Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Har nå hatt et smertehelvete i snart to døgn. Begynte natt til tirsdag, våknet av veldig sterke smerter i mellomgulvet (rett under ribbena) og i ryggen i samme høyde. Kjentes ut som jeg hadde en lastebil på hver side av kroppen som presset mot rygg og mellomgulv av all sin kraft. Smertene gjorde at jeg ikke kunne ligge eller sitte stille, men uansett hva jeg gjør hjelper det ikke - med unntak av en varm dusj som lindret noe. Paracet har ingen hensikt, hjelper ikke det grann. Uansett, disse smertene vedvarte fra natt til tirsdag og utover dagen, før intensiteten minket nok til at jeg klarte å sove i tre timer. Deretter våknet jeg, og smertene begynte å tilta igjen. Dette holdt seg gående frem til i morges, jeg kunne ikke sove i natt, og har hatt det helt jævlig. Jeg fikk ikke time hos fastlegen min, var helt fullt. Så ikke frem til å sitte på legevakt heller. Så da smerteintensiteten gikk litt ned i ni-tiden i morges valgte jeg heller å sove, i håp om at jeg nå ville være ferdig med dette. Sov i fire deilige timer, men da jeg våknet kjente jeg at vi var i gang igjen. Ikke på langt nær så intenst som det var, men kjenner det bygger seg opp. Har ikke feber, og tror ikke jeg er gul i øyne/hud. Men kan gallesteinsanfall vare så lenge? Har lest at det varer fra en halv til tjuefire timer, etter det skal det være fare for betennelse og slikt. Men jeg har som sagt ikke tegn på betennelse, bare sterke smerter. Kjennes ut som rier, bare at de sitter helt oppe ved ribbena/øvre rygg i stedet for lenger nede, der riene sitter. I kveld skal jeg på nattevakt, har ikke smertestillende som hjelper(kunne uansett ikke tatt slikt siden jeg blir ruset av det, det går ikke på jobb), har ikke sjanse til å rekke legevakt før jobb siden ventetiden der alltid er lang. Og dette er mine to siste vakter på denne arbeidsplassen, så jeg vil ikke la være å komme. Kan jeg snart regne med å være ferdig med disse smertene, tror dere? Livredd for å ende opp med å krype på alle fire på jobb. Det går jo bare ikke. Kan dette være flere smerteanfall som kommer "i serie", det har jo vært perioder med lavere smerter innimellom disse to døgnene - så kan vel ikke være ett sammenhengende anfall heller? Sukk, ble langt. Håper noen har erfaringer!
priscilla¤jente06+feb.baby11¤ Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Jeg slet en del med gallesteinanfall før jeg ble gravid 1 gang etter det ble det borte. Skulle inn å fjerne galleblæra men dette gikk ikke da jeg ble gravid like før. Husker det var helt jævlig og ja det varte lenge. I en periode hadde jeg det 5 ganger på en uke og ja det føles som om det er en lastebil som har kjørt over en. Jeg fikk Voltaren rektalt. Det hjalp...en liten stund. Jeg gikk også til homeopat noe som reduserte annfallene. Jeg måtte skrive en dagbok for å ha oversikt over hva jeg puttet i meg. Huff ja... håper det virkelig er over for godt....Hvis jeg hadde vært deg ville jeg dratt til legevakta uansett... ikke utsett deg selv for dette, kan bare bli vondt værre.. Føler virkelig med deg. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 Tusen takk for svar! ser du skriver at du hadde det over fem ganger på en uke, er det slik at man gjerne får en pause på noen timer, før det hele setter i gang igjen? Føler liksom ikke at dette er prekært nok nå til at jeg kan gå på legevakt....de blir jo alltid like sinte når man kommer dit fremfor å vente til fastlegen har tid til en. Jeg er ikke like smertepåvirket nå som jeg var, da hadde jeg nok ikke klart å skrive her. Så legen vil ikke se at jeg kaldsvetter og har sterke smerter. Nå er det vondt, men ikke ekstremt.....jeg tror jeg venter til i morgen tidlig, ringer og krever akutt-time hos legen, slik at han kan sende meg videre til ultralyd så vi finner ut hva dette er for noe. Godt at du er kvitt dine problemer nå!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 Jeg har hatt gallestein og det ble tatt veldig alvorlig av legevakt og sykehus. Galleblæra er nå fjernet og de har satt inn en bitteliten plastdings som utvider gallegangen litt, slik at det skal være mulig for evt nye steiner å passere. I prinsippet produserer man jo aldri mer stein når blæra er borte, men det kan visst sitte fast stein i gallegangen en stund etter et evt inngrep. Ikke godt for deg å ha det sånn! Håper du får hjelp. Jeg er foresten like god som før etter inngrepet, merker ingen ting. Kan spise og drikke alt og går på do som normalt....
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Tusen takk til deg også for svar! Hvordan utartet anfallene dine seg? Hvor lenge varte de, og hvor lang tid gikk det mellom anfallene? Det jeg tenker litt på er at mange beskriver anfall som verre enn fødsel. Mine er ikke i nærheten av smertene jeg hadde på slutten av fødsel, men mer som smertene når man er halvveis i åpningsforløpet - 5, 6 cm eller noe. Så jeg har gjerne ikke så ille smerter som mange andre, selv om det er sinnsykt vondt for meg også. Jeg har høy smerteterskel, og slik det er nå føler jeg ikke at jeg kan gå på legevakten, føler det blir litt "hypokonder". Men om det tar seg opp og blir like jævlig som det var på det verste må jeg jo komme meg til lege for å få smertelindring og sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå