grace&hope Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Når i syklusen begynner man med denne sprayen, hvor lenge sprayer man, og hvor lang tid går det fra man er ferdig med sprayen til uthenting og innsetting?
Rose69 Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Hei! 1) Man starter spray på syklusdag 21 man sprayer til man er nedregulert (legen sjekker dette) Spraytid kan være alt fra 10-20 dager 2) Deretter starter man på sprøyter...8-10 dager m stikking...sånn ca. Dette sjekkes også av legen - om eggposene er store og modne nok til slutt: 3) ...slik at man kan ta eggløsningssprøyta. 4) Ca 36 timer etter EL-sprøyta blir d uttak, 5) ca 2 dager etter uttak er det innsetting. Dette er bare ca tall.Et forsøk sprayet jeg 10 dager, et annet 20.Så alt kan variere. Lykke til :-)
grace&hope Skrevet 27. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2009 Takk for svar! Snakket med en privat gyn som ikke nevnte spraying, bare sprøyter fra dag to i syklus, også uttak og innsetting i den samme syklusen. Så dette med spraying virker jo litt mer tidkrevende:-) Er litt utålmodig, men har man ventet så lenge, så holder man vel ut noen ekstra dager. Lykke til med rugingen:-)
MK73 Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Heisan! Det du har fått beskrevet fra gynekologen er nok det vi kaller et kort regime, der du ikke nedreguleres først, men går rett på stimulering. Det vanligste er langt regime, som Rose39 forklarte for deg. Det kommer an på den enkeltes situasjon om det legges opp til kort eller langt regime. Jeg vil bare komme med en liten kommentar mhp sprayperioden. Det er ganske vanlig å spraye endel lenger enn minimumsvarianten. På begge klinikkene jeg har vært legger de opp til at man skal spraye i minimum 14 dager, men på en del av de offentlige klinikkene, f.eks på Ullevål er det oftest 3-4 uker (med kun spray, før man begynner på sprøyter). Sprayperioden brukes blant annet som en måte å regulere forsøket inn i klinikkens tidsskjema, for det er den eneste delen av forsøket der man kan regulere ganske fritt varighet så lenge man er over minimumskravet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå