Gå til innhold

hva er normal PEF verdi ? noen her med asma ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne med immunisering pga.allergien men når de målte PEF verdi (spirometri eller hva hun kalte deg for noe) så var ikke hun helt fornøyd.

Så jeg ble sent hjem med PEF måler og skal foreta daglige målinger fram til neste time.

Men jeg skjønner ikke mye, jeg måler ca. 360-420 PEF, det varierer jo litt. Men når jeg googlet så kan jeg ikke finne noe annet en at det skal være normalt.

Håper at det ikke er noe snakk om asma her, for jeg har gledet med til immuniseringen og få mindre plager med allergien.

Noen her som kan dele med meg PEF målings nivå ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har fått inntrykk av at det er ganske individuelt, og at det er stigningen ved reaksjon på medisiner etc. som teller mest. Mener å huske at jeg hadde fra 370-470 sist jeg sjekket over en umedisinert periode, og en stigning til ca hundre mer etter medisinering. Men jeg kan´ke garantere for de tallene altså, lenge siden.

Skrevet

Hei, og takk for svar.

Så siden dette kan være veldig individuelt så er det kansje derfor det står så lite om verdier på nettet når jeg prøver å google meg fram.

Har ventoline (sånn man puster inn) fra i fjor, noe jeg fik fra legen når jeg var skikkelig dårlig av allergien.

Så hvis jeg da tar en PEF prøve og så skriver ned den beste av 3.

Så puster jeg inn litt ventoline, og venter et kvarters tid og så tar en ny PEF prøve. Hvis verdien har blitt merkbart bedre, så peker det på asma.

Har jeg skjønt dette riktig ?

hmmm...

Skrevet

Verdiene er avhengig av kjønn, alder og høyde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...