Havhesten Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Ungene mine (2 og 4) er utrolig nysgjerrige når det gjelder å lese og andre ting. 4-åringen kan bokstavene nå og prøver å stave seg frem. Vi er utrolig forsiktige med å pushe dette, lar det bare skje i hans eget tempo. Men, jeg kjenner det er fristende å stimulere og å følge det opp med å kjøpe f.eks. disse oppgavebøkene, la dem prøve enkle dataprogram osv. Men, som diskutert her før er det jo ulemper ved at de kan for mye før de begynner på skolen også. Er det mange av dere som stimulerer disse interessene hos barna? Eller tenker dere at det kommer når det kommer?
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Det er aldri en ulempe å kunne noe, og man kan aldri for mye.
camillah 2 små Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Jeg er enig i at det sjelden er en ulempe å kunne noe. Men jeg husker at jeg selv syntes det var kjedelig i norsktimene de første årene, fordi jeg kunne lese fra før. Jeg håper imidlertid at lærerene i dag klarer å tilrettelegge bedre, både for de som kan litt mer og de som kan litt mindre enn gjennomsnittet. Jeg kommer ikke til å stresse med å lære tulla å lese. Men jeg kommer nok til å prøve litt med slike ordkort, hvis hun er interessert. Tulla er 19 måneder nå, det hadde jo vært snodig om hun lærte å lese enkelte ord i 2-3- årsalderen... hehehe...
Puddingmama Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Jeg leste da jeg var 4 og kunne på mange måter for "mye" da jeg begynte på skolen, men selv om det da var lite inspirerende på mange måter så hadde jeg et behov for å få tilfredsstilt lærelysten, både som 4-åring og på skolen. Derfor tror jeg ikke det er farlig å stimulere til læring og tilfredsstille den nysgjerrigheten, men du må nok regne med at du må fortsette med å supplere skolen også i en periode slik at de får nok å bite i dersom de lærer veldig fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå