*LilleTroll + spira Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 Er det noen her som har kjennskap til han og har benyttet seg av hans metoder? Handlet kanskje ikke spesielt om begavede barn da - dette er noe alle kan få til. Lære baby å lese Synes det høres spennende ut, men vil surfe erfaringer først...
Jordbæret <3 Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Jeg brukte det på min eldste datter, og tenker jeg skal bruke det på min yngste. Jeg kjøpte boken som heter Domanmetoden, og fulgte hans oppskrift for lesetrening. Jeg gjorde det fordi jeg synen måten han tenker på er logisk. Hvorfor lære dem en og en bokstav, for så å lære dem hele ord? Doman lærer dem å scanne hele ord i en sleng, slik vi ser på bilder. Og det er for de fleste en lettere måte å lære å lese på. Vel min erfaring: Hun leste enkeltord da hun var to, og lange setninger og historier da hun var tre, leste avisen da hun var fire. Bøker og diktsamlinger gikk ned på høykant. Hun er i dag nitten år og har ordet i sin makt kan man si. Hun skriver utrolig bra og raskt. Så jeg vil anbefale det. Det gir deg og barnet ditt tid sammen. Men ikke press barnet. La alt være lek og ikke bli skuffet om det tar mer tid enn du trodde. Jeg begynte da hun var halvannet år med lesekort. Men vær forberedt på vanskelige spørsmål. for du klarer ikke kontrollere det de leser og de er ikke modne i hodet til å bearbeide all informasjonen som kommer til dem når de kan lese selv. Min datter kom og spurte "Hva er en voldtektsforbryter mmamma?", da var hun fire år og hadde lest avisa på do....
*LilleTroll + spira Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2009 Takk for svar Synes det virker spennende, og tenkte å lære jenta mi å lese engelsk. Hun er tospråklig, så engelsk tale vil hun få naturlig uansett! Da kal jeg jammen meg bestille boka Har smugtitta i den av ei venninne som lærer sønnen å lese.. liker og er enig i det jeg leser!
camillah 2 små Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Jeg vil også takke for tipset. Jeg har lurt litt på om det fantes en bok om denne metoden på norsk? Det hadde vært gøy å gi tulla sjansen til å lære å lese litt, hvis hun er interessert i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå