Gå til innhold

Hva er trygg fingermat for de små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei tulle på 7 mnd'er, og skulle gjerne gitt henne noe fingermat som hun kan plukke selv, men hva er trygt? Helst noe som ikke griser så forferdelig mye...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa mi er 6 mnd... har fått fingermat i ett par uker da hun er såå nysgjerrig på alt.. hun får paprika, tomat, agurk...har også fått banan og eple.. jeg passer jo uansett på.. Skjærer det opp i lange biter slik at hun kan holde selv..Har også begynt med brødskorper med smør... kan ikke gi biter enda da hun ikke helt skjønner konseptet med dem... vil helst holde i maten mens hun spiser/tygger/sutter på d..

men de kan få vel d meste bare man passer på at de ikke setter d i halsen og ser til at de faktisk tygger litt på d...istefor å bare prøve å svelge store biter... ?

Skrevet

Snupi er bare 4 mnd, så jeg har ikke egen erfaring. Men jeg husker at mine nevøer og nieser har sittet og sutta på kavring og knekkebrød hvertfall. Å, så gøy når de kan begynne med sånt :)

Skrevet

Vi har gitt snuppa vår på 9 mnd fingermat siden julen. Vi begynte med en tykk skive agurk, deretter en sviske, cherrytomat, babykjeks. Snakket litt med helsesøster om dette denne uken også. Du kan gi de "hva som helst", bare det er under oppsyn, og at de sitter ved bordet eller sitter stille. Ikke gi når de krabber rundt, det er da de som oftest setter ting i halsen. Det meste av klumper vil også som regel komme ut igjen, men dette er en treningssak for dem. De skal lære seg å få opp klumpene igjen, og at de ikke skal sette seg i halsen. Så det føles litt ekkelt innimellom når jeg ser ansiktet vrenger seg og hun jobber med å få opp noe, men det går alltid bra.

En ting, vi har erfaring med at eplebiter og druebiter bør skrelles. Det skallet som er på er vanskelig å få ut igjen... :)

Skrevet

Hvis du er ute etter noe som kan trene opp finmotorikken hennes, og som underholder henne ei stund (fint når man skal lage middag eller noe...hehe...) så funker puffet ris/havre veldig fint. Men det er jo ikke et fullstendig måltid, selvfølgelig. Men som snacks/underholdning/motorisk trening funker det fint. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...