Gå til innhold

KS eller igangsetting

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått dato på ks 12 dager før termin men de ønsker også å ha et alternativ på igangsetting ca 14 dager før termin.

Jeg får dette pga jeg ble seksuelt misbrukt som liten og har noen vansker med dette.

Det som jeg er mest redd for er å kunne slite med sårhet osv i underlivet etter en vaginalfødsel som gjør at jeg kan reagere veldig negativ med dette . Dette gjør at jeg skyver samboeren min bort fra meg og skyr all kontakt for nærhet.

De foreslår at jeg kan eventuelt ta vaginalfødsel og ha en ekstra kontroll på meg. Passe på at babyen ikke er mer en 3 kg osv. Jeg kan selv da bestemme om jeg ønsker å gå over til KS.

Er det noen her som har erfaring med dette på hvordan fødselen kan forløpe når de er igangsatt..?

Er det mindre komplikasjoner statistisk sett ved små babyer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139709158-ks-eller-igangsetting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Situasjonen din med tidligere seksuelt misbruk er jo veldig spesiell. Jeg skal ikke råde deg til hverken det ene eller det andre, jeg håper du har fått og får hjelp av fagfolk (jordmor/lege/gyn) som har spesiell kompetanse til å hjelpe nettopp kvinner som har opplevd seksuelt misbruk.

Selv har jeg kun (dårlig) erfaring med en igangsatt fødsel som endte i ks. Igangsatte fødsler kan bli vanskeligere og vondere pga at det ikke er dine egne rier, og det er høyere sjanse for komplikasjoner (at fødselen ender i ks/vakum/tang) - statistisk sett. Men du kan jo også ende opp med å være en av dem som er strålende fornøyd med sin ukompliserte igangsatte fødsel i etterkant.

*klem* til deg! Håper du finner ut av den riktige løsningen for nettopp deg, som du føler deg trygg på.

• 2 måneder senere...

hei!

jeg har ikke så mye svar på det du spørr om, men jeg er mye i samme situasjon nå, som du har vært i (du har sikkert født nå?) og er skikkelig i villrede...

har også fått innvilget planlagt ks på de samme kriterier, eller tilbud om igangsetting. men det som er mitt dilemma er at bare noe få personer vet hva jeg var utsatt for av min lærer i min barndom, ikke en gang foreldre og familie. Kun terapeut, ektemann og et par venninner som vet. og nå sykehuset da.

alle vil jo grave og spørr om hvorfor jeg tar ks, og jeg makter IKKE påkjenningen å begynne å fortelle om den driten... det skal være sikkert. orker ikke at alle skal vite det. har du noen råd??

hei,

jag kan absolut inte sätta mig in hur du har det.

men jag har blivit igångsatt som va en bra upplevelse för mig men det slutade med att de tog ut babyn med tang.

gör det som känns bäst för dig. stå på om du vill ha ks och du tror det kommer vara bäst efter födslen.

som jag förstår dig så är det kanske mera känslan efter födslen som blir jobbig.

lycka till :)

hei

jeg vil bare fortelle om min igangsatte fødsel.Jeg ble inusert, som det heter,tre uker før termin.pga svangerskaps forgiftning. Jeg sitter igjen med en veldig positiv følelse av dagen. jeg grudde meg veldig på forhånd!!! Hadde hørt så mye stygge historier på forhånd,Jeg fikk en modningspille på morgenen. Jeg og min samboer ruslet ute i byen i tre timer før vi dro tilbake til sykehuset.Når jeg kom tilbake så hadde prøvene mine forværret seg veldig, så da skulle jeg egentlig til keisersnitt. Det ville jeg IKKE. de skulle sjekke om jeg hadde fått noe åpning. Jeg hadde 5 cm åpning uten å ha merket noe annet en noen små knip. De tok vannet mitt og fødselen startet med en gang. siden jeg ikke trengte noe drypp, hadde jeg mine egne rier, og de var helt normale. Jeg fødte en flott sønn på 4,5kg på under to timer. Det var noen heftige to timer, men det gikk så fint!!! Jeg kan på ingen måte vite hva du har gjennomgått, men teoretisk sett så er det aller minst komplikasjoner både for mor og barn, ved å føde på normalt vis.

Jeg ønsker deg all lykke til.

Det går nok bra uansett hva du velger.

Jeg hadde fødselsangst før min første fødsel og hadde igangsatt fødsel noen få dager før termin. Jeg hadde ikke noen god opplevelse, Riene kom veldig brått og var veldig kraftige og uten pause fra første rie. Kroppen min rakk ikke bli vandt med smerten i det hele tatt. Jeg lå i 13 timer med lange vonde rier uten fremgang i fødselen. Med meg endte det med keisersnitt og jeg var fullstendig utslitt og syntes det hele var en forferdelig opplevelse, så jeg skal aldri mere ha igangsettelse det er helt sikkert. Jeg var forresten moden, slimproppen hadde gått ei uke før, og jeg hadde 1 cm åpning. Så dette skulle i teorien vært et godt utgangspunkt for en igangnsatt fødsel. De fleste jeg kjenner som har hatt igangsatt har hatt hardere rier og mere smerter enn når de har fødet naturlig. Men har og selvsagt hørt om de som har flotte opplevelser. Hvis jeg husker riktig så er det 30%sjans for hasteks ved igangsetting og det er og mye høyere risiko for bruk av vakuum og tang. Hvis du ikke er helt sikker på om du ønsker ks, er jo et annet alternativ å avtale ks på f eks termindato, og hvis du føder før det så kan du jo prøve men at de tar ks om du ikke takler det?

Denne gangen kan jeg få ks om jeg vil, men har ikke bestemt meg enda. Men det blir uansett aldri mere igangsetting.

Ikke meningen å skremme eller noe sånt, men tenkte bare jeg skulle dere erfaringen min.

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...