. Skaff vippestoler til babyene.

5. Få tak i Sissels ammepute. Jeg synes den egner seg godt til både dobbeltamming og "enkeltamming".

6. Det kan være et styr å gi to babyer tåteflaske samtidig. Men de kan drikke av flaska sjøl veldig tidlig, hvis du legger dem i vippestolene og bruker ei dyne e.l. til å støtte flaskene med. Jeg gjorde det fra de var ca. 2 mnd.

7. Kjøp Antilop stoler fra Ikea med brett foran. De er veldig billige (ca 100 kr pr stk) og praktiske. Føttene kan taes av og du kan ta dem med deg når du skal bort. Det er få som har to babystoler å låne bort når du kommer på besøk. Vi brukte disse stolene fra jentene var ca. 6 mnd gamle.

8. Hvis du trenger å dra på kjapp handletur, må kjøre, og er alene med tvillingene, plasserer du den ene i babysetet på handlevogna og den andre har du i bilstolen som du plasserer oppi vogna. Eneste aberet med dette er at du ikke får med deg så kjempemange varer.

9. Skaff lekegrind. Det er veldig kjekt å ha når babyene begynner å røre på seg. Da vet du at den ene er på et trygt sted når du feks. skifter på den andre. Eller at begge er trygge mens du feks. henter posten eller henger opp tøy.

10. Kle barna ulikt, hvis de er veldig like. Da kan du kjapt se hvem som er hvem når folk spør.

11. Hvis badinga er mer styr en kos, så nøy deg med å bad dem en gang i uka. Du trenger ikke gjøre det oftere hvis du vasker dem litt grundig en gang om dagen.

12. Kom deg ut. Det kan virke som et ork noen ganger og få kledd på seg selv og to babyer, plassert vogna og barna i bilen osv. Men jeg blir like sliten etter å ha vært hjemme en hel dag som jeg er etter at jeg har vært ute å opplevd ting. Dra på barseltreff, babykino, mor&barn-trening, trilleturer, besøk, shopping etc.

13. Søk om kontantstøtte og la FAR være hjemme med barna når du er ferdig med permisjonen. Jeg syns det var godt å begynne på jobb igjen og denne ordninga fungerer fint for oss. Greit å slippe styret med å få to 1-åringer i barnehagen før man drar på jobb og ha dårlig samvittighet for at de må være der så lenge når de er så små. Vi taper ikke mye økonomisk på dette siden vi får dobbel kontantstøtte og slipper utgifter til barnepass.

Dette var det jeg kom på i farta :)

Skrevet

Jeg kunne ikke klart meg uten acta graco seter og tandemtrilla av samme merke til å klikke setene i. Veldig praktisk for kjapp tur til butikken, helsestasjonbesøk, levering/henting av storesøster i butikken etc... Mine jenter er nå 4,5mnd.

Skrevet

For en kjekk tråd!

Mine to er nå 4 uker gamle, og her var det mange gode tips!

Har allerede noen av de innabords, men kan aldri få for mange gode tips.

Har hatt pappaen hjemme i 4 uker nå, er 3 igjen før jeg må klare meg alene..

Ammer en og gir flaske til en, så skal jammen beg å gi en flaske med mme til ammegutten og før el i løpet av natta og håpe han sover lenger da.

Og denne tandemtrilla har jeg sett på siden vi har sånne bilstoler. Noen mulighet for å få kjøpt en slik brukt tror du?

Hvor lenge kan de sitte i de omgangen da, de skal vel ikke sitte i bilstoler så altfor lenge om gangen? Og det er plass til to bilstoler ja, ikke bare en?

Skrevet

Takk for et flott initiativ. Kjempe kjekt med gode tips. Mine tvillinger er nå 3 1/2 mnd og jeg har ikke så mange gode tips å komme med, utover at det er viktig som tvillingmor å stole endel på seg selv.

Bruker nok endel " metoder" og utstyr som ifølge fysioterapeuter og helsesøstre er fy, fy men de rådene som de gir er jo beregnet for dem med et barn. Er lei av fysioterapeuter som sier nei og fy til vippestoler, babybjørn etc. Vet ikke hva jeg som tvillingmor skulle gjort uten.

Skrevet

Tandemtrilla har plass til 2 stoler ja. Tror den er forholdsvis ny, så har ikke sett mange brukte til salgs, men i forhold til en vanlig vogn var den ikke avskrekkende dyr. Kjøpte vår i sverige, og sparte en del på det. Skal jo ikke sitte så alt for lenge i bilstoler, men det er vel like mange meninger om det som det er fysioterapeuter og helsesøstre. Bruk sunn fornuft... Det mest fornuftige jeg har hørt er at så lenge de sover er det hvertfall ikke problem at de sitter der, for da slapper alle muskler av, og hyler de tar man de jo ut rimelig fort likevel.... Eneste med den trilla er at det ikke er full liggestilling på det ene setet, så egner seg ikke som vogn uten bilstoler før de kan sitte... Men da har vi jo en annen vogn... Trilla blir også ganske liten sammenslått. Vi har caravelle, og får fint plass til teutonia tvillingvogn oppslått og tandemtrilla sammenslått på en gang...

