Gjest Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Tenker på å slutte å amme. Hvordan gjør jeg dette??
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Man bør trappe ned ett og ett måltid over lang tid.
Lillepusen-78 Skrevet 26. februar 2009 #4 Skrevet 26. februar 2009 Det finnes tabletter som stopper melkeproduksjonen. De heter Dostinex. Vet ikke noe om dem, bortsett fra at man umiddelbart må slutte å amme etter å ha startet på en slik "kur".... Hvordan går det med deg og tette melkegang-problemene?
Makko med to små gutter Skrevet 27. februar 2009 #5 Skrevet 27. februar 2009 Hvorfor vil du slutte å amme? -Ser over at du har tette melkeganger... -Jeg skal inn på ammepolioklinikken i dag. Har sikkert tette melkeganger pga samme grunn som deg, -mye melk. -Selvom mini er 6mnd ønsker jeg ennå ikke å slutte å amme. Men siste uka har vært SLITSOM med pumping annenhver time, og en gang pr natt. Dvs i natt våknet jeg ikke før mini "sa god morgen" kvart på åtte. -ingen anelse om at klokka hadde ringt :-P Så håper de på ammePk har en "mirakelkur" ;-) - Ikke ment som en krittikk om du har bestemt deg for å slutte å amme altså! Jeg velger å prøve å fortsette fordi jeg har en søster som er hyperallergisk å håper jo at mini skal få slippe det!
Gjest Skrevet 27. februar 2009 #6 Skrevet 27. februar 2009 Mye melk ja. Og sliten av å ha mye melkespreng. Har en liten babygutt på 3 1/2 mnd som jeg har måtte amme liggende fra han var nyfødt, så han skulle klare å ta unna melka. Nå er han blitt såpass stor at han finfint klarer å ta unna melka heldigvis (når jeg ligger), men nekter imidlertid å die når jeg sitter. Hiver seg av når refleksen setter inn. Avgrenser sosialt liv.. Tette melkeganger som kommer og går. Mye vondt i brystene. Mini klarer aldri å tømme et bryst, bruker flere måltid på det. Som resulterer i at andre brystet blir overfylt. Får veldig vondt i brystene når de sjelden blir tømt. Og slitsomt å måtte pumpe, spesielt om natta. Men har nok ikke samvittighet til å slutte å amme, siden det er så utrolig bra for lillegutt:) Føler at det er veldig egoistisk.. Likevel leker jeg med tanken de dagene det er tyngst.. Makko og lillegutt: Si fra hvordan det går da, om det finnes en mirakelkur..!!
Lillepusen-78 Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 Huff, skjønner at du ikke har det lett! Får bare krysse fingrene for at det med produksjon og etterspørsel tilpasser seg etterhvert. Jeg føler at det har gjort det i mitt tilfalle iallefall, selv om jeg aldri har hatt så mye problemer som deg. Har imidlertid alltid hatt rikelig med melk, og for 1-2 mnd siden var ikke puppene "normale" før et godt stykke utpå dagen. Dette fordi det begynte å gå opptil 10 timer mellom måltider på natt, og det var overfylt av den grunn. Nå har det tilpasset seg, og han tømmer iallefall det ene når vi står opp. Masse lykke til :-)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 27. februar 2009 #8 Skrevet 27. februar 2009 Legemidlet Dostinex er et prolaktinhemmende middel som kan brukes til å forhindre at melkeproduksjonen kommer i gang etter fødsel eller abort. "Problemet" er at etter hvert har hormonproduksjonen lite å si for melkeproduksjonen, det er rett og slett hvor mye melk barnet suger som er avgjørende for melkeproduksjonen. Derfor vil hemming av prolaktinproduksjonen ha lite innvirkning på melkeproduksjonen. Bare tenk på om barnet av en eller annen grunn suger bare på ett bryst. Prolaktin (og andre hormoner) utskilles i hele kroppen, og begge brystene er like "utsatt" for hormonet. Men det brystet som ikke ammes på avslutter etter hvert produksjonen, mens det ammende brystet produserer den melken barnet trenger. Derfor er beste mulighet gradvis nedtrapping (for å hindre brystbetennelser). Man kan også stoppe brått, og bare melke ut litt innimellom for å unngå den værste sprengen og ubehaget. Pass godt på at det ikke blir brystbetennelse! Å bruke en stram BH eller binde noe stramt rundt brystene oppfattes av kroppen som om brystene er fulle, og det kan bremse produksjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå