Gå til innhold

Hvor lenge skal latensfasen vare ?? *SLITEN*

Anbefalte innlegg

Skrevet

På søndagskvelden begynte jeg å få vonde tak i magen og rygg, holdt på hele natten og fortsatte utover mandagskvelden..Ringte til jordmor å fikk komme på sjekk, hadde da 1 cm åpning. Fikk beskjed om at fortsatte det her utover natta var jeg igang. På natta roa det seg ned litt, før det sa pang 04.30, lå da med vonde regelmessige tak til kl.12.00 ca.

Ringte da på nytt til jordmor (tirsdag). Fikk beskjed om at det var bare å hive oss i bilen, nå var det fødsel på gang..Hun skulle ringe å skrive meg inn. Kom inn på fødeavdeling, ble lagt til registrering og der stoppet det opp, ble kun registrert en 3-4 rier på 30min. Ble sjekket og fortsatt 1 cm åpning. Fikk vite at jeg var i latensfasen, og nå stoppet ikke det opp før ungen var ute.

Takene begynte å ta seg opp igjen i gårkveld, ringte til jordmor, fikk beskjed om å ta pinex å legge meg til å sove. Tok pinex å det roa seg ned, fikk sove en del inatt. Våknet opp og har hatt kynnere i hele dag, i 4-5 tiden begynte det å ta seg opp. Fortsatt ikke så veldig vondt, men mere ubehagelig.

Lurer på lenge den fasen her varer jeg ? Er helt utslitt...

Kan også nevne at for 2 1/2 uke siden ca, var livmorhalsen 4cm lang, lukket og jeg var så umoden jeg kan får det til..Nå er jeg så moden jeg kan få det til å har 1 cm åpning...

Skrevet

Dette hørtes slitsomt ut. Jeg har aldri hatt det sånn, så jeg vet ikke når fødselen kommer over i aktiv fase. Det strippet deg ikke for å få litt fortgang i sakene? Du blir jo knekt før du kommer til selve fødselen!! Jeg har hatt lange fødsler med i gangsetting to ganger, vært utrolig sliten og har blitt tilbudt epidural.

Skal du til sjekk igjen i morgen?? Hvor har du fødeplass?

Skrevet

Nei, sjekket kun åpning ! Tror det kansje har litt med at jeg er bare 35+4..Men fikk beskjed om å lete etter kjerringråd på nettet for å få fortgang i sakene.

Tenkte jeg skulle ringe jordmoren her i komunen å høre om hun kan sjekke åpning. Skal til legen på fredag, men hun er litt ukompetent når det gjelder graviditet/fødsel.

Har fødeplass på Åse/Ålesund sykehus.

Skrevet

Ikke for å skremme deg, men jeg gikk sånn ei uke med førstemann. Hadde lange perioder med regelmessige rier (stort sett på natta), samt uregelmessige tak og smårier mer eller midre hele tida. Ei uke etter at dette startet, gikk jeg så i aktiv fødsel - og da tok det 22 timer til før tassen var ute.

Håper du slipper å gå så lenge - det er forferdelig slitsomt.

Jeg vil også anbefale deg, som en over her sier, at du går til jordmor og får sjekket åpning. Kanskje hun røsker litt i deg også for å få fortgang på ting, men jeg vet ikke om de gjør det når du bare er i uke 36. Lykke til, uansett!

Skrevet

En uke skal jeg greie :) Så lenge jeg får litt søvn innimellom så går det fint. Men det er slitsomt ja.

Er slik jeg har det nå, perioder med regelmessige tak, så uregelmessig, så regelmessig igjen...Unner ingen det !

Hvordan var du under fødsel da ? Jeg er så redd for å være helt utslitt til fødsel at det hele ender med keisersnitt.

Skal ringe til jordmor i morgen å høre om hun kan sjekke åpning evt strippe meg litt for å få fortgang i sakene. Skal til vanlig kontroll på fredag, men det er med lege, og hun har egentlig veldig lite peiling på det med graviditet og fødsel.

Tusen takk :)

Skrevet

Jeg gikk sånn som du beskriver i et par dager før det satt i gang sist. Jordmora mi sa at jeg skulle ta klyster hjemme og bruke rikshospitalets fødeoppskift etterpå. Det gjorde jeg/vi, og vips så gikk vannet. Litt under 4 timer senere var han ute. Lykke til:)

Skrevet

Ikke meningen å være en gledesdreper, men slik gikk jeg i over 2 uker...

Det resulterte i 3cm åpning... Fikk drypp tilslutt og da gikk alt som en lek.

Skrevet

Du er ikke gledesdreper...:) Det gjør meg bare mer bevist på at det kan faktisk ta tid ! :)

Bare jeg slipper å gå slik til termin..

Skrevet

Hmm, jeg lurer sånn halveis på om jeg veit hvem du er... Men det kan være tilfeldig ;)

Jeg bor 15min utenfor Ålesund og er 34+0 i dag....

Skrevet

hmmsy...*TenkeTenke* Tror ikke jeg vet om noen som heter Helene jeg...:P Men kan jo være du hvet hvem jeg er da...Bor jo ikke langt ifra Ålesund jeg da :)

Skrevet

Heihei :-)

Jeg har nok hatt det akkurat som deg.. Jeg våknet 03.30 sist onsdag med rier.. De kom ofte og gjorde helt syykt vondt. Det var dette "belte" rundt magen som gjorde vondt + magen da som strammet seg noe helt hemskt!!

i 07.30 tiden reiste vi inn til sykehuset og jeg hadde knappe 1cm åpning og livmorhalsen var 2cm .. Jeg lå med reg. på i flere timer og riene var oppi 80-90 (etteleraent) i styrke, og jeg hadde 3-5 rier på 10min..og de var stigende i smerte og alt var slik som en fødsel foregår men hos meg var det ingen fremgang... Vi var på sykehuset til 5 om kvelden og da dabbet riene av.

De sa jeg var i latensfasen..men nå har jeg gått 1uke uten at jeg har kjent noe (uten om kraftige kynnere).. Men igår begynte det litt igjen, med samme smertene og slikt bare ikke like kraftig og de varer ikke så lenge. Men...da kan nok denne latensfasen vare ganske lenge da..eller avta.

Har termin idag så håper jo at vondtene bare øker på slik at vi kan få se lille jenta vår :-)

Lykke til så masse! Håper ikke du trenger å gå rundt slik lenge ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...