Et annet tips er bæresjal! Sinnsykt mye bedre enn babybjørn både for ungene og bæreren. Prøvde det første gang da jentene var 7-8 uker gamle, og kjente nesten ikke vekta av de i det hele tatt, og klarte for eksempel å skifte på en unge, med den andre på magen. Med babybjørn henger de jo bare og dingler...

Dette ble langt...ungene er i seng, så har liksom så god tid da....:-)

Skrevet

Kom på en annen kjekk ting. Base til babybilstolene. Kjekt å bare kunne klikke stolene inn og ut.

Den tandemtrilla til bilstolene skulle jeg jammen ha hatt. Hadde nok gjort livet som nybakt tvillingmamma en del enklere. Men jeg visste ikke at det fantes en gang, før jentene nesten hadde vokst ut av de første bilstolene:(

Skrevet

Kan du anbefale et spesifikkt bæresjal? Er jo så mange at jeg går meg helt vill i jungelen der. Er totalt nybegynner og bare så det er sagt!

Er det vanskelig å få på/knytte?

Skrevet

Mye tips om bæreting på www.tettinntil.no Skal ikke skryte på meg at jeg kan så mye selv... Jeg kjøpte et elastisk sjal, finnes mange av de, men tror ikke det er så stor forskjell annet enn farger og merker.Kjøpte selv en moby wrap på Lotusbarn.no. Fant vel en av de billigste...og ble veldig fornøyd. Ser kronglete ut i starten med den knytinga, men etter å ha gjort det noen ganger går det så lett som bare det. Elastisk sjal kan man vel bruke til ungene veier 7-8kg tror jeg. Da bør man gå over til vevde sjal, eller mei tai. Har ikke kommet så langt ennå, men tror jeg kommer til å kjøpe en mei tai etter hvert. Finnes jo også ringslynger, som bare er å henge på seg, ser veldig enkelt ut. Har ikke prøvd det selv... Mannen i huset synes det var litt femi med sjal, så han falt for ergoselen. Har ikke brukt den ennå, de er litt for små ennå, og gadd ikke kjøpe babyinnlegget...

Skrevet

Dampsterilisator!! Herlig å slippe all den kokinga av flasker...

Skrevet

www.tvillingforum.com

Her finn eg svar på alt!

Skrevet

Jeg er bare nysjerrig:

hvorfor ammer du den ene og gir flaske til den andre?

Skrevet

Det var ment til elize m/3 prinsesser & 1 prins :)

Skrevet

Å for en kjekk tråd :-) mine tvillinggutter er nå 11 uker i dag, og noe av det beste vi har gjort er at far har permisjon 1 dag pr uke, i 25 uker... da har han alltid fri den dagen vi skal på helsestashon (Må gå annenhver uke da de er premature). I tillegg får jeg gjort ærender og så videre denne dagen, da det kan være et problem når jeg er alene hele dagen...

Ellers er jeg også veeeeldig fornøyd med sånn base til bilsetene, da går det kjapt å klikke de i og ut av bilen :-)

• 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Hvis du har en oppvakmarskin som kan vaske på 65 grader eller høyere, kan du vaske flasker og smukker der. Du trenger ikke koke dem. Dette fikk jeg besjed om på sykehuset.

Og ikke styr formye med aming, hvis du ikke får det til. Ta i bruk MME med god samvittighet, barna får den næringen de trenger likevel.

Barn som får flaske, blir ofte lettere mett og sover bedre.

Skrevet

Lekegrinn er veldig lurt om du har andre større barn. Da har du liksom beskyttet babyene fra litt uvørne større søsken. (Når bare tvillingene var hjemme, ble den ikke brukt.)

skal du i butikken å handle kan en slik bæresele/babybjørn være kjekk.

da har du en på magen og den andre i et slikt babysetene som er montert på handlevognene i butikken.

Hvis du har mulighet til å la barna få hvert sitt soverom kan det være lurt.

I starten når mine delte rom var det et marerritt. Når en voknet fikk mann hetta og løp in på rumet og stresset med å roe de våkne barnet, for at ikke h*n skulle vekke den andre. Også prøvde man å være kjapp så ikke man vekte barne selv.

når barna fikk hvert sitt rom kunne man ta den tiden man trengte inne hos den som var våken. Mindre stress.

(Men noen sier jo at tvillinger er avhengi av hverandre for å få sove også...)

Hvis barna skal sove i samme seng, hvedsiden av hverandre. Ikke legg dem nese mot nese, dette gir dårligere oksigenopptak, da de puster hverandres luft.

Skal du levere to barn som ikke går i bhg. kan bæremeis være en god hjelp. Du får noen blikk da, med en forran og en bak.

Og husk at det å få tvillinger er ikke så mange forunt. Du er heldig! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...