Gå til innhold

"bringebærføflekk"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen med babyer som har/har hatt sånn bringebærrød føflekk som vokser for så å forsvinne? Sånn en med fancy latinsk navn og gode greier;)

Hvor sitter/satt de, hvor store er/ble de og når begynte de å krympe og når forsvant de helt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, tror det kalles jordbærflekk.

Det er en type fødselsmerke som barna kan få i løpet av det første leveåret.

Siden kroppen min er litt rar, så fikk jeg en slik på halsen mens jeg gikk gravid. Den begynte i 4 mnd som en liten rød flekk og vokste fort til å bli en cm i diameter.

Etter jeg hadde født, krympet den sakte men sikkert. Den er fremdeles der da, ser ut som den har stoppet opp litt. Den er ca 3-4 mm i diameter og stikker ut ca like mye.

De kan ta opptil 10 år før de forsvinner helt. Noen må heller opereres vekk siden de ikke forsvinner. Jeg skal fjerne min, men har bare ikke mannet meg opp til det ennå. Syns det virker ekkelt, hehe..

Skrevet

bringebær, jordbær.. røde, ruglete bær begge deler;)

Visste ikke at voksne kan få det!

Datteren min har en som begynner å bli ganske stor nå etter 4,5 måneder, men den plager hverken meg eller henne. Er bare lei av andre folks kommentarer om den!

Skrevet

jeg hadde når jeg var liten, på kinnet, den forsvant vel da jeg var 4-5 år. kan ikke huske noen kommenterte (var jo så liten)

nå er det litt tynn hud og ruglete der men aldri noen som har påpekt det. (syns den har blitt litt skrukkete siste åra, men det har vel med alderen å gjøre;)

Skrevet

Jeg vet ikke om det er det samme, men jenta mi har en slik flekk som er bringebærrød på ene hofta. Den kom i løpet av de første ukene, men har ikke vokst noe etter det... Da vi var på seks ukers kontroll sa legen at den kom til å være der resten av livet, men gikk an å fjerne den...

Den er som sagt på hofta, og er ganske liten - og er formet som et hjerte - synes det bare er søtt jeg da;) Men hun kan jo fjerne den om hun vil da hun blir stor...

Skrevet

Nei voksne skal egentlig ikke få det med tanke på at det er et fødselsmerke.. Sikkert pga hormonene i kroppen min som gjorde det, vet ikke jeg..

Skjønner at det er frustrerende at folk kommenterer den, det er jo ikke noe kjekt. Men vanligvis slutter de iallefall å vokse etter 6 mnd, så den trenger ikke å bli kjempe mye større da.

Er den på en synlig plass da? For du kan jo skjule den under klær om den ikke er i fjeset/halsen.. Jeg bare ignorerte folk som kommenterte den, begynte å snakke om noe helt annet i stedet:)

Skrevet

Den er ganske synlig nå, sitter på siden på hodet. Regner med at den ihvertfall ikke vokser mer nå, og så får hun jo mer og mer hår fremover, så om den ikke krymper med det frste så blir den dekket ihvertfall!

Legen på helsestasj vra litt frekk sist, mente vi skulle dekke til med lue "for da er hun jo en søt baby". Som om hun ikke er søt fordi hun har en flekk på hodet! Ellers er det klart folk gjerne må spørre hva det er og få forklart at den ikke er farlig og sannsynligvis forsvinner av seg selv.

Skrevet

Hei . Jeg hadde et sånt fødselsmerke når jeg var liten. Det satt mitt på brystet og var vel ca 10 cm i diameter , stort og synlig. - Men det bleknet og forsvant helt før jeg begynte på skolen :-) Dvs all farge er borte , nå hender det noen spør om jeg har brent meg der , for huden er litt som et brannsår arr. Har aldri plaget meg ihvertfall.

Skrevet

Fødselsmerke (hemangiom)

Et hemangiom er en godartet svulst bestående av blodårer i huden. De er vanlige, forekomsten oppgis opp til 10%. Hemangiomene oppstår vanligvis kort tid etter fødselen, men kan være tilstede ved fødselen. De vil vokse over noen måneder, vanligvis i overkant av et halvt år. Da stanser veksten, og etter varierende tid, vil hemangiomet trekke seg sammen og forsvinne etter noen tid.

Hemangiomene kan blø, men dette er vanligvis ikke farlig og kan stoppes med trykkbandasje. Eventuelle mindre blodkar i huden som står igjen når hemangiomet er borte, kan behandles med laser. De overfladiske hemangiomene kalles jordbærhemangiomer, fordi overflaten ligner overflaten på et jordbær. Enkelte hemangiomer har karnøstene lokalisert dypere i huden, og disse kalles derfor kavernøse hemangiomer. Hemangiomene er godartede forandringer som forsvinner av seg selv etter få år. Det er derfor vanligvis ikke nødvendig å behandle dem. Hemangiomer lokalisert til områder av huden rundt øyne, munn og nese, samt hemangiomer i underlivet bør vurderes med tanke på behandling.

Les også:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=15591

Skrevet

Hun er da søt selvom hun har en rød flekk på hodet. Herlighet for en lege! Jaja, noen folk er ikke riktig vel bevart..

Jeg husker fra jeg var rundt 10 år at naboens baby hadde et kjempe stort blodig jordbær akkurat på tinningen. Ca 6 cm i diameter og stakk ut ca 3 cm. Jeg syns nå han var alldeles super søt, og at han bare var ekstra søt som hadde noe jeg aldri hadde sett før:)

Tulla mi har et lite rødt fødselsmerke rett over leppen, ser ut som en del av leppen på en måte, eller at hun har klort seg.. Familien min sier, du får håpe det forsvinner! Det gjør jeg alldeles ikke for jeg syns hun er nyyyydelig slik hun er:)

Skrevet

Mini her har på pungen han, har ikke tenkt annet enn at jeg regner med det går bort om noen år:)

Skrevet

Jenta mi er født med et søtt lite jordbær (som jeg kaller det!) på stompen :) Er bare søtt, og siden det ikke sitter på en sjenerende plass tar jeg det med knusende ro om det går bort eller ei. Har bekjente som har skåret bodt en relativt stor flekk i panna til sønnen sin. Han er kjempe fin nå, knapt synlig arr.. Må legge til han var fin før det ble skåret bort og da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...