mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Først må jeg bare si at jeg har aldri vært imot vaksinering i det hele tatt, og jeg var veldig positiv til at lillegutt skulle få dem.. Nå etter andre vaksinasjon idag begynner jeg å lure på hvor bra dette her egentlig er.. Ved første vaksinasjon ble lillegutt helt krakilsk utover kvelden, kom ca 5-6 timer etter vaksinasjonen. Han illskrek og fektet med armer og ben, og vi klarte ikke å roe ham før etter flere timer. Det var helt grusomt! Idag fikk han neste vaksine, og jeg tenkte at idag gikk det jo veldig greit. Men en time etter han hadde sovne, våkna han med et kjempehyl og illskrek i nesten tre timer. Han har aldri grått slik annet enn de to gangene han har fått vaksine. Jeg synes det har vært grusomt å se hvordan har har det, har vært helt vill i øynene og virker bare som han har fryktelig, fryktelig vondt...! Huff, kan ikke si det frister med flere vaksiner!
Frøken Freken Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Skjønner veldig godt hva du mener! Jenta mi reagerte også på 5månedersvaksinen. Gruer meg til neste sprøyte, men er fast bestemt på å fortsette.
annemor80 Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 Uff, så fælt! Jenta mi hadde det heller ikke bra etter 3-mnden, og er jo spent på neste. Men vi må jo bare tenke at det er til det beste for dem i det lange løp!
håge Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Jeg er absolutt for vaksinering. Litt vondt må det jo gjøre. Helsesøster forberedte meg på at hun kanskje kom til å få vondt i på stikkstedet så hun sa at da kunne jeg gi henne paracet. Etter noen timer hadde jenta vår klart ubehag, så da gav jeg henne en stikkpille. Da gikk det over. Ikke noe vits i å la barna lide når de ikke trenger.
Gjest yrild Skrevet 28. februar 2009 #5 Skrevet 28. februar 2009 Å jeg skjønner deg så godt!! Men på den annen side var det en i nabolaget her som for en uke siden mistet 1 åringen sin fordi hun ikke hadde vaksinert og barnet fikk kikhoste som kompliserte seg...
AO3 Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Vaksiner kan ha bivirkninger, men de er vanligvis veldig uskyldige i forhold til de sykdommene de beskytter mot.
Hepa85 Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 Skjønner at det er fælt å se at han har det vondt. Likevel må du tenke at det faktisk er bedre med en dag med mye skriking enn at han kan få de forskjellige sykdommene. De færreste av oss som får barn i dag har jo sett de fleste av de sykdommene det vaksineres mot. Jeg er ikke i tvil om å vaksinere min datter, ikke minst fordi faren hennes (og mannen min) kommer fra et land hvor han har sett f eks polio, tuberkulose osv. Kan være en veldig risiko om hun ikke er vaksinert, og vi reiser ned til hjemlandet hans, og så bringer hun med seg smitte som kan gjøre barn syke (de som ikke er vaksinert riktignok)... Men må si jeg gruer meg til den 3-mnds vaksina :S Har hørt mange si at den er spesielt vond for de små...
Mamma mjaua Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 huff, håper det snart går bedre. det er fært å se de har det så vondt, men er ikek uten grunn til at de som vet mest om kropp og sykdommer, helsepersonell, annbefaler å vaksinere barna. feber og litt vondt i noen timer er veldig uskyldig mot å miste sin lille fordi man valgte å ikke vaksinere. det var hvertfall min trøst da babyen min fikk vondt av faksine.
Katsi Skrevet 2. mars 2009 #9 Skrevet 2. mars 2009 Føler med deg! Gruer meg til mini skal få sin første vaksine på onsdag... Jeg tenker også som flere over her at kikhoste og stivkrampe er ganske alvorlige sykdommer å få for små barn. Med de to eldste ventet jeg med MMR vaksinen. Ser ingen grunn til at små kropper skal vaksineres mot røde hunder og kusma. Det er jo den vaksinen som har vært mest diskutert i forhold til autisme også. Jenta vaksinerte vi da vi skulle til Asia da hun var 2,5 åt og gutten ble faktisk 4 før han fikk MMR vaksinen... Er ikke imot vaksiner men ikke begeistret for dem heller...
Grateful mom Skrevet 2. mars 2009 #10 Skrevet 2. mars 2009 Som en liten motpol til alle andre svarene.. uten at jeg ønsker å starte en debatt, den kan vi heller ta på vaksinedebatten! Vi vaksinerer ikke. Vi mener at sannsynligheten for å få sykdommen ikke er større blant uvaksinerte, det viser seg gang på gang i statistikker. Pluss en hel haug med andre argumenter som jeg ikke gidder å gå inn på her. Det blir jo som å kaste stein i glasshus. Uansett, dersom du ønsker å vaksinere videre kan du vente med å vaksinere til barnet ditt er blitt noen år og har utviklet eget immunforsvar bedre. Jeg tror uansett man bør være obs når barnet tydelig reagerer sånn på vaksinene, folk er jo forskjellige og noen reagerer sterkere enn andre. De kan jo være allergisk mot en eller flere av vaksinekomponentene. Det har jeg også lest leger uttale. Dersom du ønsker info om det å ikke vaksinere kan du finne det f.eks her; www.fritthelsevalg.org, bok "Hva er sannheten om vaksiner?" - Rolf Erik Hanssen, en del dansk litteratur fins, bare å google i vei. Lykke til med eget valg! Gjør det du føler er det beste, ikke la andre fortelle deg hva som er det beste hvis det stritter imot inni deg. Uansett utfall.
