Gå til innhold

Hva syns kristne om borgerlig bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og min samboer tror ikke på gud, har meldt oss ut av statkirka og kommer derfor til å gifte oss i borgerlig.

Hans foreldre er veldig bibeltro kristne og veldig skuffet over at deres barn har velgt en annen vei.

Er det en mulighet for at de ser på dette som et annenrangs ekteskap siden vårt ekteskap ikke er velsigna av gud? Er borgerlig ekteskapsinngåelse vanligivs akseptert blant konservative kristne, eller er det kun kirkelig som gjelder?

Vi vil uansett gjøre dette på vår måte, men jeg er litt redd for hvordan reaksjonene blir, vil jo helst at det skal bli en fin dag både for oss og våre nærmeste... Kommer fra en helt annen kultur selv så spør derfor om råd fra dere, kanskje noen som har liknende erfaringer?

Skrevet

Hei!

Gratulerer så mye med forlovelse og forestående giftemål :)

Vi er Jehovas Vitner, og vi har vielsen i våre egne lokaler. Eller Rikets Sal som vi kaller dem.

Men - det er mange som av forskjellige grunner velger å gifte seg hos byfogden isteden.

Det har ingenting å si for oss, man er like gift uansett, og det er det som betyr noe!

Det er ingen som ser ned på deg om du velger byfogden fremfor Rikets Sal, det er alltid en grunn for det.

Jeg syns virkelig at dere skal gjøre akkurat som DERE vil! Det er deres dag :) Jeg har vært i flere borgerlige vielser som du kaller det, og de har vært veldig verdige og fine :) Du kan jo likevel ha kjolen og buketten osv, og ofte leser enten byfogden eller en av gjestene opp et dikt.

Sier det igjen, det er deres dag! Det er dere som skal huske den med glede :) Det skal jo være en av de beste dagene i deres liv :)

• 1 måned senere...
Skrevet

enig med anonym.

det er deres dag. deter bare papiret det står på. det står egentlig ikke noe i bibelen om at man skal ha papir og prest til ekteskap men bryllupsfest.

bibelen forteller ikke hvordan man skal gifte seg. så gjør det du vil. borgelig eller i kirka. fortell det til foreldra dine heh da blir dem spake da. hehe

lykke til på reisen og gratulerer. :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Et giftemål er egnetlig ikke en ekslusiv kristen skikk. Konseptet ekteskap gjerne med en seremoni foran, foregår jo i veldig mange forskjellige kulturer.

Presten har vigselsrett fra gammelt av, tror det er fordi han var en embetsmann eller noe i den dur. Noen av mine kristne venner har faktisk valgt å heller vies borgerlig, nettopp på grunn av dette.

Når det er sagt, så mener jeg oppriktig at det er Gud som har innstiftet ekteskapet, og det innebærer at han ser med glede på alle som gifter seg, kristen eller ei.

Gratulerer og lykke til :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Takk for lykkeønskninger :-)

Det ble likevel ikke så godt mottatt med borgerlig vielse, hans foreldre kommer ikke på vielsen, kun på middagen etterpå. Må innrømme at jeg er både skuffet og oppgitt,seremoneie på tinghuset er skal det tross alt mye til for å bli provosert av, den er fullstendig livssynsnøytral.

Tenk om alle vi som ikke er religiøse skulle nekte å gå i seremonier som ikke lovpriste VÅRT livssyn?

• 3 uker senere...
Skrevet

Hadde foreldrene mine reagert sånn, så hadde jeg gitt beskjed om at de ikke hadde trengt å komme på middagen heller. Makan!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hehe, enig, og heldigvis har mine foreldre såpass folkeskikk at de deltar i bryllupet mitt og gleder seg på mine vegne.

Men HANS foreldre derimot.... Jaja, ikke så mye å gjøre med, deres tap tenker nå jeg, men det er jo klart at med slike signaler så får man ikke særlig lyst til å prioritere samvær med den delen av familien i framtida.

HI

• 1 måned senere...
Skrevet

En kristen (enhver kristen er Bibeltro om han er KRISTEN, ikke "kristelig interessert") anser ekteskapet som noe som er bestemt av Gud. Derfor ønsker en kristen at innstiftelsen av dette skal foregå der "Herrens folk" samles. Nå er det imidlertid så at ekteskapet, sett ut fra et kristent ståsted har to sider, en "borgerlig/samfunnsmessig" side og en "menighetsside". De aller fleste kristne er enige om at den borgerlige siden skjer på den måte som den stedlige lovpraksis foreskriver, så lenge denne ikke er motstridende mot Guds ord (noen en vanlig "sorenskrivervigsel" ikke på noen måte er). Om det er presten (i kraft av sitt statlige embede), sorenskriveren (i kraft av sitt statlige embede), politimesteren (i kraft av sitt statlige embede) eller ambassadøren (i kraft av sitt statlige embede) som utfører denne siden blir derfor helt likegyldig, bortsett fra på et evt blott og og bart FØLELSESPLAN.

I mange kristne sammenhenger utenfor Den norske Kirke utføres denne siden av vielsen av en passende embetsmann som deltar i sermonien i forsamlingens lokale.

Men som du selv er inne på HI, om en vielse utføres BARE utfra den borgerlige siden, mangler den, sett fra et kristent ståsted "den andre siden" som understreker ekteskapet som et Gudgitt ønske og en Gudgitt handling. Slik sett lider den borgerlige (alene) av en "mangel", og blir på sett og vis "et halv vielse". Men det betyr ikke at "den borgerlige siden" av ekteskapet underkjennes. Tror du finner svært, svært få (om noen) innen kristne rekker som har den holdningen når det gjelder en norsk vielse som også kunne vært inngått i kirken.

Og en borgerlig vielse kan, i alle fall i DnK, senere "utvides/forlenges" gjennom en kirkelig velsignelse som "viderefører" vielsen også til "den andre siden", ekteskapet som et Gudgitt ønske og en Gudgitt handling. En slik "todeling" er ganske ny tenkning i Norge, i alle fall innen DnK, men den er helt vanlig i en del av Europa, hvor prestene ikke er "statlige embedsmenn" som hos oss, og hvor "den borgerlige delen" av en vielse derfor ALLTID foregår ved en domsstol/hos en embedsmann.

Skrevet

gift er gift uansett..

tror ikke det å gifte seg i kirken er så mye bedre..joda man har velsignelse men hva hjelper det når kanskje ikke presten er troende??

for den troende skulle ikke dette bety noe siden det ikke står noen plass i bibelen om at en prest har nødt til å velsigne et ekteskap....

eller er det noen som har lest i bibelen som vet hvor det står ?

Skrevet

Det står ikke engang noe sted i bibelen at menn skal være monogame.

Sammfunnet i Israel hadde bare utviklet seg i den retningen etter at bøkene i GT var skrevet. På Jesu tid var det blitt en uskrevet lov (eller kanskje en romersk lov?) at menn måtte klare seg med én kone.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...