blomsterjenta Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 Hei dere! Vi lurer på om vi nå kan ta bilen når vi skal til stockhom til uka. Det er 55 mil, dvs 7 timer effektiv kjøring. Vi har vært der med vesla en gang tidligere, da reiste vi med fly, vi ville ikke kjøre så langt da hun bare var 8 uker. Men nå er hun 3,5 mnd.Og vi kunne hatt god bruk for bilen mens vi er der også. Hun sover godt i bil, men har jo våkenperioder i langt større grad nå, da hun krever selskap og stimulans. Uansett m vi jo stoppe ofte for å ta pauser fra bilstolen, amme, skifte bleie osv. Kan bli slitsomt og langdrygt både for foreldre og baby. Ville dere kjørt bil, el reist m tog/fly? Noen som har kjørt så langt med lite barn?
Itsrejk Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Vi skal ut på en tilsvarende biltur litt før småtten her blir fire måneder. Jeg er spent, men så foreløpig koser småtten seg veldig i bil. Han er jo bare seks uker gammel ennå, men jeg håper det varer! Han vil ha selskap av storebror i baksetet, og hvis han blir lei kan en av oss voksne sitte i midten bak og underholde småtten. Mange pauser blir sikkert nødvendig, og de må vi selvfølgelig legge til småttens våkenperioder. Når han sover kjører vi. Det betyr at vi må ha med mat i bilen, for vi kan ikke være avhengig av å stoppe når vi kommer til en veikro. Vi skal nordover fra Trondheim, og da er det ikke akkurat veikroer rundt hver sving... Matpakke og masse drikke blir med. Noen leker til småtten (kanskje noe nytt?) må vi vel også ta med. Musikk kan kanskje også fenge? Blir absolutt et spennende prosjekt! Hvis småtten slutter å trives i bil før den planlagte turen (konfirmasjon i slekta) kommer vi til å ta tog. Men jeg håper han fortsetter å være glad i bilkjøring, slik som storebror på snart åtte. Han har alltid trivdes i bil, og det er innmari praktisk. Kan også nevne at vi kjørte tur-retur Trondheim-Oslo da storebroren var fire måneder gammel. Da hadde vi bare en pause, da både han og vi spiste middag. Resten av turen sov han seg gjennom. Men en viktig forskjell er at han sov i bagen sin, med sikkerhetsnett. (Det var ikke frarådet den gangen.) Blir jo noe helt annet når de sitter i bilstol. Forøvrig er jo tog en glimrende reisemåte når man har småbarn da. Jeg har i hvert fall kun positive tog-erfaringer fra reiser med baby/småbarn.
amk1 Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 Vi har kjørt 60 mil flere ganger, har gått over all forvantning. Vi har kjørt på ettermiddagen, kjørt noen timer, stoppet og tatt kveldsstell. Junior har da sovet resten av turen, bært han rett i seng når vi kom frem.
Mamman til Alida J. Skrevet 26. februar 2009 #4 Skrevet 26. februar 2009 det funker så bra at! vesla her sov nesten hele turen (50mil). Det har hun gjort alle gangene.
Balder911 Skrevet 26. februar 2009 #5 Skrevet 26. februar 2009 Vi har kjørt STHLM- Østfold hver måned siden mini ble født (6mnd) og det har gått supert. Jeg var også litt nervøs for våkenperioder der rundt 3,5 mnd, men det var ikke noe problem. Iallefall om hun roer seg ned i bilen. Min erfraring er at de sover mer i bilen uansett. Min er ikke spesielt lett å underholde, hun ser på en leke i typ 2 minutter også er den uinteressant.. Men hun titter ut vinduet, hører på radio (og synger med) også slokner hun etter ca. 1,5-2 timer. Kjør tidlig, bruk god tid og ikke stress. Vi har begynt å se på det som en tur, ikke en transportetappe. For da tar det laaang tid..Ta med drikke, noe godt å spise, hør på RIX FM og snakk om voksenting- kos dere! Og du er heldig som ammer! Det gjør det hele mye lettere. Her kjører vi med pumpe og morsmelk på flaske som må varmes og da times med når hun er sulten, hvilket man aldri helt vet osv. Bleie byttes lett i bilen med mini på fanget. Vi stopper 3 ganger, og ikke spesielt lenge av gangen - 45 min maks. Sitter de godt i stolen og ikke klager behøves ikke spesielt lange pauser iflg. lege og fysio (har undersøkt mye etter som vi kjører ofte) Har tatt tog en gang- never again. Merkelig hvor mye greier man alltid skal ha med seg.. Og andre passasjerer som surer om mini blir litt sint osv. Litt avhengig av hvor dere kjører fra, så er Karlstad og Ørebro bra å stoppe i (pase avstand i mellom) om dere kjører E18. Vi bruker å stoppe på Mc Donalds- de har rene toalett og bra stellerom. Og trashmat til Mor og Far:) Siste stopp før STHLM pleier å bli Arboga- bensinstasjon og McDonalds der også. Da har dere ca. 1t. 45 min igjen.
♥ En jente og en gutt ♥ Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 Når jenten vår var 2 1/2 mnd kjørte vi til min familie i Sthlm (70 mil for oss) og det gikk kjempefint=) Sov mye av tiden, stoppet noen ganger og ammet/stellet. En må jo bare ta det som en tur og ikke stresse så går det som regel fint. Skal til Sthlm nå til påske med jenten på 4 år og lillegutt som da er 5 mnd. Lykke til!
♥ En jente og en gutt ♥ Skrevet 26. februar 2009 #7 Skrevet 26. februar 2009 Glemte å si at du må huske å kle av de vinterdress å lue når dere skal kjøre flere timer, blir fort for varmt for de små i bilen...
Sunnybeach4gull :) Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Æ kjørte 50 mil me sønn min da han va 3 mnd ;-) Gikk råbra! Han va våken omtrent hele turn faktisk, satt å lekte å sjorra i bilstol ;-) Tok et par pausa der han fikk strekt ut ryggen, skifta bleia å spise litt selvfølgeli ;-) Nån unga kan jo finne på å skrike hele veien :-/ Så du må nestn se ann din egen unge, å kanskje ikke lurt å kjøre aleina? Kledde av gutten min alle klærne, e jo like varmt i biln som inne, så han hadde bare inneklær på sæ ;-) Go tur!
AO3 Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Vi har kjørt litt over 30 mil (i overkant av 4 timer effektiv kjøring pga dårlige veier, mer om vinteren) mange ganger, første gang da gutten var litt over to uker gammel, og det har gått kjempegreit. Så lenge dere er inneforstått med at det vil ta adskillig lengre tid å kjøre nå enn hvis dere kjører uten baby, vil jeg nok tro at det går veldig greit. Vi pleier å kjøre ca to timer før vi stopper, og tar ordentlige stopper med amming, spising for oss voksne og bleieskift. De fleste barn sover jo kjempegodt i bilsetet. Sist gang vi kjørte var han ca 3,5 mnd gammel, og han sov hele veien... Min unge slokner i alle fall som et lys i bilsetet, selv om han ellers krever mye mer stimulanse og selskap enn før, som du selv skriver. Jeg hadde kjørt hvis jeg hadde god bruk for bilen under oppholdet, og hvis bilen hadde gjort selve oppholdet enklere, så fikk det bare gå med en dag i kjøring hver vei... Dagen er jo ødelagt selv om du tar fly også, egentlig. Det tar jo lang tid med flyplasser, venting, innsjekking, vente på bagasje etc etc.
AO3 Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Tog er veldig greit, så lenge det er barnekupe på toget... Tok toget fire timer hver vei nylig, ene veien var fantastisk, hjem igjen illskrek han over en time i strekk... Da var jeg glad jeg satt i barnekupeen!
Gjest Skrevet 26. februar 2009 #11 Skrevet 26. februar 2009 Vi skal faktisk kjøre 4-5 timer nå til helgen.. Og tror det kommer til å gå kjempebra. Kjøpt sikkerhetsnett til bærebag sånn at snuppa kan ligge å sove i bilen.. Viktig å ta pauser innimellom, men det går nok sikkert bra. De sover mye når de er så små, mange unger liker jo å kjøre bil?
blomsterjenta Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 26. februar 2009 Tusen takk for gode råd! det var oppmuntrende å lese deres erfaringer - så nå er det bare å satse på en hyggelig tur til Søta Bror;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå