Gå til innhold

For / mot lekegrind?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gikk i går til innkjøp av lekegrind. Vesla er 3.5 mnd, men tenker at hun skal venne seg til å være i den før den blir "nødvendig" når hun først begynner å bevege seg rundt. Har fått råd om at det er lurt å venne barn til å være i slike før de blir for store.

Men, jeg kom til å tenke på noe jeg hørte for lenge siden. At det å legge ungen i lekegrind er som å ha dem i fengsel/bur. Barnet føler seg innestengt og "bundet" og frihetsfølelsen skrenkes inn.

Jeg tenker jo at man ikke kan klare seg uten når babyen begynner å åle/krabbe rundt - og man selv gjerne skulle gått på do, eller bare sett bort et sekund uten å være redd for at babyen plutselig er et sted den ikke bør være. Selvsagt skal hun ikke være oppi der når jeg er i stua sammen med henne, hvis ikke er jo sjansene relativt små for at hun noen sinne lærer å krabbe / gå!

Men hva tenker andre her inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har brukt lekegrind fra dag 1. lillegutt er nå 6 mnd og trives kjempe godt. vi har en uro hengende over, men nå begynner han å miste interesse faktisk fordi han har så mye spennende rundt seg. jeg er glad vi har den, er trygg på at han har det bra oppi der og kan derfor gjøre ting i huset, dusje eller sove på sofaen. anbefaler å begynne å bruke den raskt slik at hun blir vant med den:)

Skrevet

Vi har hatt lekegrind fra starten. Er nå 11 mnd. Har brukt det som dagseng i starten, nå er det en trygg plass hvor hun kan få leke i fred og vi kan få gjort litt småting og være trygg for henne. Vi har så langt ikke latt henne være oppi der om hun ikke vil og heller ikke lenge av gangen. Det har fungert fint og hun aktiviserer seg selv oppi der med leker osv.

Jeg tror babyen oppfatter det som en trygg plass og ikke som noe fengsel. Ser at hun går rundt oppi og deretter bumser ned på stumpen for å undersøke alt fra trådene i underlaget til leker.

Så lenge man ikke bruker den hele tiden er det jo ikke noe problem!

Lekegrind oppfatter jeg som to ting - babyen oppfatter det som en trygg plass og vi foreldre er trygg for at babyen ikke skader seg!

Skrevet

Vi har ei lekegrind på loftet, har faktisk tenkt å hente den ned i dag. Syns det er helt dupert med lekegring jeg. Lillegutt her er 4,5 mnd og har egentlig tenkt å tatt ned den grinda for lenge siden.

Det jeg liker best med den er at lillegutt kan få ligge oppi der i kun body. Veldig herlig for han å få sprelle rundt og spise tåfis uten strømpebukse og tykke sokker;) Vi har en eldre, stor kvadratisk lekegrind i tre som er hevet litt over bakken. Det er alltid litt kaldt på gulvet vårt på vinterstid, men oppi lekegrinda slipper knerten gulvtrekken. Så her blir han i ligge oppi der også når jeg er her...mens han er liten. Når han etterhvert krabber og går blir jo grinda mindre brukt, men er veldig kjekt å ha når man må gjøre noe og gjerne vil vite ungen er trygg ett sted.

Brukte grinda på tulla og, hun følte seg aldri innestengt som jeg merka i alle fall. Pakka den opp på loftet da hun ble ett år.

Skrevet

Vi har brukt lekegrind til alle barna. Veldig praktisk å sette ungen oppi der når man må få gjort noe, samt at mine har likt å være oppi der. Masse leker i nærheten. Vi har lekegrind med netting og et håndtak inni på hver side. Har vært gøy å reise seg opp i, holde i håndtakene og stå der og danse :-) Også veldig gøy å trykke ansiktet sitt så langt inn i nettingen som mulig .-) På sommeren har vi tatt med lekegrinda ut, for de små er ikke alltid så glad i plenen. Det stikker litt virker det som. Alle mine barn er født på sommeren.

Minsten nå er 8 mnd. Det hender han ligger på gulvet og sutrer. Da kan jeg legge han opp i lekegrinda og han finner straks noe å leke med. Begynner han å sutre mens han ligger der, så tar jeg han opp.

Hvis ungen ligger i lekegrinda HELE dagen, så kan jeg strekke meg til at det er som et fengsel eller bur. Men beklager, jeg har ingen forståelse for de som mener at enhver bruk av lekegrind er å plage ungen.

Skrevet

Vi kjøpte lekegrinda til eldstemann da han var litt over 4 mnd et sted. Det var for sent for han for da ville han heller være andre steder enn der. Jeg brukte den litt men ikke mye. Med yngstemann brukte jeg den fra dag 1 og han stortrives. Når det blir for mye leven og folk vil han oppi der for der er hans sted og når han er der så får ingen lov å henge over han osv. Han vil ha fred til å være litt alene. Blir litt mye folk iblandt. Ellers har jeg tatt bort alt i huset som er farlig så ungene er helt trygge også utenfor grinda. Teppe på gulvet, kun 1 etasje, barnesikring og lite pynt osv. Helt topp.

Skrevet

For lekegrind. Har latt lillegutt ligge oppi den fra han var et par måneder så han skulle bli vant til den. Nå er han 1 år og synes det er helt fint å være oppi der i kortere perioder når jeg må løpe opp å hente noe, eller ut å skrape bilen, gå på do etc. Den står på kjøkkenet og når jeg lager middag eller ordner på kjøkkenet synes han det er topp å sitte oppi der å følge med.. (når jeg har gått lei av at han drar ut alle skuffer og drar ut alt innholdet.. :-)) Men lar han stort sett få lov til å styre rundt på gulvet mesteparten av dagene. :-) Men utrolig kjekk å ha når man ikke kan passe på hele tiden.

Skrevet

Lekegrind er supert synes jeg. Den er veldig kjekk å bruke når babyen skal sove på dagen, slik at h*n blir vant med lyder og slikt..

Legg litt deilige myke tepper oppi der sånn at det er trygt og godt også en uro og litt andre morsomme leker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...