Makko med to små gutter Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Har siden søndag hatt klumper i brystene og derfor pumpet/ammet 2hver time hele dagen og en gang pr natt. Klumpene (to store i hvert bryst, har gradvis blitt ganske store) -Trodde jeg det løsnet litt i går, og fikk faktisk ut 150ml i natt (men dette er likevel mye mindre enn det normalt ville vært). -siden har det gått nedover.... -Fikk ikke time til legen før i morra. I kveld får jeg ikke ut noe som helst! Kanskje 10ml tilsammen :-( Ringte legevakta, men får ikke komme inn så lenge jeg ikke har feber. Er slapp og trøtt (infulensa følelse, men altså ikke feber) -Men så lenge jeg ikke får ut noe er det vel bare snakk om tid???
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 For å få tømt er det viktig at du får i gang utdrivingsrefleksen. Den er veldig sårbar for stress, og stress er jo nesten ikke til å unngå i en slik situasjon. Men jeg tar med noen tips likevel: Ta en varm dusj. Ta med pumpe. Stryk forsiktig over brystene og stimuler brystvortene. Kjenn etter om utdrivingen kommer i gang, og pump om den gjør det. Eller få inn babyen i dusjen. Om det kommer melk, stryk veldig forsiktig med fingrene fra ytterst på kulene og mit brystvortene. Sitt og senk skuldrene, se på babyen som dier. Kos med den, stimuler den andre brystvorta. Om du kjenner utdrivinga kommer i gang, pump den sida som ikke dies fra. Kan hende du trenger litt hjelp. Varme omslag før amming kan hjelpe. Å stå i "kustilling", altså med babyen liggende på ryggen i senga og stå på hender og knær over babyen er ofte veldig effektivt! Pass på at babyens hake er der kulen du vil tømme er, for der melker de brystet mest effektivt. Og du - du kan gjerne ringe en ammehjelper også. Når melkekjertler blir overfylt slik du opplever begynner det å lekke melk ut i vevet. Først gir det lokale smerter, og disse smertene kan vedvare noen dager etter at kulen er løst opp. Det blir som et blåmerke, men med melk. Når kroppen begynner å ta opp melka i blodbanen føler man seg slapp og syk, for det blir regnet som fremmedlegeme av kroppen, akkurat som virus og bakterier. Etter hvert kan man også få feber. Dette kalles en ikke-bakteriell brystbetennelse og behandles med tømming av brystet. Dersom det kommer bakterier til i brystet kan det bli en bakterieinfeksjon også, og da må man ha antibiotika. Da har man feber. Jobb med å få tømt brystet. Om du ikke klarer det snart og det er fordi utdrivingsrefleksen uteblir, ring legevakta igjen og si at de må skaffe deg syntocinon nesespray (eller ring føden der du bor). Det er kunstig oxytocin, utdrivingshormonet. Lykke til!
Makko med to små gutter Skrevet 25. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. februar 2009 Fikk ut litt med en varm dusj og nesespray(utgått på dato) i går. Vært hos legen nå. Fikk beskjed om å bruke nesespray ved hver amming, amme mest mulig, -ikke gi mini annen mat, og ta det med ro (er aktivt sm ut uka). Prøvde å amme i "kustilling" i går, med det resultatet at baby'n hold på å flire seg ihjel....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå