Gå til innhold

Når mor blir syk etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest et sted om at hvis mor er syk etter fødsel, og ikke kan ta seg av barnet alene, kan partner overta permisjonen mens mor er sykemeldt. Stemmer dette? Har noen peiling på hvor dette står?

Hvem betaler da ut penger til mor, og hvem til far/partner?

Flott om noen har tid til å svare!!

Fortsetter under...

Som du kan lese i § 14-11-c blir permisjonen utsatt om mor er for syk til å ta seg av barnet.

Og i § 14-13- d at faren(annen omsorgsperson) tar over permisjonen når mor ikke kan det. "Far" kan også ta over de første 6 ukene om mor er så syk at hun ikke kan ta seg av barnet.

Dette må dokumenteres med utvidet legeerklæring fra fastlegen eller sykehus.

§ 14-11. Utsettelse av uttak av foreldrepenger

Uttak av foreldrepenger kan utsettes

a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie,

B) når den som mottar foreldrepenger er i inntektsgivende arbeid på heltid,

c) dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon,

d) dersom barnet er innlagt i helseinstitusjon.

Ved forhold som nevnt i bokstav b, må det foreligge skriftlig avtale med arbeidsgiver. For selvstendig næringsdrivende og frilansere må det foreligge skriftlig avtale med Arbeids- og velferdsetaten. Stønadsperioden må tas ut sammenhengende i minst 30 stønadsdager (6 uker) før uttak kan utsettes.

Forhold som nevnt i bokstav c må dokumenteres med legeerklæring.

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon.

Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel.

Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se § 14-16, kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel.

Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen.

Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring.

Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen.

Lykke til med familieforøkelse. Og får håpe at mor ikke blir så syk.

Takk for svar. Var akkurat dette jeg leitet etter :) Mor har allerede født, og det var en laaang, tøff og komplisert fødsel. Tror kanskje ikke hun kan være alene med barnet i noen uker fremover. Så da får vi se.

• 2 år senere...

Jeg lurer veldig på hvordan dette løste seg i praksis siden jeg er redd vi havner i samme situasjon. Har sendt dere PM om dere heller vil skrive der, men kanskje vi er flere som lurer ... NAV er jo ikke helt stø på foten når lesbiske får barn ;)

Annonse

Om mor er for syk til å ta deg av barnet så overtar far perm. (Det er da ikke et krav at mor går ut i arbeid. )

Mor får sykepenger og far får foreldrepenger.

hvis en annen person en far overtar omsorgen, kan permisjonen utsettes.

Jeg har ikke gjort dette selv i forbindelse med de 6 første ukene i permisjonen, men har vært syk senere i permisjonen

Far fikk permisjonspenger fra nav mens jeg fikk sykepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...