Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Hva er egentlig lavt? Pleier å ligge på 12, ligger nå på 8,5. Tar jern to ganger daglig... Er 19 uker på vei.
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Jeg har hørt at dersom man ganger det tallet man har i hemoglobin med 7, så får man ca verdi i %. Så hvis du har hemoglobin på 8,5 nå vil det si at blodprosenten din ligger på ca 60% og dette er jo lavt. Det normale er vel å ha hemoglobin på mellom 11 og 15 tror jeg hvis jeg ikke husker helt feil i farta
Jewel m/jente får gutt Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 Med forrige, så hadde jeg en verdi på 8. Jordmora var overrasket over at jeg ikke hadde klagd mer på svimmelhet og trøtthet, for 8 var visstnok veldig lavt. Jeg begynte og ta jern to ganger daglig, og det ble bedre. Verdien gikk oppover og la seg stabilt.
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 27. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2009 Takk for svar jenter! Jeg skal begynne å ta jern tre ganger daglig, så får vi se om det går oppover. Jeg var faktisk mer svimmel, uvel og slapp i første trimester, da var nivåene ok på tross av oppkast... Føler meg relativt bra nå i forhold.. men merker jo når jeg har ligget på feks benken hos jordmor og så reiser meg opp, så ser jeg stjerner en stund
Elizaaa Skrevet 28. februar 2009 #5 Skrevet 28. februar 2009 Min jordmor anbefalte meg å ikke ta jerntilskudd. Dette fordi det ikke var bevist at det var noen effekt på å ta jerntilskudd ved graviditet. Hun sa det var normalt at jernverdiene gikk ned p.g.a vann i kroppen. Men nå hadde jeg ikke så lav jernverdi som deg da. Jordmora mi anbefalte meg å spise mat med mye jern.
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 husk at jernverdier(ferritin) og blodprosent ikke er det samme..jeg har hatt fin blodprosent (12,5), men likevel jernlagere som ligger helt på bånn.. man kan også ha fine jernverdier, men lav blodprosent...så dersom du ikke har målt ferritin, vet du egentlig ikke om du trenger jern;-)
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2009 Og der var jeg lettere forvirret igjen... har misset dette i pensum skjønner jeg. Er vel bodprosenten jeg har målt da, som pleier å ligge på 12 som nå ligger på 8,5. Er det en større blodprøve som må til for å se ferritinnivå da eller? Jordmor som har anbefalt meg å ta mye jern. Jeg spiser mange brødskiver med leverpostei om dagen, fordi jeg liker det, men også fori jeg er bevisst å få i meg jern på "naturlig" måte.. men det er altså ikke godt nok..
Gjest Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 Jeg har nok blod,men nesten ikke jern i blodet. Blir veldig trett og sliten fort. Aminojern fra helsekosten syns jeg er det som har funket best. Har også veldig lite B12, så spiser tilskudd på resept for å få opp det også. Er sikkert Hb du har målt Den skal ligge på ca 12. I første svangerskap lå min på6.5. Nå med nr 3 ligger den på 8. Her kommer en fin forklaring på HB (den de stikker i fingeren for å finne ved hver kontrol) : Hemoglobin er et protein som finnes inne i de røde blodcellene, og som frakter oksygen (surstoff). Når blodet sirkulerer gjennom lungene, binder oksygenet seg til hemoglobinet. Senere, når blodet kommer ut i kroppen, frigjøres oksygenet til vevene. Blodprosenten angis enten som antall gram hemoglobin per dl blod, eller som et prosenttall. Normalverdier Alder/kjønn Normalverdi (g/100 ml) Tilsvarende blodprosent 0 - 7 dager 15.0 - 22.1 101 - 149 % 8-27 dager 12.7 - 18.5 86 - 125 % 28 - 41 dager 10.1 - 17.9 68 - 121 % 42 - 59 dager 10.0 - 16.6 68 - 113 % 2 - 3 måneder 9.8 - 13.7 67 - 93 % 4 - 8 måneder 10.0 - 12.7 68 - 86 % 9 mnd - 3 år 10.6 - 12.7 72 - 86 % 4 - 5 år 11.9 - 14.8 81 - 100 % 6 - 13 år 12.1 - 15.6 82 - 105 % Over 14 år/menn: 12.5 - 17.0 85 - 115 % Over 14 år/kvinner: 11.5 - 16.0 78 - 108 %
Gjest Skrevet 28. februar 2009 #9 Skrevet 28. februar 2009 Tolkning av prøvesvar Lave verdier er tegn på blodmangel (anemi). Høye verdier er tegn på en tilstand der det er for mange røde blodlegemer i blodet (polycytemi).
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 28. februar 2009 #10 Skrevet 28. februar 2009 du kan måle ferritin med en blodprøve...ofte er det jo samsvar med lite jern og lav blodprosent, men det er ikke nødvendigvis derfor blodprosenten er lav..det kan også komme av lite B-12 f.eks..når man er gravid øker jo blodmengden fordi du produserer blod til fosteret også..og blodprosenten blir naturlig lavere i graviditeten..for meg høres det logisk ut at den kan bli enda lavere for deg med to fostre!( men det vet jeg ingenting om;-) husker jordmor var helt hysterisk noen uker før termin med nr. 1 fordi jeg hadde så lav blodprosent..den lå på 7.5, og hun sendte meg rett til legen, fordi hun mente han måtte henvise meg til blodoverføring før fødselen..jeg har alltid hatt lav blodprosent pga sykdom, og måtte nesten le av henne..men jeg dro til legen min som sa:" ja, hva tror du da..tror du at du overlever fødselen med så lav blodprosent?" han er veldig ålreit;-) ble selvsagt ingen blodoverføring;-)) han forklarte at selv om man mister litt blod under en fødsel, så vil automatisk blodprosenten øke fordi man kun produserer blod for seg selv igjen;-) oi. dette ble en laaaang avhandling..jeg holder egentlig på med husarbeid, og lar meg gjerne distrahere;-))
PrøvLykken Skrevet 28. februar 2009 #11 Skrevet 28. februar 2009 Jordmor sa til meg at hvis den gravide ikke er spesielt trøtt/svimmel, trenger hun ikke ta jern. Målingene av jern var visst veldig lite å stole på under graviditeten. Hun sa også at dette er det nesten ingen leger som vet. (Legen min sa at dette måtte vi følge nøye med på, siden det var lavt v første kontroll). Hun sa også at hvis vi hadde lavt jerninnhold, ville babyen få bedre oksygenopptak, og at det derfor kunne være gunstig å ha litt lave verdier under svangerskapet. Forøvrig er det lurt å spise leverpostei, rødbeter, brokkoli og andre grønne grønnsaker, grovt brød, unngå kaffe, te, melk, men heller drikke appelsinjus(trenger c-vitaminer for å ta opp jern) Jerntilskudd gir ofte treg mage, noe som en gjerne ikke ønsker mer av i svangerskapet enn det en allerede har... Men for alt i verden, hør heller på jordmora di enn alle her inne! Lykke til :-)
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 28. februar 2009 Så flinke dere er til å svare, jenter. Jeg er nok ikke helt fornøyd med jordmor, skal begynne å gå mer til lege. Hun sa at om jeg fikk noe lavere nå så kunne det tyde på at jeg var alvorlig syk, men til og med jeg har mer vett enn til å tro på det. Har da jobbet med mennesker som var meget anemiske - lå på 4-5 når jeg stakk de i fingeren, så da kan man snakke om syk.. Jeg er alltid veldig flink i svskap til å spise riktig, maaasse brokkoli ja, har for meg at det er noe av det beste jeg kan spise av grønnsaker. Husker en gang jeg leste at man kunne få lavere verdier i midten av svkapet - jeg er jo i uke 20 nå- og at det kan stabilisere seg igjen. Kanskje jeg nok holder meg til 1-2 tab om dagen i ett par uker, til jeg har time hos legen, så får han se om det er noe bedre da... Jeg pleier også å bli gærn i magen av for mye jern i perioder, går greit enda, men jeg trenger ikke akkurat bli tregere nei... Jeg ser jordmødre sier mye forskjellig rundt omkring, og vi har jo lyst til å høre på akkurat den vi har, men jeg er nok ikke helt fornøyd med min. Etter bare to ganger, merker jeg at det er veldig lite jeg får ut av samtalene med henne. Men jeg er jo annengangs og lurer ikke på så mye, samtidig som de ikke får kontrollert begge foster ordentlig - vet ikke om det er ene de sjekker to ganger- og da føler jeg vitsen er liten til tider... Men skal få oppfølging fra sykehuset fra uke 24, så de er nok flinkere til flerlingssvskap...
imoen Skrevet 28. februar 2009 #13 Skrevet 28. februar 2009 Ja, c-vitaminer bedrer jernopptaket, så det er bare positivt å å få i seg.
nov.gutt-05+ *ny baby* Skrevet 28. februar 2009 #14 Skrevet 28. februar 2009 Jeg har ferritin på 5 nå, og tar jern
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå