Gå til innhold

Barnet mitt biter og dytter i barnehagen :(((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg veldig lei meg. Hatt foreldresamtale i barnehagen idag. Fått høre masse positivt om min lille vakre datter på snart to år. Men så har det seg slik at hun faktisk klorer, biter og dytter andre barn i perioder. Har fått tilbakemelding om dette tidligere, men trodde det hadde gitt seg. Dette syns jeg er såååå leit å høre. Hun virker stort sett harmonisk og fornøyd min lille tulle, men hun har et ganske stort temperament som hun viser hvis det er noe som ikke går hennes vei. Men bitingen etc. skjer som regel ikke når hun er sint eller irritert. Hun bare helt ut av det blå gjør det.

Hva skal jeg gjøre for å få en stopper for dette? Vi gjør det samme her hjemme som i barnehagen: nemlig irettesetter henne og viser fram kloremerket e.l., og forteller at det gjorde vondt og at det er veldig nei nei å gjøre dette. Men det virker ikke som om det går inn på henne i det hele tatt. Hun bare gliser og fortsetter med sitt. Ped.leder er enig i at det ikke går an å straffe så små barn for de skjønner ikke noe av det. Hva tror dere andre mammaer der ute? Jeg tror ikke vi gjør noe galt som har forårsaket at hun gjør dette, men syns alikevel at det er kjempetrist og leit. Ikke minst med tanke på alle de mammaene som får hjem barn med merke som det er min datter som har forårsaket.

Håper på svar fra dere andre der ute :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visst er det trist å oppleve at barnet biter og dytter.

Som du sier at ped. leder har sagt, så er det ikke stort å gjøre med det mens hun er så liten. De små skjønner jo ikke konsekvensene av det de gjør - hun MÅ bare bite og dytte litt, og skjønner ikke at det gjør vondt for andre.

Det eneste vi som voksne kan gjøre da, er å være helt konsekvent på at dette er IKKE greit! Selv om "det ikke går inn" sånn helt umiddelbart, så vil hun forstå det etter hvert.

De fleste barn har en sånn fase hvor de biter eller dytter. Så lenge hun ikke på andre måter gir uttrykk for at hun gjør det av frustrasjon, så får du bare trøste deg med at det går over om en liten stund :-)

Trøsteklem!

Skrevet

Hi, hvå slags språk har hun? Prater hun godt?

Merker ofte at barn med lite språk uttrykker seg med biting og lignende, sikkert fordi det er frustrerende å ikke kunne uttrykke seg ordentlig.

Ikke sikkert det har noe sammenheng, men jenta mi har pratet godt siden ett års alderen og har aldri vært i nærheten av å gjøre noen fortred.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...