Gå til innhold

Ang KS etter total ruptur.

Anbefalte innlegg

Min første fødsel endte med en total ruptur, mye fordi barnet var en stjernekikker, og at fødselsforløpet gikk veldig fort. Barnet var ute på noen få press.

Etter dette har jeg følt at underlivet ikke helt har gått tilbake, føler at de ikke har sydd meg fint mot kjeden, greit i mellomkjøttet, men er nok en del sting nærmst åpningen som har gått opp. Dette kan jo selvsagt sikkert rettes opp. Men føler kjeden er videre, at jeg har fremfall av noen sort. Det kan også inni mellom være vanskelig å holde på luften, men er heldigvis noe som hører til sjeldenheten. Men kan også ha problemer med å stoppe strålen når jeg tisser.

Men jeg sliter med knipeøvelser, føler jeg ikke får dem til. Har heller ikke fått noen form for oppfølging, etter 2 år.

Så begynner jeg nå da å kjenner på dette å få et barn til. Det har jeg virkelig lyst på, og problemet blir da om jeg skal gå for å søke om KS eller gå igjennom en fødsel, som kanskje kan gjøre tingene enda verre.

Hva hadde dere gjort om dere var i mine sko? Og dere med erfaring fra KS, hva kan jeg vente meg av plager? Har vært igjennom et helvete, så tror kanskje ikke blir så ille med KS.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139720429-ang-ks-etter-total-ruptur/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg hadde definitivt valgt KS!

Jeg har selv hatt subtotal ruptur, men jeg var heldig og slapp plager i etterkant (annet enn litt ufrivillig luft i ny og ne). Fikk velge KS ved graviditet nr to, og er veldig glad for det... De sa på sykehuset at hvis jeg hadde fått plager etter rupturen ville de direkte anbefalt meg å ta KS, og det sier jo litt. Synd du ikke har fått noe oppfølging eller info, da..

Ang plager etter KS så er det litt individuelt hvordan folk opplever det tydeligvis (etter å ha lest litt på KS-debatten på BIM), men jeg synes det gikk knallbra. Det er tross alt en bukoperasjon, så litt vondt må man vel regne med. Det første døgnet var vondest, men jeg fikk smertestillende så det holdt, og det var faktisk ikke vondt så lenge jeg bare lå og slappet av i senga! Det var når jeg skulle reise meg opp av senga at det reiv mest i såret, men også det var overkommelig. Så hvis du er forberedt på at du må ha litt hjelp til å komme deg opp, snu deg i senga for å amme osv, og bare aksepterer at slik er det noen få dager, så kommer du langt.

Og så gikk det utrolig mye bedre dagen etter, da var jeg oppe av senga og stelte barnet og gikk rundt i gangene :) Var hjemme fra sykehuset etter 4 dager, og etter 5-6 dager var jeg ute og gikk i byen med vogn, var på kafé osv.

Det med at ammingen kommer treigere i gang etter KS må være noe stort tull, det gikk akkurat like fort for min del som ved vanlig fødsel. Gikk som en drøm.

Ops, ble litt langt dette.. jaja, alltids greit å få litt info :) Jeg ville som sagt valgt KS i ditt sted, og ikke risikert mer trøbbel med underlivet.

Lykke til med valget ditt! Klem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...