Sauen Shaun Skrevet 2. mars 2009 #11 Skrevet 2. mars 2009 Det at en vaksinerer er ikke kun til forebygging for sitt eget barn, men også for andre barn som ikke kan få vaksine. Det kan være ulike sykdommer som gjør at babyen ikke kan få vaksine. Dersom flertallet slutter å vaksinere kan sjansen til å få sykdommene bli større. Det kan bli en oppblomstring. Det at enkelte kan være allergisk mot vaksinen er noe man bør ta opp med sin helsesøster.
Isabella12 Skrevet 2. mars 2009 #12 Skrevet 2. mars 2009 Har selv hatt dødsfall i familien pga av vaksiner (som ikke gis mer) men synes det er veldig spesielt å ikke vaksinere. Det er vel ingen som tviler på hva konsekvensene av det ville være-
Grateful mom Skrevet 2. mars 2009 #13 Skrevet 2. mars 2009 Det er i orden at dere ser det slik. Tviler ikke på konsekvensen av en oppblomstring av sykdommene, men om årsaken til det vil være pga lavere vaksinasjonsdekning fins det ingen fasit på. Den ene siden sier at det er pga for lite vaksiner, mens den andre siden sier at det er pga vaksinene i seg selv. Du vil finne argumenter som dreper hverandre på begge sider, man må bare velge selv hva som føles riktig for en. Det viktigste tror jeg er at man tar et bevisst valg, og ikke bare gjør ting på autopilot.
WildPrincess Skrevet 2. mars 2009 #14 Skrevet 2. mars 2009 Det at vi ikke har utbrudd av disse sykdommene som vi vaksineres moti norge er jo netopp fordi vi vaksinerer alle... (eller ihvertfall nesten alle) Men man har jo sett de senere årene at man har hatt fler og fler utrudd av bla. tuberkolose. Folk reiser mye mer en tidligere, også til land vi før ikke reiste til, i itilegg til at vi selfølgelig har innvandring som kan ta med seg smitte. Jeg mener ikke det er galt å være skeptisk, for det syntes jeg vi skal være. Vi bør kunne sette spørsmålstegn ved om alt det leger/ helsestasjonen og andre gjør med barna våre er det rette. Kanksje man burde fått bedre informasjon om mulige bivirkninger, så hadde man kanskej ikke følt seg "lurt" om man ble rammet. Det er nok ikke noen trøst for de som rammes hardt, og vil kanskje skape mer frykt en noe annet kanskje?? Når det kommer til trådsarter sin historie så slutter jeg meg til flere her... gråt i flere timer er fryktelig vondt der og da. Men om du måtte velge mellom det og smitte av eks tuberkolose så tror jeg ikke valget er vannsklig. Problemet er at man ikke vet om man vil bli smittet... men bare det at det er en liten sansynlighet er godt nok for meg, jeg vaksinerer....
kreps-76 Skrevet 2. mars 2009 #15 Skrevet 2. mars 2009 Det er tross alt ikke veldig lenge siden at sykdommer som våre barn heldigvis kan vaksineres mot, truet både liv og helse til små og store barn (og voksne). I min morfars søskenflokk døde ene søsteren av kikhoste før hun fylte ett år, og ei anna søster satt resten av livet i rullestol etter å ha blitt rammet av polio. Jeg er ikke i tvil-mine barn vaksineres. Og jeg synes faktisk at det er litt uansvarlig å ikke gjøre det- både på eget barns vegne, men også fordi det medfører at farlige sykdommer som kikhoste og tuberkulose blusser opp igjen. Ja, det er vondt å se at barna har det vondt etter sprøytestikket. Men hadde barnet mitt blitt alvorlig sykt eller dødd av en sykdom jeg kunne vaksinert han mot, hadde jeg ikke kunnet leve med meg selv resten av livet.
Grateful mom Skrevet 2. mars 2009 #16 Skrevet 2. mars 2009 De lærde strides om det er de uvaksinerte eller vaksinerte som fører sykdommene videre. Så jeg føler meg ikke uansvarlig fordi vi ikke vaksinerer. Jeg hadde nok heller ikke klart å leve med meg selv hvis jeg hadde vaksinert jenta mi og hun hadde fått alvorlige bivirkninger, i verste fall død pga en vaksine mot en sykdom som er ganske usannsynlig at man får. For oss er det viktigere å legge et godt grunnlag for at immunforsvaret skal utvikle seg godt på naturlig vis slik at hun skal kunne ha god motstandsdyktighet mot de forskjellige sykdommene gjennom livet. Selvom folk sier de har slektninger som har lidd eller dødd pga at de ikke har blitt vaksinert fins det like mange - like triste - historier om personer som har fått bivirkninger pga vaksinene.
Lunita_ Skrevet 2. mars 2009 #17 Skrevet 2. mars 2009 synes nå det er bedre at de får litt bivirkining av vaksina...enn at barnet skal få de sykdommene..tenk å vondt barnet får det da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå