Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Har til nå hatt 17 gallesteinsanfall siden desember. Blir bare mer og mer plaget og de varer lenger og lenger. I begynnelsen varte anfallene i 1/2- 1 time, nå har eg hatt et på 6 1/2 time! Fikk beskjed om å ikke spise store fettrike måltider, men det gjør eg heller ikke. Spiser små måltider, som er bortimot fettfri. Kanskje kjøtt som er stekt i minimalt med olivenolje. men nå tåler eg tydligvis ikke det heller. Har ikke spist noe i dag, som skal tilsi at eg skulle få et anfall, men joda anfall får eg. Er ganske oppgitt her eg sitter, og lurer på om noen kan fortelle meg om de har noen tips til smertelindring når anfallene kommer, eller om det er noe man kan spise/drikke, smertestillende eller hva som helst egentlig. Bruker paracet og voltaren når eg får anfall, men syns ikke det hjelper noe. Det som kan lindre akkurat der og da er å sitte i badekaret med varm dusj på magen. Tips mottas med takk! Hilsen luta lei
Lille Tulla Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Jeg var plaget av gallestein i ca et år. Hadde bestemt meg for å leve med det, og at det var en fin måte for å tvinge meg selv til å ha en sunn livsstil. Jeg unngikk fett (desverre også umettet og flerumettet da jeg også reagerte på det) og spiste slik det var anbefalt. Etterhvert fikk jeg stadigere anfall uavhengig av min fettreduserte diett. Jeg fikk anfall om det gikk for lenge mellom måltidene, og til slutt reagerte jeg på ALT. Jeg tålte ikke fiber en gang. Da jeg bare kunne spise loff med syltetøy (ikke sundt, men det eneste jeg ikke reagerte på) fikk jeg hasteoperasjon.De fjernet hele galleblæren med kikkhullsoperasjon. Det som hjalp meg var varme hveteposer. Kjøpes på apotek eller Clas Ohlson. Den varmes i micro eller ovn og holder lenge på varmen. Dessuten fikk jeg kokvarme håndklær på rygg og mage. Samboer måtte bruke mange gummihansker for å klare å ta i de. Blei nesten skolda, men det lindret smerten. Voltaren hjalp stort sett bra i begynnelsen. Mot slutten måtte jeg på legevakta å få en stor og lang sprøyte i rumpa, men vet ikke hva det var. På det verste måtte jeg dit fredag, lørdag og søndag samme helg. Står du i operasjonskø? Jeg ble anbefalt å søke operasjon selv om jeg ikke ville operere. Nettop fordi operasjonskøen ofte er så lang at det ofte tiltar med anfall og man ombestemmer seg innen det er sin tur. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 Det er blitt sendt henvisning nå, legen mente eg ble operert innen 3 uker siden eg er så plaget. Så kommer nok til å ta operasjonen. Orker ikke ha det sånn, at eg faktisk ikke kan spise middag (fettfri) uten å få anfall. Har vurdert flere ganger å ringe legevakten når det står på som verst, men tenker alltid at det snart går over. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 Hei! Har og hatt gallestein med de plager som du sier, og fikk anfall uten å engang å ha spist noe! Jeg ble haste innlagt på sykehus nyåret 2005 og operert! Og det anbefales! Det var en ny verden! Det er en kikhulspoerasjon og ettelater minimale arr og! Håper du får operasjon snart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå