Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant dette på flaskeposten.org, "Barn bør ikke få flaske mens de ligger flatt på ryggen - fks i sengen. Det sies at dette øker sjansene for mellomørebetennelser og luftveisinfeksjoner. Når man ammer bytter man automatisk på hvilken side barnet ligger mens det spiser. For å forhindre at musklene i barnets hals og nakke blir kortere på den ene siden, er det lurt å veksle mellom hvilken arm du har barnet på ved måltidene. På denne måten blir også barnet stimulert fra både høyre og venstre side.".

http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=69#vannfraspringen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oh shit - da har sikkert Snuppelure en knallkort muskel og en lang!

Skrevet

Interessant husmus! Meeen, jeg trekker fremdeles den samme konklusjonen; det må da være samme "risiko" ved liggende amming, og det sees jo på som helt greit??

Skrevet

Dessuten drikker hun dobbelt så mye når hun ligger enn sitter, så da tror jeg at jeg uansett "tar sjansen" på evt ørebet., for flisa mi trenger hver en kalori hun kan få!

Skrevet

Jeg mener, og det er mulig jeg tar feil, men de suger på en annen måte under amming og flasking, i forhold til luft som slipper inn. Trur eg...

Og her er a mor keivhendt så det blir kun mating fra en side gitt. Dog, i det siste har det forsåvidt vært rett frem også, siden promp kun vil spise sittende i stol. Eller liggende i senga. hm.

Skrevet

Husk at når man ligger og ammer, så ligger babyen på siden, for å komme inn til puppen. Aner ikke hvordan babyen ligger når man gir flasker, men ser for meg at den da ligger mer på rygg???

Tror jeg fint skulle greid å drikke litt på siden, men vanskeligere når jeg ligger strak ut på ryggen.

Eller?

Skrevet

hei

jeg har ikke flaskebarn, men tenkte jeg skulle komme med et lite innspill ang gi flaske liggende og otitis media (mellomøre betennelse)

Det stemmer at å gi flaske liggende øker sjangsene for O.M da sugingen fører til negativt trykk (vakum) og øker sjangsen for at veske fyller seg i mellomøret.

Men det er slik at OM er mer utbredt blandt barn fra lavere sosio-økonomiske forhold. En teori jeg hørte på en forelesning var også at "fattige" foreldre ofte ikke har samme forståelse for hva som er "correct parenting", altså forståelsen av at babyer ikke skal få flaske liggende alene med flasken støttet av puter e.l. Når dere gir flaske tørker dere jo bort melk som renner ut munnviken og ned kinnene slik at det ikke renner ned mot øret og dere gir jo barnet pauser hvis det gir utrykk for ubehag/behov. Hvis barnet får flaske liggende flatt på ryggen i feks seng/vogn øker sjangsen for at det kan aspirere (puste inn melk) ned i lungene og dermed få luftveisinfeskjoner.

Så det er forskning som viser at flaskebarn har økt risiko for OM/luftveisinfeskjoner, men hvis man ser hvilke grupper dette oftest forekommer i så kan man jo kanskje slå seg til ro med at barnet kanskje ikke er så utsatt allikevel;)

Skrevet

NormaJean, takk, det var nyttig lesing. Jeg har ikke vært helt fortrolig med å gi han flaske liggende, så nå har jeg en bedre grunn for å orke og stå opp i stedet.

Forøvrig ligger han med hodet mer på siden når han først ligger nede, men det er jo bare min egen latskap til grunn, så jeg får heller karre meg ut av sengen.

Skrevet

NormaJean; denne økte risikoen for MO, gjelder det bare hvis de får melk rennende ned i øra?? For det får jo selvsagt aldri mitt lille gull, for her er mor på pletten med tørkepapiret med en gang, hehe! Og dette med melk ned i lungene; snupps har faktisk aldri svelget feil mens hun ligger nede, men gjør det stadig vekk når hun sitter...Så, jeg vet ikke jeg, grunn til bekymring? (tingen er nemlig den at hun ofte kan drikke dobbelt så mye melk liggende som sittende, av en el annen merkelig grunn, så jeg vil helst ikke gi slipp på den liggende flaska;) Hun ligger også med hodet på siden, altså ikke rett opp.

Skrevet

Etter hva jeg vet, så er det ikke noe fare for at de kan få melk i lungene selvom de svelger feil når de sitter oppreist. Det ER mulig, men veldig liten sjanse. Lukkemuskelen lukker seg aldri helt ordentlig så når de ligger så er det lettere at det sniker seg ned i lungene.

Eller noe i den duren.

Skrevet

dette med OM og flaske er mest det at suging på flaske skaper vakum og trykket får veske til å fylle seg i mellom øret. Melk i øret er en annen teori.

Det jeg egentlig prøvde å si er at selv om studier viser økt risiko for OM og luftveisinfeksjoner så er hyppigheten størst hos barn av foreldre som, vel la oss si det litt ærlig, ikke tilbyr de beste levevilkår. (lav sosio-økonomisk bakgrunn)

Er man litt oppegående og passer på at ungen ikke ligger og drukner i melk så tror jeg man ikke løper den største risikoen. Får ungen din melk i halsen så løfter du opp og dunker den i ryggen ikke sant? Men det finnes desverre barn som får flasken servert uten tilsyn, liggendes alene på ryggen med flasken i munnen, støttet opp av puter osv. Og det er disse ungene som er mest utsatt for plager......

Så min mening er at ungene til vanlige oppegående norske flaskemammaer ikke akkurat er i noen akutt "fare" for noe som helst. Og dere virker iallefall oppegående etter min mening;)

Skrevet

hehehe da reklamerer jeg litt for Dr.brown flaskene igjen:) Er luftette,og minsker risikoen for mellomørebetennelse og kolikk!:))

Skrevet

hehe, henger meg på dr. Brown anbefalingen. Dyre, men bra. På jobben min blir den anbefalt til foreldrene.

Skrevet

Hæ??? Kan man ikke flaske når dm ligge i flatt i senga?? Men kordan i farsken gjør dokker d på natta når babyan e blidd 3-4 mnd å nekte å ligge på armen mere?? Uakuelt å sitte i vippestoln på natta altså :-P

Vi har nu gjort d i snart 1 1/2 mnd å han elske d :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...