Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det svirre jo mange råd mot å ikke revne under en fødsel.

Min søster snakket om noen som hadde bruk en metode som ikke var så ofte brukt av jordmødrene lenger.

Det å holdet varme kluter mot kjeden under åpningstiden / fødselen. dette skulle vist funke bra.

Noen som har prøvd det? som vet om det funker, eller lindrer.

Tenke faktisk jeg skulle prøve det under min fødsel..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139719920-r%C3%A5d-mot-revning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hørt dette rådet før, men kan jo være verdt å prøve. Selv har jeg blitt rådet til å massere mellomkjøttet med olje. Husker ikke om jeg har brukt olje med E eller K vit.Begynte med dette ca 3 mnd før hver av mine to forrige fødseler. Revnet ikke ved noen av fødslene, selv om begge var styrtfødsler.

er det ikke jordmor sin jobb å passe på at du ikke revner? ber deg om ikke å presse osv.. da jeg fikk andremann så gikk det ganske fort, jordmor måtte holde han på plass med hendene sine, slik at han ikke kom for fort, da hadde jeg mest sannsynlig revnet. også fikk jeg beskjed om å ikke presse gjennom 2-3 rier, før jeg kunne presse igjen.

så, jeg har forstått det sånn at man revner hvis barnet kommer for fort, eller fordi man er litt trangt bygd innvendig..

Annonse

har hørt om å massere med olje noen mnd før, og drikke bringebærblad te eller bringebærblad kapsler noen uker før...

men selv tror jeg det har med hvordan du blir støttet under pressriene og at man skal "puste" hodet ut og ikke presse. hør godt etter på jordmords beskjeder

• 2 uker senere...

Jeg tror bruk av varme kluter er ganske vanlig nå, etter en finsk metode for å hindre revning. Ved sist fødsel revnet jeg stygt på tross av varme kluter. Babyen kom for fort, noe som visstnok ikke er så vanlig for førstegangsfødende.Denne gangen har jeg blitt rådet av jordmor til å ligge på ryggen de siste tre pressriene og dessuten be jordmor om å hjelpe meg å puste riktig.Her ble jeg nemlig usikker sist.(Jeg ble bedt om å puste som en hund, noe jeg syntes var vulgært og vanskelig.) Dette har jeg skrevet i brevet mitt, som jeg gir til jordmor når vi kommer til føden.

Annonse

Det aller viktigste er nok at jordmor støtter vevet i underlivet godt idet hodet og kroppen kommer ut. Også viktig med godt samarbeid mellom jordmor og den fødende for at babyen ikke skal fødes for fort.

Jeg har begynt å smøre meg med jordnøttolje og tøye forsiktig nå 5-6 uker før termin og merker faktisk at vevet blir mer tøyelig. Noen studier har også vist effekt av dette hos førstegangsfødende, så jeg syne sdet er verdt en liten innsats. Skader ihvertfall ikke!

• 2 måneder senere...

Kokvarme kluter er deilig lindrende. Fikk det førstegang men ble klipt for å hindre revning. Merket ikke klippet men måtte sy mye etterpå og noen dager senere var stingene veldig vonde. Andre gang ble jeg ikke klipt og revnet heller ikke, fikk ikke kluter da. Var ikke så vondt i skrittet senere heller som det var med første.

Har dere hørt om Lamazemetoden?

Det er en fantastisk fødselsmetode!!! Når du lærer dette så samarbeider du med kroppen din - du lærer om avspenning og 2 flotte pusteteknikker som gjør at du er veldig avslappet under pressriene- og du "presser" ikke da- uten puster ut babyen din....

Du er avslappet i underlivet, flest mulig av musklene der nede er altså avslappet- og du puster slik at du bruker sidemusklene under ribbeine --- dette gjør at du ikke motarbeider barnet- og fødselen. Det går raskere uten at vi revner. Jeg brukte dette- og det var en helt utrolig opplevelse!!

se etter lamazemetoden , eller www.livh.no....

Lykke til :-)

God klem

• 1 måned senere...

For noen så vil det sikkert hjelpe å smøre seg, men for andre det motsatte. Og det har garantert mye med hudtyper å gjør og! Akkurat som om noen er mer utsatt for strekkmerker enn andre pga hudtyper.

Jeg smurde meg og tok forhåndsregler, men jeg ble klippt, og attpåtil så raknet jeg videre fra klippen! Jordmor og sykepleier så utfallet, prøvde å dytte i låret mitt for å klemme sammen såret... Men nei..

Jordmoren min la en varm klut på "mellomkjøttet" rett før ungen kom ut. Det var litt for varmt, -og det eneste jeg klagde på under fødselen.. Men jeg kom fra det hele uten rifter. Ungen var ikke større enn 3060g så det var jo en veldig grei størrelse også da :) Det var forresten en godt voksen og erfaren jordmor.

Jeg revenet under de to første fødslene mine. Fødte i seng på disse. De to siste barna mine fødte jeg i badekar. Under disse fødslene fikk jeg ikke en liten rift eller skrubbsår engang. Overbevist om at det var det varme vannet som gjorde susen samt at jordmor støttet hodet til barnet på vei ut slik at det ikke gikk for fort. Presset heller ikke av full makt men lot riene gjøre mye av jobben.

Har ingen tro på at en kan myke opp vevet med olje i dager og uker i forveien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...