Gå til innhold

Ketoner i urinen - men ikke diabetes. Noen med erfaring?

Emblaa

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt sterk svangerskapskvalme siden starten av svangerskapet, men har ikke kasta mye opp. Har klart å spise normalt, men har vært mye tørst. Er nå i uke 23 og er fortsatt kvalm fra i firetida om morgenen (jeg våkner av det og må stå opp for å spise) til lunsjtider. Synes ikke det at jeg spiser noe påvirker kvalmen i så veldig stor grad. Var for øvrig over hodet ikke kvalm i mitt første svangerskap. Var med på et forskningsprosjekt da, og hadde sukkerbelastning, som for øvrig var helt normal. Det er ikke målt sukker i urinen min verken i dette svangerskapet eller det forrige, og ikke før jeg blei gravid heller. Jeg er overvektig, og har risikosvangerskap pga svært høyt blodtrykk i siste svangerskap (blei medisinert):

Har også vært plaga med at jeg er svimmel, særlig om morgenen, men blodtrykket mitt har vært fint til nå. I går blei blodtrykket målt til 120/68, og jeg har aldri hatt så lavt blodtrykk før!

I går blei det målt ketoner i urinen min for tredje gang dette svangerskapet, og jordmor sa jeg måtte spise og drikke mer i løpet av døgnet. Synes dette er rart, for jeg spiser jo ikke lite, og har lagt på meg helt normalt til nå (seks kg). Vil jo helst ikke legge på meg mer enn ungen krever!

Synes det er rart at de ikke gjør noen videre undersøkelser for å finne ut hva ketonene skyldes, men det er kanskje ikke nødvendig? Noen andre som har hatt ketoner i urinen uten å ha diabetes? Hvilke råd/oppfølging har dere fått?

Fortsetter under...

Det er helt normalt å ha ketoner i urinen hvis det er en stund siden man har spist. Det får også helt sunne og friske ikke-gravide. Man legger vanligvis ingen vekt på dette hvis det ikke er mistanke om diabetisk ketoacidose eller dersom man har hyperemesis med mye utslag på ketoner. Uansett ingenting å utrede.

Tusen takk for svar! Da blei jeg litt roligere. Jeg har hatt +2 i ketoner to ganger og +3 en gang. Er mye plaga med kvalme (nesten døgnet rundt til tider), men spiser bra, så synes bare det er rart at jeg får dette. Har lagt på meg seks kg til nå i uke 23, så er livredd for å legge på meg for mye siden jeg er overvektig. Har nemlig fått beskjed om å spise MER av jordmor pga disse ketonene, og da særlig karbohydrater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...