Gå til innhold

noen som vet? overgasstønad, gravid på nytt osv.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg har ett barn, som jeg får overgansstønad for nå. har fådd t i 2 år nå, og får i ett år til. men når jeg ikke får den mer så ønsker jeg og utvide den 2 år, da jeg skal bynne på skole nå etter sommeren, men har også lyst å få ett barn til tenker på å bli gravid i januar 2010, skal da ta nettstudie etter jeg er ferdig med det første skole året. så om jeg blir gravid i januar 2010 så går jeg enda på skole, så føder jeg etter jeg er ferdig med skolen, og noen få uker etter fødsel så ønsker jeg og bynne på nettstudiet. om jeg er heldig så får jeg utvdet overgangsstønad disse 2 årene. men om jeg ikke får mer enn 1 år utvidet ovegangsstønad vil jeg da kunne få noe annet? må jo ha noe å leve av.

jeg har ny kjæreste nå, og vi har vert sammen i 1,5 år. så ønkser et barn med han om ca 1 år. d er bare det at jeg har ikke mulighet for å jobbe noe, bare som vikar av og til.

får overgansstønad selv om jeg bor sammen med kjæresten min da han ikke er barnefarn til datteren min.

men lurer også på om nav vil ha problemer med å godkjenne søknad om utvidet vergangsstønad da de vet jeg bor sammen med min nye kjæreste. er usikker på hvordan dette fungerer.

håper noen kan gi meg svar og råd:)

Fortsetter under...

Slik jeg har skjønt det vil du miste retten til overgangsstønad med en gang du føder et barn til og bor sammen med barnefaren (til det nye barnet altså) ... Du har også bare krav på å få ett år med overgangsstønad etter å ha flyttet sammen med samboeren din, men dette vet du kanskje?Slik har jeg skjønt det iallefall, kanskje andre vet noe mer? Vil anbefale deg å ta kontakt med nav ang dette da jeg ikke vet hvordan det stiller seg når du ønsker utvidet overgangsstønad pga studier. Om du ikke får det får du jo lån og evt stipend slik alle andre kan få....

Dersom dere er samboere i over 12 mnd opphører din status som enslig forsørger og du mister retten til overgangsstønad og andre stønader som enslig forsørger.

Det har ingenting å si at det ikke er hans barn.

Den dagen dere får felles barn opphører også din status som enslig forsørger selv om dere ikke har bodd sammen i 12 mnd enda.

Så dersom du er samboer eller har planer om å bli det kan du ikke satse på overgangsstønad i 2 år til.

At du mister status som enslig forsørger står her:(se tredje ledd bokstav c)

§ 15-5. Enslig mor eller far

Medlemmet må sannsynliggjøre at vedkommende er enslig mor eller far med aleneomsorg for barn. Som mor eller far regnes også den som på grunn av dødsfall har fått foreldreansvaret etter barnelova § 38.

En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene. Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen for barnet ved boforhold som nevnt i § 1-5 fjerde ledd, eller ved andre nære boforhold.

Det gis ikke stønad dersom medlemmet lever sammen med en person hun eller han

a) har barn med,

B) er skilt eller separert fra , eller

c) har levd sammen med i 12 av de siste 18 månedene

Dette sier rundskrivet:

Rett til stønad som enslig mor eller far faller bort dersom vedkommende har levd i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning i minst 12 av de siste 18 månedene. Dersom disse tre forholdene er tilstede foreligger det ikke rett til stønad etter folketrygdloven kapittel 15. Bestemmelsen medfører at et samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene, får samme betydning som et ekteskap uten felles barn.

Dersom du alt er samboer må du melde fra til NAV om dette og stønadene dine som enslig forsørger vil stanses fra måneden etter samboerforholdet har vart i 12 mnd.

Så svaret på om NAV vil godkjenne søknad om utvidet overgangsstønad er nei. Alle dine stønader som enslig forsørger vil bli stoppet når du har vært samboer i 12 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...