Gå til innhold

Dere med babyer på 4 mnd +/-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når legges de for kvelden, når våkner de om morgenen og hvor mye sover de på dagen?

Jeg har inntrykk av at mange legger babyene sine ganske sent når de er så små, og at de da også sover litt lengere om morgenen. Her har det gått veldig raskt fra vi la ham kl 23, og til nå, hvor vi må legge han kl 19! Skulle gjerne drøyd det litt om kveldene kjenner jeg, men etter kl 17 er det umulig å gå han til å sove en liten dupp i stua og han er supertrøtt - så derfor må vi legge han så tidlig - noe som resulterer i morgen kl 06:00. Gjesp!

Og dagduppene da; før sov han ca 1,5 time, var våken en time, sov 1,5 time and so on ... Men nå er det slutt på det også gitt! Nå sover han _:aldri_ mer enn 30 minutter om dagen, og vil aller helst være våken i 3 timer før han skal sove litt.

Koselig med våken baby altså, men kjenner jeg savner å ha bittelitt fritid til å kunne gjøre litt husarbeid osv :\

Håper han klarer å sove litt lengere perioder etter hvert. Tror dere dette kommer av seg selv, eller bør jeg gjøre noe for å innføre litt mer faste soverutiner på dagtid? Isåfall hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kunne jeg har skrevet selv...

Bare at vi ofte må legge henne mellom 17.30 -18.30...så det blir tidligere morgener her også ja!!!!...

Hun klarer heller ikke sove godt på dagtid,max 30 min etter kanskje 45 min med sutring,grining osv.....huset e bomba og mamma trøtt og lei rotet.

vil gjerne ha rutiner her,men det er vanskelig..eneste at jeg prøver å gå tur i tolv tia..da sover hun av og til litt lengre..

Skrevet

Snuppelure er 4,5 mnd. Vi starter legging ca. kl.19, bader og mater og legger henne i sengen ca 19:30. Som regel sover hun etter 5-10 min. Spiser 3 ganger om "natten" dvs. en gang når vi legger oss i 23-tiden, en gang i 3-4-5-tden og en gang i 6-7-8-tiden, akuratt når kommer litt an på hvor mye hun spiser selvfølgelig.

Om dagen sover hun toalt allt fra 1-4 timer fra hun står opp til hun legger seg, imen desverre er det ikke ofte hun sover 4 timer. Virker som om jeg har mer behov for at hun sover enn det hun har selv. Enig i at det er slitsomt å ikke å noe tid til å gjøre noe for seg selv, husarbeid eller bare slappe av litt.

Jeg kommer ikke til å stresse med rutine på dagtid siden dagene våre er så forskjellige så er det vanskelig å få til en fast rutine. Men nå har hun vært syk, også har det jo vært litt mye snø, men så snart det lar seg gjøre er det ut å trille tur, da blir det nok litt lettere å få henne til å sove.

Skrevet

her legges mini ca. 21, og våkner rundt 8, 8:30 hvis vi er heldige. han sover sjelden lengre dupper enn en halvtime på dagen. han er våken 1,5-2 timer før han sover ca. en halv time på dagtid. noen ganger kan duppene være på en time, men det er aldri mer enn en gang om dagen. og så er han veeeeeldig aktiv når han er våken da :P

Skrevet

han er fire mnd på fredag :)

Skrevet

Veldig likt her... Vi måtte også plutselig gå over fra legging 23 til legging 19 - noe som forsåvidt er deilig, da får vi litt alenetid som voksne om kvelden også! Godt det er flere som legger så tidlig, moren min syntes vi la ham veldig tidlig, lurte på om det var unormalt... I det siste har han våknet ca 7-8 om morgenen. På dagen sover han en lang lur når ve går tur, ellers korte lurer på 30-45 min. Jeg legger ham når jeg ser han begynner å bli trøtt - vanligvis når han har vært våken ca 1,5-2 timer.

Jeg aner virkelig ikke hvordan man kan lage rutiner på dagtid?? Dessuten er jeg litt redd for det, også... Har man først rutiner, blir man veldig bundet opp til dem, da er det vanskelig å gjøre forandringer en dag.

Skrevet

Ja, enig i det egentlig - veldig greit å kunne ha det litt fleksibelt! Men det er så mange av mine venninner som forteller at da barna deres var 4-5 mnd sov de feks én lang lur, og to korte i løpet av dagen. Dette var fast, selv om det ikke nødvendigvis var til samme tid hver dag.

Åh, det høres liksom så deilig ut - det å vite at nå er det straks sovetid, og nå kommer han til å sove i 2 timer. Føler jeg kan legge opp dagen mye mer dersom ting hadde vært sånn!

Skulel gjerne brukt trilletur som sovemetode, men utrolig nok våkner han etter 30 minutter i vognen også - selv om trilleturen er på 2 timer..

Men han er jo ganske liten enda, kan jo hende det skjer noe i tiden fremover :)

Skrevet

Jeg ammer gutten min på 4 1/2mnd siste gang for kvelden i halv 6-6tiden. Så legger vi han for natten i 6-halv7tiden.

Han sover til jeg vekker han når jeg skal legge meg i 23tiden - da ammer jeg han igjen.

Så sover han til 6 om morgenen - da ammer jeg igjen.

Så sover han videre til8-9om morgene .

Han har to lange økter med søvn på dagene (sove da 1 1/2 - 2timer)

(ps!han våkner alltid etter 30min - men etter 5min med litt suttring sovner han igjen. Det var helsesøster som sa at de ofte våknet etter 30-45min - og at de etter det gikk inn i en dypere søvn.

Før tok jeg han alltid opp med engang han begynte å suttre - men nå har jeg sluttet med det - å det går mye bedre. Merker på gutten min og at han er mye mer uthvilt når han får sove så lenge)

Helt perfekt spør du meg!:-)

Skal begynne med grøt når han er 6mnd - da håper jeg å kunne kutte ut det måltidet kl 23.

Skrevet

Hmmm....det var ikke så dumt råd du "stolt mamma"..det må ej prøve ut å se om hun sovner igjen. Tusen tak for råd.

men nå vi likevel er samlet på en tråd vi som har babyer på ca 4 mnd. Jeg lurer på hvor mye dere gir til babyen deres dere som gir flaske. Tror kanskje jeg ikke har nok mat til snuppa på kveldstid...

Syns også at hun våkner oftere nå på natta for mat...travelt!!!!

Skrevet

Jenta her er 5 mnd. Vi legger henne i 19.00-19.30-tiden, og da sover hun til 06.00 på morgenen. Da får hun melk, og vi legger henne stort sett tilbake i sengen hennes igjen, og da sover hun til klokken er ca. 08.00.

På dagtid er hun avhengig av å ligge i vognen hvis hun skal sove lange dupper. Da kan hun sove to dupper på 2 timer hver dag. Men hvis vi er borte slik at hun ikke har mulighet til å sove i vognen, varer som regel ikke duppene lengre enn en halvtime..:)

Når det gjelder flaskemating, får jenta her 125 ml i tillegg til det hun får fra meg. Etter å ha drukket dette er hun stort sett så trøtt at hun ikke klarer å holde seg våken lengre..:P Men det er bare å prøve seg frem tror jeg. Prøv å lag ca 125 ml og se hvor mye hun vil ha:)

Lykke til!:)

Skrevet

Har også erfart samme som "stolt mamma". Min våkner også etter 30-45min,men stort sett går det bra å gi henne smokken igjen og rugge litt på vogna også kan hun fint sove i 45-60min til. Og da er hun mye blidere når hun våkner, merker på henne at 30-45min ikke er nok de gangene hun ikke sovner igjen.

Her er det kvelden mellom 19 og 20, blitt mer og mer 19-tiden de siste dagene.. Da våkner hun for mat rundt 03 og er klar for å stå opp rundt 07.

Her spiser hun ca 130ml mellom 18:30-19 og nye 130ml kl 03 ca...

En småspist frøken, men legger på seg som hun skal så da er det vel greit vil jeg tro :)

Skrevet

Slik omtrent er en vanlig dag her:

07:30 : Morgen. Ammer i senga og står opp.

09:30-10:00 : Sover

10:30 : Ammer

11:30-14:00 Sover ute i vogna

14:00 Ammer

16:00-16:30 : Sover

17:00 : Ammer

18:00-18:30 : Sover. Men ikke alle dager og ikke hele halvtimen

19:30 : Bad

19:50 : Ammer

20:00 : Legging

Hvis hun ikke får sove ute på dagen, blir det aldri mer enn 30 min i gangen med søvn på dagen, og hun blir overtrøtt og mye oppe på natta. Vanligvis er det en eller to amminger på natta. Jenta mi er akkurat 4 mnd.

Skrevet

Jenta mi blir 5 mnd om en ukes tid.

Dagene vår ser omtrent slik ut:

07-0830 står opp, ammer hvis sulten

09-10 grøt og vann

1030-11 sover i vogna, tur

11-1230 våkner

13-14 middagsglass, vann og mm

14-1530 sover

15-16 våkner, våken resten av kvelden, mm

18 grøt og vann

19 pupp på senga, sove

Mm 1-3 ganger mellom 19 og 0830

Vari førsten litt bekymret for om hun fikk for lite søvn da dette med å sove kun 2 halvtime/timer om dagen begynte, men hun har aldri vært mer blid og fornøyd enn hun er nå. Hun sover nok det hun trenger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...