Gå til innhold

når man skiller lag.........

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan er det når mor og far ikke får det til å fungere lenger og skiller lag? jenta vår er 10 mnd... ja det er helt forferdelig - ingen trenger å si det... har vondt nok av at det faktisk skjer og at jeg ikke fikk det til. føler meg som en skikkelig taper...men greier ikke komme helt inn på det nå. noen som vet hvem som bestemmer hvordan omsorgen fordeler seg, penger osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan ikke jeg nok om - så håper du får bedre svar - men kanskje det kan være en idè å ringe ditt familievernkontor for å få informasjon om dette? Tror i stor grad man oppfordres til å lage private avtaler - så hvis du og pappaen til barnet blir enige om hvordan ting skal være er det bra. Dersom det er litt betent mellom dere og vanskelig å snakke sammen om dette kan det være lurt å møte til meklingssamtaler (på familievernkontoret) med en nøytral tredjepart som hjelper til så alt går greit fra seg.

Trist å høre at det har skåret seg, det viktigste nå er å få til et godt samarbeid til det beste for barnet! Så prøv å ikke si eller gjør noe som kan forkludre samarbeidet framover - han/hun trenger dere begge to!

Skrevet

trist å høre. men regner med dere har gitt det flere enn en sjanse. dersom avgjørelsen er endelig, ta kontakt meden advokat som har peil på skilsmisse o.l Vet ikke om dere er gift, det er jo en mer tungrodd prosess å gå fra hverandre når man er i et ekteskap. Det er jo i hovedsak dere to som må bli enige om barnefordeling o.l men det finnes regelverk å forholde seg til. Lykke til! du kommer deg gjennom det. og veslejenta di og:) er skilsmisse barn selv, og har hatt en super oppvekst.

Skrevet

takk for svar, skal ringe familievern kontoret i morgen å høre med de, er helt forferdelig dette her - føler det er så dårlig gjort mot jenta mi, å at dette gjør meg til en dårlig mamma....men har vel egentlig funnet ut at hun såfall ikke har det godt når forholdet er så ufattelig skralt som det er nå. vi har gitt det utallige sjanser men det bedrer seg ikke så det må nok gå denne veien her. det utrolige er at han kun sier "javel så flytter jeg ut, men tar henne med meg!" jaja, vi kommer nok gjennom det og det blir nok bra for oss alle! takk igjen for svar=)

Skrevet

Det er klart det er utrolig vanskelig å bli enige om hvem av dere to som skal ha den daglige omsorgen. Han er jo like glad i henne som deg, og vil det beste for henne han og.Og om det er utgangspunktet dere begge har, så finner dere en løsning som er til det beste for henne. som en over her nevnte, viktig at dere to bevarer mest mulig fred, for hennes skyld. Lykke til;-)

Skrevet

takk, vi holder som regel fred når hun er våken så hun merker nok lite av det. men vi er jo aldri sammen alle 3 - det vil jeg ikke hun skal tro er normalt heller.. vi skal nok finne en god løsning på det!

Skrevet

Hei :-)

Ville bare gi deg en klem og ønske deg styrke, tålmodighet og mot :-) Er ikke enkelt å ta en sånn avgjørelse, men når du vet det er det beste så hold på det og prøv å ikke la den dårlige samvittigheten spise deg opp.

Det er helt klart anbefalt at barn under 3 år bor hos Mamma og ikke engang overnatter borte... veldig lite sansynlig at han kan ta med seg jenta deres ja! Håper dere kan finne løsninger så det ikke blir umulig for dere å samarbeide... er vel lurt å prate med en tredjepart som frøken freken sier over her, så er det ihvertfall 1 som er litt objektiv oppe i det hele.

Har ikke erfaring fra dette selv, men har sett det på nært hold utenifra da min beste venninne gikk fra sin mann.

klem

Skrevet

Vil gi deg en god klem også - dette må være tøft! Lykke til i tiden framover.

Tenkte at jeg også skulle si ifra at du bør være obs på hvilke detaljer du har gitt med nicket ditt - navnet på datteren din og hvor du bor - og hva du skriver i forumet her. Jeg aner ingenting om hvem du er, men jeg tenker at siden du er midt oppe i et brudd med mennesker som sikkert har meninger om disse uavklarte spørsmålene på begge sider, så kan det tenkes at folk som kjenner dere kan identifisere deg ut fra hva du har skrevet under nicket. Det er ikke sikkert at dette er et problem, men ville bare si ifra for sikkerhets skyld. Hadde en venninne som ble forferdet over å bli konfrontert med ting hun trodde hun hadde skrevet som "anonym" på et forum.

Skrevet

Her skiller vi faktisk også lag.. Men for det gode... Ingen av oss som hadde noe godt av situasjonen... Min er nå 8mnd... Nå har jeg og junior flyttet ut, og det merkes på han.. Er liksom ikke det samme..

På mekling blir man enige om omsorg og samvær og sånt... Vi var relativt enige, jeg har foreldreansvaret alene, så jeg har han til vanlig å... Vi fikk høre at han ikke hadde så godt av å være så lenge borte fra meg, så lenge jeg er hovedpersonen hans... Så her har vi felles samvær... Men nå går jeg og BF fortsatt godt over ens.. Så bf har junior en hel helg, men jeg er til stede... Ikke alle som får det til å funke, men hos noen går det...

Skrevet

Hei Yrild - i innlegget ditt skriver du:

"Det er helt klart anbefalt at barn under 3 år bor hos Mamma og ikke engang overnatter borte... " Hvor har du det fra? Grunnen til at jeg stusser er at jeg har en veldig oppegående og kjekk fetter som kun får ha samvær med sin toåring på dagtid - fordi mor nekter overnatting. Jeg stusser på at en toåring skal ha vondt av å overnatt hos far? I så fall må overnatting hos besteforeldre ol (barnepass) være et stort overgrep?

Jeg har jobbet med ungdommer i mange år, og bla hatt en del familiesamtaler (mor/far/ tenåring) der foreldre ikke bor sammen. Jeg har blitt overrasket over hvor mange fedre og døtre/ sønner som har et litt fjernt forhold til hverandre, og hvor vondt dette er for ungdommene. Jeg hører også fedrene si (ikke alle - selvsat) at de mistet kontakten allerede da barnet var lite. Jeg vil derfor minne om at det beste for barnet ikke bare gjelder her og nå, men også resten av livet. Der det er mulig er det godt for barn å ha to foreldre som de kjenner godt og har tillit til - dette gjelder også om foreldrene ikke lever sammen.

Vet jo at det ikke var dette mamsen spurte om, da, og at jeg driver og sauser i tråden - men hadde bare behov for å si det;)

Skrevet

Hei Frøken Freken :-) Så vidt jeg vet er det barneombudet som anbefaler at barn under 3 år ikke sover borte fra hoveomsorgspersonen. Vil vel tro at dette er kun for å beskytte barnet mot å bli kastet hit og dit mellom Mamma og Pappa... er helt enig med deg at det er viktig å opprettholde/få et godt og nært forhold også til Pappa og hvis foreldre samarbeider bra og Pappa stiller opp så mye at barnet er trygg på ham, vil jeg tro at det er greit om barnet også overnatter "borte" hos Pappa. Som sagt har jeg kun "observerer erfaring", men vet at denne anbefalingen støtter Mammaenes krav i et skilsmisseoppgjør så det er utrolig vanskelig for Pappa å få større del av omsorgen hvis ikke mor legger godviljen til.

Klem

Skrevet

hmmm dette var det eneste jeg fant :

Barneombudet:

De minste.

Barneombudet har tidligere uttalt til Aftenposten at små barn bør få slippe ukependlingen. Ombudet er klar på at barn under ett år bare unntaksvis bør overnatte et annet sted enn sammen med primæromsorgsgiver.

- Så lenge barnet er under tre år, blir det problematisk med delt bosted. Først i treårsalderen har barna utviklet hukommelse og språk, som er de verktøyene som skal til for å takle en slik hverdag. Før den tid er det "ute av syne, ute av sinn". En baby vil ikke konkret huske mamma når hun er hos pappa, og omvendt, sier Hjermann.

Skrevet

Føler med dere, vanskelig situasjon og utrolig trist!! Nå har jeg ikke opplevd dette selv men har en søster som har vært igjennom dette med en da 5 uker gammel baby og ei jente på 3 år. Det viktigste er å få en avtale istand på familievernkontoret, Du må ikke gå med på noe du ikke føler deg komfortabel med for det er veldig vanskelig å gå tilbake på noe selv om du føler at det ikke er den beste løsningen. Minsten til søsteren min var vel 1 år da hun overnattet en hel helg første gang.

Når det gjelder bidrag er det beste å bli enige selv så slipper dere å betale Nav for å regne det ut. Men på Nav sine sider er det en bidragskalkulator som kan hjelpe dere. Du fyller inn inntekt og samvær så får du et forslag...

Lykke til!!

Skrevet

Helt enig med barneombudet at delt bosted ikke er bra, tror generelt at barn har best av å ha en hovedbase, i stedet for 50% her og 50% der. (Men dette er synsing fra min side, har ikke vært i slik situasjon selv, så kan være jeg ville mene noe annet da.). Selv om mannen min er en fantastisk far må jeg også si jeg ville synes det var naturstridig om han skulle ha hovedomsorgen etter et samlivsbrudd mens barna er så små. Men skjønner jo at dette fra mannens ståsted er et horribelt utsagn. Det viktigste er jo også at løsningen er best mulig for barnet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...